Nedkoge under Vacuum

Hej Her inde.

I lyder som de eksperter, som jeg har brug for, noget professionelt rådgivning fra.
Jeg er i fuld gang med at opstarte en, mindre produktions virksomhed, og for at gøre en lang historie kort, så har jeg udviklet et hårfjerningsprodukt, lavet af sukker og vand. Jeg har altid bare lavet det i en gryde på mit eget komfur, men som i sikkert ved kan det ikke lade sig gøre at nedkoge større mængder sukker i en alm. gryde uden at det bliver sort.
Derfor har jeg nu købt en vacuum koger, hvor jeg skulle kunne nedkoge ved lav temperatur, så sukkeret ikke bliver sort, men jeg kan ikke få vand ud af den som jeg gerne vil, så jeg kan nedkoge mit produkt.
Det fungerer nogenlunde hvis jeg koger ved 100 grader, (så kan jeg godt "tage" vand ud gennem vacuum pumpen) men når jeg kommer ned på de ca. 60 grader som det helst skulle, så koger...  det godt nok stadig, men der kommer ikke vand ud gennem pumpen...

Kan i på nogen måde hjælpe mig, evt. se om der er noget jeg mangler på mit nye udstyr eller lign.?
Billedet som er vedhæftet er mit nye vacuum koge system.
 
Jeg er virkelig presset da jeg efterhånden har en ret stor kundegruppe, og jeg får svært ved at kunne producere til dem hvis ikke jeg finder en løsning på problemet...


Vivi Henningsen

Hej Her inde. I lyder som de eksperter, som... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke lave en Kondensator ud af et destilerings rør, kølet af en vand til luft køler, og en elektrisk pumpe.
Skal effekten være større, kunne man evt forsyne kølesystemet med en 100 liters buffer.
Eller forsyne anlægget med en fadøls køler, altså en gennemstrømning køler.

Det der er da en marmelade koger :-) jeg har været med til at bygge nogle stykker , normalvis sidder der på små anlæg en pladekøler i rørføringen mellem vacum pumpe og gryde , gerne kølet af koltdvand fra hanen det er ikke meget der skal til

Og så er det nok værd at kontrolerer at den virkelig er 60c når du tror den er 60c

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

En billig måde at få lidt overblik, kunne være at indskyde et termometer på afgangsstudsen, her skulle temp. Gerne være mindst 60 ,
ellers er det jo ikke damp, som kommer ud og dampen må være fortættet i gryden.
Måske kunne en laserpistolmåler bruges, den kunne så måle forskellige steder.
Jeg ved ikke hvor nøjagtige de billige er.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Så har vi fået sat systemet op og det giver bestemt god mening med kondensoren, den virker da i hvert fald hver anden gang Når vi har kogt i et stykke tid, kan vi tappe en god mængde vand af (fra den røde ekspansions beholder - se billeder). Vandet er fint kølet ned og vi kan på rørene sagtens mærke forskel på den kolde og den varme side...

Men vi har problemer med vacuum pumpen, vi er meget i tvivl om den også suger noget af det vand/luft vi koger af/ud.
Den store spand der står ved siden af vacuum pumpen er sat sammen med pumpen med en studs og bruges til at suge vacuum (vi har prøvet uden vandet så kan der slet ikke dannes undertryk)
Når den har kørt i noget tid, bliver det vand vildt varmt og når det sker, så kommer der ikke mere af det nedkogte vand ned i ekspansions beholderen og vi kan ikke se om det blander sig med vacuum vandet da det er så varmt at vi tror at det står og fordamper undervejs.

Vi har prøvet at køre med vacuum pumpen uden at tænde for varmen i gryden så bliver vacuum vandet ikke varmt.

Det der bare er så mærkeligt er, at vacuum pumpen er koblet på den "kolde" side af systemet, så hvor pokker kan den trække varmen fra...?

,


Vivi Henningsen

Bare en tanke ! På vacum pumpen kan jeg se at der er en pil for omløbs retningen, hvis det er tilfældet kunne den grønne slange være forkert monteret i forhold til afløbs røret. Har du prøvet at holde en hånd under røret ved afløbet, hvis hånden suges fast kender du problemet.
Annonce
At pumpen er forbundet med karret betyder at der bruges vand til at " tætne " pumpen, alm. brugt ved den slags udstyr.
At vandet at bliver varmt er vel naturligt, når der suges varm luft ud af kedlen.
På teglværket brugte vi også vand-rings-pumper, men var altså nødt til at afkøle vandet pumpen kørte med, enten ved at tilsætte nyt vand eller ha en stor beholder og recirkulere.
Jeg må indskyde, at jeg ikke forstår meningen med kold og varm side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.

Har fulgt lidt med på sidelinjen. Den pumpe, man benævner som en vakuumpumpe, er det ikke bare en simpel rotorpumpe med en gummiimpel ??? Jeg tvivler faktisk på den kan lave ret meget undertryk.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det er nok bedst, du bliver ude på sidelinien.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Nitter på 04 aug 2014 13:58
Hej.

Har fulgt lidt med på sidelinjen. Den pumpe, man benævner som en vakuumpumpe, er det ikke bare en simpel rotorpumpe med en gummiimpel ??? Jeg tvivler faktisk på den kan lave ret meget undertryk.

Det kunne godt være en pumpe af den type, du nævner. Den kan godt give et vacuum på en 6-7 mVS.

fase
Skrevet af lynæs på 04 aug 2014 14:31
det er nok bedst, du bliver ude på sidelinien.
Og det mener du uden på nogen måde og og ville forklare dig ???  

Kunne måske godt finde på og sige tak i lige måde, ik manner !!! 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis