Stihl 024 start problemer.

Hej

Min ellers trofaste stihl 024 fra engang i 90'erne. Har svigtet mig. 

Jeg var ved at klunset træ, den dag havde keg kørt 3 tankfulder. Jeg stiller saven for at rydde lidt op. Da jeg vil igang igen er den døde. 

Jeg er ikke uerfaren i motorer men den har taget pippet fra mig. Det skal noteret aat jeg har skiftet membraner og inpulsslange, men saven har kørt 5 tankfulde igennem siden. 

Jeg har tjekket indsugning gummi, ser ok ud. Benzin slange ok. 

Jeg har renset karburatoren, men saven er helt død. Den kan køre hvis den får en snaps, men det kun indtil snapsen er brændt af. 

Der er benzin på pumpe siden af karburatoren. 

Der er tænding på, og noten i svinghjul er intakt. 

Kompressionen virker som den altid har gjort. Jeg har skruet både stort og småt på juster skruerne, men de står alle 1 omgang ud, som der foreskrives. 

Det eneste jeg kunne mistænke er indsugning gummi, men visuelt ser det ok ud. 

Kom med jeres råd. Det næste er en ny karburator eller en tur til mekaniker, men det går ud over stoltheden. 

Mvh alex 

Hej Min ellers trofaste stihl 024 fra engang i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er ikke rigtigt at udstødningen ikke betyder noget. En totakter skal bruge et bestemt modtryk for at fungere ordentligt. Det er med til at regulere cylinderskylningen og dermed hele motorens drift, så få den sat fast og tæt.

 

mvh


 varmetossen

Hej klaus
Det vil jeg prøve, må se om jeg kan finde en stål pakning der kan passe, ellers kan pakning papir vel køre det som forsøg.
Jeg er dog ret sikker på den har Været lød længe, det ene gevind er nemlig væk. Og pakningen har jeg aldrig set. Men det kan jo være det er det sidste der gør udslaget.

Hej.

Ja, når der først er utæthed bliver det kun værre og pakningen brænder væk.

Tror jeg ville gå efter 500,- kroners modellen.

mvh


 varmetossen

Han siger det er en sav til omkring 6000,den er også lækker..Jeg tror han gerne,han er ikke typen der går ned på udstyr.
Jeg er bare stihl mand, men for til den pris kan den vel bruges :-)

Hej.

Jeg er truffet på, at Stiga leverer rent kineserværk, men på den anden side kører jeg selv med en Partner, fremstillet i PRC og den har da produceret over 50 rm. foreløbig.

Du kan også købe en spritny for 5 - 700,- kr med 2 års reklamationsret

Så skal man købe en ny hvertandet eller hverttredie år, så hvad søren hvis man producerer brænde hvert år.

mvh


 varmetossen

Annonce
Skrevet af Klaus Lundstedt på 20-09-2014 21:15

Hej.

Det er ikke rigtigt at udstødningen ikke betyder noget. En totakter skal bruge et bestemt modtryk for at fungere ordentligt. Det er med til at regulere cylinderskylningen og dermed hele motorens drift, så få den sat fast og tæt.

 

mvh

 

Vrøvl Klaus. En manglende udstødning på en totakter har ingen betydning for om motoren kan starte eller ej. Du bliver nødt til at læse tråden helt i gennem, samt forstå denne, før du protestere. Her er kun omtalt motorens evne til og starte !!!!!!  

Men det er rigtigt, at motoren for at have max effektivitet og hypper skal have det modtryk i udstødningen den er konstrueret til, hvilket der så ikke har været "snakket" om. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af subwoof på 20-09-2014 21:07
Jeg tror jeg rykker cylinderen af, så kan jeg vurdere om det er nok med et nyt stempel.
Hvis jeg virkelig vil, så kan keg mindes at, en af de sidste gange jeg startede den, der havde den lille træls lyd, ikke noget jeg bemærkede særligt.

Tror du skaden er nok til at den ikke starter? Det kunne jo vare skaden er værre "rundt om hjørnet"
Jeg tror rækkefølgen er sådan:
Nyt tændrør, det kan jo ligges på lager.
Rykke svinghjul af og tjekke not.
Rykke cylinder af.

Jeg kan jo risikere at skulle have krumtap af og skifter lejer osv.. Øv.

Ja rn ny sav kunne komme på tale, men der er lidt kærlighed i den her. Og den kostede kun 450 kr. Så det kan jo gå at smide lidt i den.
Jeg synes godt om størrelsen.

Jeg har kig på rn 51 ccm stiga, næsten ubrugt. Jeg tror jeg kan få den for 500 kr.
Skal bare se om jeg kan passe kæde med den.

 

Tjae, gid jeg kunne se i krystalkugle og derved vupti finde det helt rigtige svar. Desværre ejer en ikke evnen så der skal en adskillelse til for  og ................ 

Ja allerede nu ved du, du burde have stoppet noget tideligere. Det lugter (stinker ) af ny sav da cylinderen formodentelig har uheldbredelige skader også.

PS. Du hiver ikke cylinderen af en motorsav, du hiver krumtappen ud af cylinderen/krumtaphus for at kunne studere skaden. 

Stiga tjaaaaeee. Bør nok nøwes med og rynke ................. for at undgå og komme i en større diskution. Men som Klaus rigtig nævner kan en Jem&Fix sav holde dig med ny kæde de næste mange år for en engangsudgift på kr ca 500, hvis du vel og mærket planlægger din savs uheld rigtigt. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg tror jeg samlet skidtet, så kører jeg til Hjørring og hører hvad han vil have i bytte for en god brugt, eller en ny.
Jeg vil ikke have en kineser sav, stigaen er simpelthen for tung, Ift motorkraften.
Jeg laver alligevel 200 rm om året.
Alternativ er at gå igang med at skifte cylinder, lejer osv. Men så er 1000 kr hurtigt væk, og det stadig en gammel sag..
Skrevet af subwoof på 21-09-2014 12:03
Hej
Jeg tror jeg samlet skidtet, så kører jeg til Hjørring og hører hvad han vil have i bytte for en god brugt, eller en ny.
Jeg vil ikke have en kineser sav, stigaen er simpelthen for tung, Ift motorkraften.
Jeg laver alligevel 200 rm om året.
Alternativ er at gå igang med at skifte cylinder, lejer osv. Men så er 1000 kr hurtigt væk, og det stadig en gammel sag..

Ja, en flunkene ny sav af anerkendt fabrikat burde kunne lave pind til dig i en del år. 

Godt set med stigaen. Dem jeg har set ligner de vanlige kigøjsere under den smarte gule skal. 

Det er rigtigt, reservedele er ikke billige. Pøj pøj for en god handel. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg glæder mig lidt til imorgen, det ellers sjældent når der skal bruges penge.
Nu vil jeg se hvad han har af brugte, ellers er jeg ret tændt på en ms 261 med M tronic. Vejer 400 gram mere end 024. 3.9 hk.
Og elektronisk karburator, som keg gerne vil hører mere om. Det tiltaler mig at der ingen indstilling er, kun en start position. At saven selv finder ud af om det er sommer eller vinter, rent eller måget luft filter.
Dog kan elektronikken også bekymrer lidt, men sådan er det vel med det nye :-)
Det er en sav til 5500 listepris. Men nårnså man trækker den gamle sav fra, moms fra også den Alm. Rabat. Mon så ikke han er nede i en 3000.
Det er en del, men en sav er sådan en ting der skal fungerer, når jeg hælder benzin på og trækker i snoren. Ikke alt det pis med justering osv.

Og ja jeg er ved at overtale mig selv
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis