Beklædningsbrædder slipper i fer og not

Hej Forum

For ca 1 månedstid siden, påbegyndte jeg, at male mit træhus fra den oprindelige gule farve til sort. Efter jeg blev færdig med den ene side, så har træet givet sig rigtig meget, og nogle steder slipper brædderne fer og not. Nogle steder er det så grelt, at man kan se hvad der gemmer sig inde bagved.

Er det normalt og vil træet "vende tilbage" så det igen hæfter ved fer og not?

Bør jeg iøvrigt være bekymret over, at træet har givet sig så meget?

vh Michal
Hej Forum For ca 1 månedstid siden, påbegyndte... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
njord skrev den 21-06-2017 12:10:14

Hvad siger ejerskifteforsikringen?

Jeg syntes det ser ud til  de tidligere har afvist noget ansvar, og hvad var da grunden til afvisningen?


 Jeg har ikke kontaktet forsikringen endnu, tidligere fik jeg hvad jeg følte var en sludder for en sladder om at træet er levende og man må forvente at træet arbejder. Iøvrigt kunne det ikke udelukkes at træet det ville normalisere sig igen, når der kom mere fugt i træet.

Iøvrigt skrev de mellem linierne, at det lidt var min egen skyld da jeg havde malet huset sort.

Jeg er helt med på at træet arbejder året rundt, men fer og not skal ikke slippe så mange steder som det har gjort og afstandene normalisere sig ikke så fer og not samles igen. 

Den med farvevalget køber jeg heller ikke, du køber et hus skal kunne male det lige den farve du ønsker.


MVH


Her er nogle billeder hvor fer og not har slubbet  


Vh

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Brædderne er ikke fæstnet i tilstrækkelig grad - det må ikke kunne give sig så meget. Det er nok fordi brædderne er skudt fast med for højt tryk og/eller brædderne har været for fugtige. Der er mange eksempler på træfacader der ikke holder ordentligt pga brædder er fæstnet med søm - og det er ikke nødvendigvis et forsikringsproblem - derimod et problem ved firma/bygherre der har opført huset såfremt gældende standarder ikke er overholdt. Når det er sagt så accepteres søm også - men er ikke ret godt.

Nedenfor link til en producents anvisning samt til fagets hjemmeside - sbi har sikkert også nogle anvisninger men det er betalbar adgang.

http://www.protrae.dk/media/Mont.ve...andret.pdf

http://www.trae.dk/leksikon/beklaed...aefacader/

Flere detaljer i TRÆ 55 - træfacader. Måske der er en fagperson der kan citere hvad kravene er til fastgørelse?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-06-2017 21:19:44

Brædderne er ikke fæstnet i tilstrækkelig grad - det må ikke kunne give sig så meget. Det er nok fordi brædderne er skudt fast med for højt tryk og/eller brædderne har været for fugtige. Der er mange eksempler på træfacader der ikke holder ordentligt pga brædder er fæstnet med søm - og det er ikke nødvendigvis et forsikringsproblem - derimod et problem ved firma/bygherre der har opført huset såfremt gældende standarder ikke er overholdt. Når det er sagt så accepteres søm også - men er ikke ret godt.

Nedenfor link til en producents anvisning samt til fagets hjemmeside - sbi har sikkert også nogle anvisninger men det er betalbar adgang.

http://www.protrae.dk/media/Mont.ve...andret.pdf

http://www.trae.dk/leksikon/beklaed...aefacader/

Flere detaljer i TRÆ 55 - træfacader. Måske der er en fagperson der kan citere hvad kravene er til fastgørelse?

/BOFH

 Tak for dit svar. 


Bygherre var privat person med eget firma, som nu er gået konkurs. 

Jeg ved ikke hvordan brædderne er befæstiget men jeg formoder de er skudt op med søm. 

Hvis brædderne er opsat forkert i henhold til det du skriver burde det så ikke være en ejerskifte sag? Tænker bare at hvis foreskrifterne / reglerne ikke er overholdt så burde en ejerskifte dække mig?


Vh

Dækker ejerskifte forsikringer ikke kun SKJULTE fejl og mangler?

Havde du selv nogen til at gennemgå om facaden var imorgen, eller tog du det som en selvfølge, at den måtte være i orden, og hvis ikke, så var der jo forsikringen?


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
njord skrev den 25-06-2017 22:48:12

Dækker ejerskifte forsikringer ikke kun SKJULTE fejl og mangler?

Havde du selv nogen til at gennemgå om facaden var imorgen, eller tog du det som en selvfølge, at den måtte være i orden, og hvis ikke, så var der jo forsikringen?

 

Jeg havde ikke selv nogen til at gennemgå facaden, den formodede jeg var i orden. Hvis den ikke var ville jeg bruge min ejerskifte forsikring. 

Da vi lavede den første anmeldelse og fik afslag, kunne de have skrevet at forholdet ikke var dækningsberettiget i henhold til hvad der var dækket men det gjorde de ikke. Vi fik en sludder for en sladder om at træ var et levende materiale og bl.a bl.a  

Vores forsikring dækker, ulovlige bygningsindretninger i strid med byggelovgivningen eller bygge reglement, udbedringen af skader der giver nærliggende risiko for skader.

Skader er:brud, lækage, deformering,svækkelse, revnedannelse, ødelæggelse, eller andre fysiske forhold i bygningen der nedsætter bygningens værdi.

Nærliggende risiko for skade er:noget der erfaringsmæssigt vil udvikle sig til en skade hvis der ikke sættes ind med særligt omfattende vedligeholdelses arbejde eller andre forebyggende bygningsforanstaltninger.

Vh

Jeg tror det bliver svært at gøre et krav gældende overfor forsikringen - sømning accepteres sålænge der ikke er for stor afstand imellem fæstepunkterne. I eksemplet på træ's hjemmeside er vist at lodrette profilbrædder sømmes dobbelt, hvis der er brugt anden metode må du forsøge at grave i den tekniske del af dette og få en eller flere fagpersoner til at undersøge sagen og udtale sig ift nogen fagstandarder - dvs hvis du kan finde bevis for at der burde være anvendt en anden metode end den brugte og der ikke er nævnt noget om dette i en tilstandsrapport kan du muligvis få forsikringen i tale.

Hvis det ikke kan lade sig gøre tror jeg det koger ned til at du at du skal kunne påvise at brædderne var våde da de blev sat op. Det kan du sikkert godt få en byggesagkyndig til at sige at det tyder det på men det kan forsikringen sikkert tilbagevise med anden argumentation eg huset står udsat ift terrænet og derfor burde være valgt en mere holdbar facadetype eller andet bla bla - dvs den er i gråzonen og dermed ikke nødvendigvis nogen bevisførelse der holder i retten.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er jo næsten vigtigere at få kigget på de juridiske forhold end selve huset, og husets tilstand.....

Jeg er ikke nødvendigvis tilhænger af disse tilstands rapporter, forsikringer osv... Det er ikke kun godt i forhold til det gamle system....


MVH Njord
BOFH skrev den 26-06-2017 09:41:22

Jeg tror det bliver svært at gøre et krav gældende overfor forsikringen - sømning accepteres sålænge der ikke er for stor afstand imellem fæstepunkterne. I eksemplet på træ's hjemmeside er vist at lodrette profilbrædder sømmes dobbelt, hvis der er brugt anden metode må du forsøge at grave i den tekniske del af dette og få en eller flere fagpersoner til at undersøge sagen og udtale sig ift nogen fagstandarder - dvs hvis du kan finde bevis for at der burde være anvendt en anden metode end den brugte og der ikke er nævnt noget om dette i en tilstandsrapport kan du muligvis få forsikringen i tale.

Hvis det ikke kan lade sig gøre tror jeg det koger ned til at du at du skal kunne påvise at brædderne var våde da de blev sat op. Det kan du sikkert godt få en byggesagkyndig til at sige at det tyder det på men det kan forsikringen sikkert tilbagevise med anden argumentation eg huset står udsat ift terrænet og derfor burde være valgt en mere holdbar facadetype eller andet bla bla - dvs den er i gråzonen og dermed ikke nødvendigvis nogen bevisførelse der holder i retten.

/BOFH

Den metoder der er brugt i forhold til det link fra træ er den metode fra figur 9. Jeg er dog ikke klarover om man har brugt dobbelte søm, eller kun et enkelt. For at finde ud af dette er jeg vel næste nødt til at pille et brædt af?

Jeg kan læse at der skal være asfaltpap eller asfalt imprægneret træfiber plade inde bagved brædderne. Hvad jeg umiddelbart kan se, er det noget der minder om vindpap, det er dog meget tyndt ca 1mm i tykkelsen, er det ok ?

I forhold til at kunne påvise om der var fugt eller ej, er det så ikke nok at:

1. Der er brugt korrekt metode til opsætning (figur 9 hos træ), er dog usikker på om det er dobbelt søm eller ej og om det tynde vindpap er acceptabelt eller ej?

2. Træet har trukket sig så meget sammen at eneste anden mulighed for dette er hvis træet var for vådt/fugtigt ved opsætning?

Hvis der ikke er brugt dobbelte søm, er det så at betragte som konstruktions fejl ?

vh


 



njord skrev den 26-06-2017 09:55:27

Det er jo næsten vigtigere at få kigget på de juridiske forhold end selve huset, og husets tilstand.....

Jeg er ikke nødvendigvis tilhænger af disse tilstands rapporter, forsikringer osv... Det er ikke kun godt i forhold til det gamle system....

 Hej


Tror ikke jeg er helt med på hvad du mener? Sælger er gået konkurs og der er ikke noget at komme efter her (desværre, hvis det skulle være nødvendigt)

vh

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også