Montering af Vandvarmer 380 V

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig hvilker ledningstykkelse jeg skal bruge til en gennemstrømnings vandvarmer, Siemens DHT 1800 W, der er ca 5 meter fra el-tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget du ikke behøver bekymre dig om, du må nemlig ikke rode med det selv, det skal der en el installatør til
Skrevet af Rico1 på 13 jul 2014 16:52

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig hvilker ledningstykkelse jeg skal bruge til en gennemstrømnings vandvarmer, Siemens DHT 1800 W, der er ca 5 meter fra el-tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

Ud fra srømforbruget  skal bruge 3*1,5 kv.


fase
*Håndværkeren.

Derfor er der nu ikke nået forgjort i at købe og evt. trække kablet selv, og blot lade elektrikeren godkende samt tilslutte det. 

Uetisk i forhold til at han ikke får sin timeløn ud af det? Muligvis, men fandens nemmer hvis man alligevel står midt i hele renoveringen og kan slippe med at hive elektrikeren ud en enkelt gang, frem for at have ham fast rendende ugentligt over perioden det står på.


... Men et eller ande sted så har jeg på fornemmelsen du udemærket viste dette samt svaret på spørgsmålet, men blot havde brug for at strække pegefingeren lidt. 

Nu skrev du jo ikke noget om at du var ved at bygge om

Selvfølgelig må du da trække kablerne, det har jeg selv gjort da jeg skulle have stikkontakter sat op på førstesalen og så kom elektrikeren og tilsluttede dem efter først lige at have tjekket hvordan jeg havde sat kablerne op.

Hej Jørgen, jo det er en ombygning, der har været en gasvandvarmer i sommerhuset før, og nu skal der en Siemens DHT 1800 W op i stedet for, der kommer en installatør efter sin ferie på 3 uger og sætter kablerne til i installationen. Jeg ville bare gøre det klart til ham og så ordner vi regnskab bagefter. Så det eneste jeg her i forummet bare vil vide er hvilket en størrelse forsyningskabel der skal til fra sikringsgruppe til gennemstrøms vandvarmeren. Det er som før nævnt, 380 V den kører på, og den er total på 1800 W ved max forbrug, der er ca. 5 meter fra tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

Annonce
Hvis det er 380 v. vil jeg modsat Fabrin sige at der skal et 5 x 1,5 kvadrat kabel op, selv om der nogle steder i min installation er ført kabler til el varme ( nedtaget radiatorer ) kun er tre ledninger. Men hellere bruge både livrem og seler end under dimensionere
Skrevet af Håndværkeren på 15 jul 2014 07:36







Hvis det er 380 v. vil jeg modsat Fabrin sige at der skal et 5 x 1,5 kvadrat kabel op, selv om der nogle steder i min installation er ført kabler til el varme ( nedtaget radiatorer ) kun er tre ledninger. Men hellere bruge både livrem og seler end under dimensionere

"Håndværker" hvorfor vil du bruge 5*1,5 kvd, når der kun skal bruges 380V (altså 2 faser) og PE. Måske skulle det være 3* 2,5 kvd., hvis gruppen er for synet med 16A sikringer, men det oplyser spørgeren ikke noget om. At bruge 5 leder i stedet for 3 leder har intet med over- eller underdimensionering at gøre. Dimensionering har at gøre med hvilket kvadrat, der skal vælges.

 Hvordan kan du først skrive: "Det er noget du ikke behøver bekymre dig om, du må nemlig ikke rode med det selv, det skal der en el installatør til  " Og så bagefter:

"Nu skrev du jo ikke noget om at du var ved at bygge om

Selvfølgelig må du da trække kablerne, det har jeg selv gjort da jeg skulle have stikkontakter sat op på førstesalen og så kom elektrikeren og tilsluttede dem efter først lige at have tjekket hvordan jeg havde sat kablerne op." Beslut dig nu!















fase
Er du sikker på at det er en gennemstrømsvandvarmer,  1800W er ikke meget , de plejer at bruge mere end10000 W , 1800W 400 V behøver 3X1.5 ¤ kabel og en 2 polet afbryder , som dog kan undværes hvis vandvarmeren  har sin egen gruppeafbryder.  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 15 jul 2014 09:10

Er du sikker på at det er en gennemstrømsvandvarmer,  1800W er ikke meget , de plejer at bruge mere end10000 W , 1800W 400 V behøver 3X1.5 ¤ kabel og en 2 polet afbryder , som dog kan undværes hvis vandvarmeren  har sin egen gruppeafbryder.  


Jeg tror heller ikke, at det er en gennemstrømningsvandvarmer på 1800W, men det er det, spørgeren har opgivet og mit svar er givet ud fra det.


fase
Hej alle sammen :-) Det er en Siemens DHT 18 KW, 380V 3 faser og det er en gennemstrøms varmer, den tænder for varmer legemet når der er vand gennem strømning.
Venligst Rico
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis