Montering af Vandvarmer 380 V

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig hvilker ledningstykkelse jeg skal bruge til en gennemstrømnings vandvarmer, Siemens DHT 1800 W, der er ca 5 meter fra el-tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Wow.
Ja det er jo så lige en faktor 10 mere effekt den bruger end du oprindeligt skrev :-)
Hej.
Nu er jeg spændt på dette her.
Da en af mine vennner skulle etablere et savværk for 10 år siden, kostede en ny stikledning kr 1000,- pr. ampere og der skulle forsikres med 60 amp.
Det var billigere at få en generator sat op.


mvh

 varmetossen

Skrevet af Rico1 på 15 jul 2014 09:33



Hej alle sammen :-) Det er en Siemens DHT 18 KW, 380V 3 faser og det er en gennemstrøms varmer, den tænder for varmer legemet når der er vand gennem strømning.



Venligst Rico
Ja, se det var jo noget andet. Ved 3 faset tilslutning giver det en strøm på 27,5 A. Alt efter installations måden, kan du vælge 5*4kvd eller 5* 6kvd. Grunden til valget af 5 leder er, at det er standard kabler. Hvis kablet lægges udvendig på væggen er strømværdien for 4 kvd  > 30A. Lægges det derimod i væggen er strømværdien 25 A og så bør du bruge 10 kvd. Dette er skrevet ud fra tabeller i SR. Du skal så til at se om der er selektivitet mellem din installation og stikledningssikringerne.








fase
Skrevet af Håndværkeren på 15 jul 2014 10:59

Nå da da ! så fik piben en anden lyd !

10 kvd. jamen det er jo en hel centimeter tyk eller tager jeg fejl, så bliver det godt nok nogle heftige kabler.

Ja, du tager fejl. 10mm2 er arealet af kobberet i ledningen. Det skulle efter min udregning give en diameter på 3,56 mm. Kablet med 5 ledere er ca. 20 mm tykt, så det da til at overse.




fase
Ja, du tager fejl. Det er tværsnitsarealet der er 10 mm^2. Dvs. Lederne er ca. 3,5 mm.
18 Kw 400 V kræver 3X35 A sikringer og 5 X 10¤ kabel , du skal sikkert også have en ny stikledning og en ny måler , der er ingen fordele ved en genemstrømsvandvarmer som typisk kan give 6-8 l varmt vand i minutet , og så kalker de meget hutigt til..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
En eller anden sidder og tænker på, om ikke det er en uhensigtsmæssig vandvarmer til det formål.
Det vil være langt billigere at opsætte en 60 liters (hvis der er plads mm) med et 3,6 kW varmelegme.
Med 60 liter vand ved 60ºC er der nok til at tre kan komme i bad lige efter hinanden (inkl at den varmer mens der bades).
Fra helt kold vil det tage ca en time at varme den op til de 60º

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 15 jul 2014 13:35

En eller anden sidder og tænker på, om ikke det er en uhensigtsmæssig vandvarmer til det formål.

Det vil være langt billigere at opsætte en 60 liters (hvis der er plads mm) med et 3,6 kW varmelegme.

Med 60 liter vand ved 60ºC er der nok til at tre kan komme i bad lige efter hinanden (inkl at den varmer mens der bades).

Fra helt kold vil det tage ca en time at varme den op til de 60º



Chr.


Det har du ret i, men tilsyneladende har trådstarteren valgt en gennemstrømningsvandvarmer. Jeg må være enig med dig i, at en varmvandsbeholder på mellem 60 og 110L ville også have været mit valg. Det ville måske have løst nogle tekniske problemer, men jeg kender ikke installationen og bliver derfor nødt til at svare på det spurgte.


fase
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis