Stihl 024 start problemer.

Hej

Min ellers trofaste stihl 024 fra engang i 90'erne. Har svigtet mig. 

Jeg var ved at klunset træ, den dag havde keg kørt 3 tankfulder. Jeg stiller saven for at rydde lidt op. Da jeg vil igang igen er den døde. 

Jeg er ikke uerfaren i motorer men den har taget pippet fra mig. Det skal noteret aat jeg har skiftet membraner og inpulsslange, men saven har kørt 5 tankfulde igennem siden. 

Jeg har tjekket indsugning gummi, ser ok ud. Benzin slange ok. 

Jeg har renset karburatoren, men saven er helt død. Den kan køre hvis den får en snaps, men det kun indtil snapsen er brændt af. 

Der er benzin på pumpe siden af karburatoren. 

Der er tænding på, og noten i svinghjul er intakt. 

Kompressionen virker som den altid har gjort. Jeg har skruet både stort og småt på juster skruerne, men de står alle 1 omgang ud, som der foreskrives. 

Det eneste jeg kunne mistænke er indsugning gummi, men visuelt ser det ok ud. 

Kom med jeres råd. Det næste er en ny karburator eller en tur til mekaniker, men det går ud over stoltheden. 

Mvh alex 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Ja, vi kan da ikke have du går hen og bliver helt deprimeret.  

Hvis den ikke vil sutte fra tanken er der garenteret et stykke mow der sidder i en af flapperne på membramen. Selv om membramen er ny, kan den godt være lille hul i ............. !

Endelig kan der være smuttet en simmerring på krumtapakslen, er en sådanne storslem kniber det også hgevaldigt at sutte ptra tanken.

Håber jeg ramte ............. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Ja tændrøret er nyt.

Den suger velvilligt fra tanken, pumpe siden er fuld af benzin.
Regulator siden er tør.
Det leder mig hen til nåleventilen.
Jeg tror det er sket sådan:
Der sad et sandkorn i nåleventilen. Da jeg så har renset det har jeg ikke haft fokus på at det er ret vigtigt at denne har den korrekte højde. Jeg har så bøjet den arm lidt. Ved uheld.
Jeg kiggede på den 5 minutter idag.
Armen kunne ikke få nåleventilen til at løfte sig overhovedet.
Det er jo klart et problem 😁
Jeg har nu fundet justeringen for denne arm .
Det prøver jeg imorgen.
Indtil da har jeg lagt det hele i karburator rens.
Jeg har endvidere opdaget at der burde være en pakning, mellem regulerings membranen og låget.
Den har kørt uden men den kan ligeså godt komme i, selvom den ikke var der Før jeg skiftede membraner.

Jeg tror ikke der er gået en pakdåse, der er fint tryk i impuls slangen.
Tak for hjælpen.
Så har jeg rodet lidt igen.
Der kommer nu benzin til cylinderen, tændrøret bliver våd.
Udstødningen sad ikke fast, boltene lå og ramlede rundt derinde i. Har det betydning? Skal den have et bestemt modtryk?
Jeg vil også prøve et nyt tændrør for en sikkerheds dkyld.

Desværre har stemplet en skade, den ser ikke ny ud.
Jeg ved ikke om det er det der laver ulykken.
Jeg prøvede at måle kompressionen, men havde kun et olie tryk ur, er ikke sikker på det sluttet tæt nok.
Det viste kun omkring 4 bar, men saven virker som den n har samme kompression, som min anden.
Skrevet af subwoof på 20-09-2014 20:30
Så har jeg rodet lidt igen.
Der kommer nu benzin til cylinderen, tændrøret bliver våd.
Udstødningen sad ikke fast, boltene lå og ramlede rundt derinde i. Har det betydning? Skal den have et bestemt modtryk?
Jeg vil også prøve et nyt tændrør for en sikkerheds dkyld.

Desværre har stemplet en skade, den ser ikke ny ud.
Jeg ved ikke om det er det der laver ulykken.
Jeg prøvede at måle kompressionen, men havde kun et olie tryk ur, er ikke sikker på det sluttet tæt nok.
Det viste kun omkring 4 bar, men saven virker som den n har samme kompression, som min anden.

Den løse udstødning betyder ikke noget i den sammenhæng, kun larmen fra saven.  

Nu ved jeg ikke hwass det er for en pipfugl dit stempel har pådraget sig, måske der kunne lokkes et billede frem af skaden ???   

Hvis der er modstand i snoren kan den også gå.  

Hvis den kan "knalde" på en dram fejler tændrøret ingenting. 

Du bliver nok nødt til at få styr på alle dine løse ender og stumper før saven bliver god igen. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tror også det er et karburator problem, men nåleventilen er stillet efter alle forskrifter, og tændrøret bliver våd.
Tilbage er kun at pille svinghjul et af, og vitterligt fysik stå med noten i hånden
Jeg fik den dog til at tøffe et æar sekunder idag, men glæder var kort.
Se i øvrigt billede

Åh, undskyld, så ikke billedet.

Dit stempel ser bestemt ikke sundt ud. Ville personligt skifte det ud eller tænke alvorligt på ny sav. Men måske der kan findes en donorsav ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tror jeg rykker cylinderen af, så kan jeg vurdere om det er nok med et nyt stempel.
Hvis jeg virkelig vil, så kan keg mindes at, en af de sidste gange jeg startede den, der havde den lille træls lyd, ikke noget jeg bemærkede særligt.

Tror du skaden er nok til at den ikke starter? Det kunne jo vare skaden er værre "rundt om hjørnet"
Jeg tror rækkefølgen er sådan:
Nyt tændrør, det kan jo ligges på lager.
Rykke svinghjul af og tjekke not.
Rykke cylinder af.

Jeg kan jo risikere at skulle have krumtap af og skifter lejer osv.. Øv.

Ja rn ny sav kunne komme på tale, men der er lidt kærlighed i den her. Og den kostede kun 450 kr. Så det kan jo gå at smide lidt i den.
Jeg synes godt om størrelsen.

Jeg har kig på rn 51 ccm stiga, næsten ubrugt. Jeg tror jeg kan få den for 500 kr.
Skal bare se om jeg kan passe kæde med den.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis