Nedkoge under Vacuum

Hej Her inde.

I lyder som de eksperter, som jeg har brug for, noget professionelt rådgivning fra.
Jeg er i fuld gang med at opstarte en, mindre produktions virksomhed, og for at gøre en lang historie kort, så har jeg udviklet et hårfjerningsprodukt, lavet af sukker og vand. Jeg har altid bare lavet det i en gryde på mit eget komfur, men som i sikkert ved kan det ikke lade sig gøre at nedkoge større mængder sukker i en alm. gryde uden at det bliver sort.
Derfor har jeg nu købt en vacuum koger, hvor jeg skulle kunne nedkoge ved lav temperatur, så sukkeret ikke bliver sort, men jeg kan ikke få vand ud af den som jeg gerne vil, så jeg kan nedkoge mit produkt.
Det fungerer nogenlunde hvis jeg koger ved 100 grader, (så kan jeg godt "tage" vand ud gennem vacuum pumpen) men når jeg kommer ned på de ca. 60 grader som det helst skulle, så koger...  det godt nok stadig, men der kommer ikke vand ud gennem pumpen...

Kan i på nogen måde hjælpe mig, evt. se om der er noget jeg mangler på mit nye udstyr eller lign.?
Billedet som er vedhæftet er mit nye vacuum koge system.
 
Jeg er virkelig presset da jeg efterhånden har en ret stor kundegruppe, og jeg får svært ved at kunne producere til dem hvis ikke jeg finder en løsning på problemet...


Vivi Henningsen

Hej Her inde. I lyder som de eksperter, som... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 04 aug 2014 16:08

Det kunne godt være en pumpe af den type, du nævner. Den kan godt give et vacuum på en 6-7 mVS.
Ja, det kunne godt ligne til en forveksling. Og den smule vaccum den kan lave i kold tilstand kan den garenteret ikke lave når/hvis temperaturen stiger i "substansen". Og hvordan har imprelleren det så ???  Alle der før har beskæftiget sig med nogle sådanne ved de overhovedet ikke tåler tørkørsel i ret mange sekunder før de begynder og blive dårlige.

Tror det godt kunne være tiltrængt og få oplyst typenummeret samt fabrikant på den pumpe  så det kan undersøges om ......................


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det er vel ikke vacuummet der er problemet, men kondenseringen og aftapningen, da kondenseringen skal foregå i vacuumkredsløbet med afkøling.
Hvad om man inverterer et destillationapparat - norsk type af rustfrit stål - og monterer en hane til aftapning, der selvfølgelig skal ske trykløst, ellers løber vandet ikke ud


mvh

 varmetossen

Jeg havde forstået st det var vakum et der svigtede ved højere temperatur.
Jeg ville helst sikkert også opfinde et destilerings apparat, det behøver ikke være dyrt eller fancy. Jeg har selv lavet sådanne tingester i andre henseender
Jeg har haft trykkeri gennem mange år og på mine trykmaskiner sad der en kompressor, der dels leverede blæseluft, der blev brugt til at separere papirarkene, dels havde et sug, der tog fat i arkene enkeltvis og førte dem ind i maskinen.
Denne kompressor var af impellertypen, men den kørte da temmeligt tørt. Den skulle bare have nogle dråber olie en gang om ugen.
Nitter har ret i, at en gummiimpeller, der er beregnet til vand (f.eks. vandpumpen i campingvogn) dør på et øjeblik, hvis den kører tør.
Denne her havde imidlertid blade af et bakelitlignende materiale. Hvor begejstret dem vil være for lunken vanddamp kan jeg ikke lige sige, men det kunne muligvis overflødiggøre kondensering, bare den flytter damp nok. Den skal selvfølgelig også generere et tilstrækkeligt undertryk, det har jeg ikke lige målegrej til.
Jeg har en sådan kompressor stående, som jeg nok kunne undvære.
Mojn
Kurt

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Annonce
Pumpen er efter al sandsynlighed en vandringspumpe, hvor en impeller kører rundt i en vandring. Sådan en kan lave betydeligt vakuum, men ikke længere end en vandet i ringens kogepunkt, selvsagt.
www.youtube.com/watch?v=wIbIzCS1jHU viser arbejdsmetoden.
Desværre er det ikke alle typer vandringspumper, der kan tåle at suge væske, for ellers ville det være fint at lade kondensatet kører med gennem pumpen og dermed hjælpe til at køle vandringen.

Jeg har haft lidt privat mail korrospondance med Vivi, og det er kommet op at kører. 
Der er sat en pladevarmeveksler ind, og den fungerer som kondensator/destillationsapparat.
Nu står der nogle finjusteringer tilbage, og så skulle det hele gerne fungerer til UG.

Når jeg får lidt mere til til mig selv vil jeg beskrive det lidt nærmere, men pt optager min arbejdsgiver betydelig mange af mine timer. Men som rigtig LDS'er skal andre jo også have del i historien og erfaringerne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Naaa ikke helt, lamellerne i min pumpe har nemlig kontakt med periferien, derfor behovet for en oliefilm og derfor den mulige usikkerhed om vanddamptolerance.
Bare en tanke, hvem siger, at der skal være vand i nash pumpen? det kunne vel også være en anden væske med et højere kogepunkt.

Hovedsagen er, at du er kommet videre og det ville da være dejligt, at læse om den endelige løsning.
Mojn
Kurt

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Hej her inde.

Endelig kunne jeg også finde tid til at give lyd fra mig
Som Chr. lige var sød at skrive har vi fået produktionen op at køre, vi har koblet en ekstra (lige nu) vandslange, direkte ind i vacuum pumpen så vi hele tiden har styr på at den er kølet ned, men det er en lidt dyr løsning i forhold til den vand mængde vi bruger på det, så det kunne da bestemt være rart at finde en pumpe der kun skulle bruge lidt olie i stedet, så er det da kun pladevarmeveksleren der skal have koldt vand...

Jeg er ikke så teknisk anlagt at jeg forstår alt hvad i skriver om Men ville jeg kunne bruge det du ligger inde med Kup?

M.V.H. Vivi

Vivi Henningsen

Jeg skrev tdligere, at jeg mente problemet var ophedningen af pumpen, og tilførsel af koldt vand ville klare problemet, det havde nok sparet tid og penge, at prøve det før du købte alt det andet du har monteret.
Vi stod med det samme problem, og løste det ved at montere 1000L tank. Den var forsynet med en termostat, så der blev lukket koldt vand på, når temp. blev for høj, Der var også en niveaukontrol, som lukkede vand på, hvis der manglede.
Jeg har bedt om navnet på pumpen, men fik den ikke.
Vi forsøgte os med en oliesmurt v.pumpe, men det duede slet ikke, der kom vand i olien,
Og jeg vil mene at lidt sukker i luften, vil ødelægge pumpen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kunne du ikke til en start køre pumpe vandet ind igennem plade Køleren?
Ellers kan jeg sagtens skaffe en vakum pumpe der kører med oliesmæring og som kan tåle relativt meget fugtig luft. Ulempen er dog at den larmer og der skal opsamling af olien til. Men den n flytte så også meget luft.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis