Nedkoge under Vacuum

Hej Her inde.

I lyder som de eksperter, som jeg har brug for, noget professionelt rådgivning fra.
Jeg er i fuld gang med at opstarte en, mindre produktions virksomhed, og for at gøre en lang historie kort, så har jeg udviklet et hårfjerningsprodukt, lavet af sukker og vand. Jeg har altid bare lavet det i en gryde på mit eget komfur, men som i sikkert ved kan det ikke lade sig gøre at nedkoge større mængder sukker i en alm. gryde uden at det bliver sort.
Derfor har jeg nu købt en vacuum koger, hvor jeg skulle kunne nedkoge ved lav temperatur, så sukkeret ikke bliver sort, men jeg kan ikke få vand ud af den som jeg gerne vil, så jeg kan nedkoge mit produkt.
Det fungerer nogenlunde hvis jeg koger ved 100 grader, (så kan jeg godt "tage" vand ud gennem vacuum pumpen) men når jeg kommer ned på de ca. 60 grader som det helst skulle, så koger...  det godt nok stadig, men der kommer ikke vand ud gennem pumpen...

Kan i på nogen måde hjælpe mig, evt. se om der er noget jeg mangler på mit nye udstyr eller lign.?
Billedet som er vedhæftet er mit nye vacuum koge system.
 
Jeg er virkelig presset da jeg efterhånden har en ret stor kundegruppe, og jeg får svært ved at kunne producere til dem hvis ikke jeg finder en løsning på problemet...


Vivi Henningsen

Hej Her inde. I lyder som de eksperter, som... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bare til orientering så var vores pumper af fabrikatet SIHI.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er ikke så teknisk anlagt at jeg forstår alt hvad i skriver om Men ville jeg kunne bruge det du ligger inde med Kup? 

M.V.H. Vivi


Hej Vivi,
som jeg har forstået problemstillingen burde der være en chance, men det er svært at sige, dels om den kan skabe undertryk nok, dels om den kan flytte tilstrækkelig stor luftmængde og endelig om den kan tåle vanddampen. 

Iøvrigt falder der mig lige endnu en løsningsmulighed ind. Der findes en pumpetype (venturipumpe) uden mekaniske dele, som virker ved at man sender vand eller trykluft igennem et rør og derved skaber et stort undertryk i et grenrør. Prøv at google det engang og se især billederne og YouTube for at se virkemåde. Trykluft eller vand fra vandhanen vil naturligvis blive vildt dyrt, men hvis man forestiller sig vandstrømmen genereret i et delvist lukket system bestående af en beholder med en recirkulerende dykpumpe i (250 kr ved Onkel Harald). Den udsugede damp vil blive i vandet, som jo nok i sidste ende vil blive ligeså varmt, som jeres arbejdstemperatur, men det er jo ikke en kontinuert produktion I har, så måske når det at køle ned inden næste batch, ellers må der alligevel en køler (fra en gammel bil?) til.
Jeg havde engang sådan en venturipumpe til at tømme vandseng med, men de er jo ikke så moderne mere.
Som med så meget LDS kan det være en udfordring at dimensionere den rigtigt, men rent teknisk burde lidt kobberrør og en loddekolbe kunne gøre det, hvis man ikke lige har en drejebænk og en TIG svejser til rådighed

Mojn
Kurt

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

En slangepumpe er prima.
Inden jeg gik i teglbranchen, var jeg i mange år på Plumrose i konservesfabriken, der blev slangepumper brugt til bl. a. at pumpe meget varm sovs rundt til fyldestationer, men vacuum ?
I øvrigt fungerer den pumpe hun har jo, hvis den afkøles, og det må kunne løses.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Pumpen er der, efter min opfattelse, ikke noget i vejen med. Den er fin til formålet.
Pumpen har en effekt på 1,3 kW, så den har en ganske god kapacitet, og vandringspumper fungerer fint så længe der er koldt vand i vandringen.

Men hvad er det, der gør, at pumpen bliver varm?
To ting.
Dels kommer der noget damp fra afkoget, og når dampen kondenserer afsættes varmeenergi. Damp er meget enerigholdig. Et gram damp der kondenserer frigiver varmeenergi svarende til at varme 100 gram vand op med 5ºC.
Dels bliver al den energi pumpen optager fra stikkontakten afsat som varme et eller andet sted. I normal drift vil pumpen nok optage 500W, og hvis bare halvdelen afsættes i vandringen, så vil temperaturen uvægerligt stige betydeligt der.

Hvad er løsningen så?
Hvis systemet er tæt -helt tæt- så burde det ikke være nødvendigt at have pumpen kørende konstant. Når temperaturen er kommet op på 65-70ºC og pumpen har suget vakuum, så al luften er ude (der er kun vand og vanddamp i systemet), så er vi henne i mættede vanddampe. Når damp kondenseres i kondensatoren vil der komme ny damp til.
Jeg overvejer, om ikke man skulle prøve at stoppe pumpen eller lade den kører i intervaller -f.eks et minut hver femte eller tiende minut. vakuum-meteret vil røbe, hvis det ikke fungerer, for trykket vil stige og produktet vil holde op med at koge.
Omvendt vil koldere vand i kondensatoren få trykket til at falde, da fortætningen af dampen vil ske ved en lavere temperatur og dermed vil den fortætte mere damp.

Jeg er ikke klar over, hvor stor en mængde vand der skal afdampes fra hver produktion, men overordnet kan det siges, at det kræver 0,63 kWh at fordampe et kg vand, og tilsvarende vil der frigives 0,63 kWh, når et kg damp fortættes til vand igen.
Tilsvarende kræver det kun 0,12 kWk at varme et kg vand op fra 0 til 100º C.
Det fortæller lidt om, hvor effektiv damp er til at transportere energi.

Men som sagt ovenstående, så er Vivi kommet godt på vej med at få gang i produktionen, så det er en solstrålehistorie. Når de sidste finpudsninger kommer på plads, så bliver det rigtig godt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg kan sige , at vores vac.pumpe også skulle køles, når der ikke var damp på.
Hvis man ønsker at stoppe pumpen, skal der være en kontraventil på afgang fra gryden, da vac. i gryden ellers vil suge vandet tilbage i gryden, det bør der være under alle omstændigheder, da uønskede stop af pumpen kan forekomme.
I øvrigt tror jeg ikke at fødevarekontrollen vil godkende et system som opsamler kondenseret damp, og en ikke rustfri beholder er absolut no go.
I øvrigt vil jeg antage at kontrollen også forlange, at hele afgangslinien rengøres efter brug.
Væk med beholderen og så få pumpen kølet.
En god, men dyr, måde var at styre vac.pumpen ved hjælp af en regulering af pumpen med en føler og en frekvensomformer.
Nå hvad, så dyrt er det heller ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du har helt ret, Lynæs.
Der skal en kontraventil på. Det havde jeg lige glemt I forbifarten.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

I alle søgående skibe anvender man en ferskvandsgenerator, der i princippet virker ved destillation, havvandet sættes under vacuum så det koger ved 38C, det er netop kølevandstememperaturen på skibets motorer, man producerer på de skibe jeg har beskæftiget mig med fra 8 til 24 tons drikkevand i døgnet. Vandet er når det forlader generatoren nede på et saltinhold under 2 ppm, biologisk rensning foregår ved at lade vandet passere i en stråle forbi et ultraviolet lys.

Vacuum skabes med en ejector.

Klimaanlæg, Daikin ftks 35, Super fint anlæg, med ny fordamper og blæser i indvendig del... Anlæg kan testes i drift.. Jeg får ikke selv brug for anlægget alligevel .. SMS 20880805.. Årg 2005 kun køl.. Ej varme inkl ca 4.5 mtr rør og kabel..

Vil jeg kunne bruge den nederste del at denne aircondition til at nedkøle mit opvarmede kølevand?

Vivi Henningsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis