Montering af Vandvarmer 380 V

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig hvilker ledningstykkelse jeg skal bruge til en gennemstrømnings vandvarmer, Siemens DHT 1800 W, der er ca 5 meter fra el-tavle til vandvarmer.

Mvh Rico

Hej hej, er der nogle af jeg der kan oplyse mig... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dobbelt indlæg


fase
Ja jeg tror ikke spørgeren er klar over hvad han skal lave , gruppetavlen skal bygges om måske med et størrer hpfi afbryder og ny 35 A gruppe afbryder , hvis det skal være selektivt, ny stikledning med 63 A sikring , og når der skal ny måler så skal det over en autoriseret el installatør.............jeg ville absolut foretrække en 30 l hurtigt vandvarmer på 3600W 400 V............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak for ny viden , for jeg havde da netop tænk mig at få  opsat sådan en gennem strømnings vandvarme i forbindelse med renovering af mit køkken. Jeg hælder mindst 10 liter koldt vand ud hver gang jeg vil have varmt vand frem til køkkenet grundet længden fra vandvarmeren til køkkenet. Og det tager tid, jeg har prøvet at tage tid på vand mængden ved at fylde en 10 L. spand op, det tager 2,40 minut.
Du kan jo bare få monteret en 10 - 15L vandvarmer under køkkenbordet, det er rigeligt. Den kan monteres som trykbeholder eller trykløs.

fase
Hej alle sammen :-) tak for alle de gode indslag her i tråden, vi får en metro 11KW gennemstrøms vandvarmer op, den kan køre på 16A - 400V gruppe.
Venligst Rico :-)
Annonce
Men hvad kan man bruge 2.5- 3.5 liter varmt i minutet til ,det er alt for lidt til at tage bad i , vaske hænder måske..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Måske spørgeren er en frisk ung mand der foretrækker kolde bade :-)
Off topic - men vi fik en "Grohe - kogehane" installeret, da vi byggede for nogle år siden.. vandhane, kold/varm i den ene side - og kogende i den anden side.. fylder ikke mere på bordet end normal hane - men du har kogende vand til kaffe/the/skolde skærebrætter m.v. på 2 sek. tank på 2 liter tror jeg...
ja- den bruger lidt strøm.. men ikke i forhold til hvad jeg har brugt i elkedel - varmet vand - glemt det - varmet igen.... :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin

Jeg studser lidt over din "selvfølgelig må du da selv trække kablerne..."

Godt nok er kabel trækning blevet gjort til ikke autorisationskrævende arbejde ihht. den seneste ændring af autorisationsloven den 2. juni 2014, men der foreskrives i bekendtgørelse 541 at folk der fører kabler skal have bestået en af sikkerhedsstyrelsen godkendt prøve... ;-)

Du kan bekendtgørelsen i fuld form her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163295

Jeg synes at det er super øv at der spredes forkerte informationer omkring netop dette, da det i sidste ende kan koste MANGE penge at gøre det, da el installatøren nok ikke vil røre installationen efterfølgende. Forestil jer at han vælger at godkende noget som I har lavet uden de rigtige kompetencer, jf. gældende lov hæfter han uanset hvad der så står i arbejdsbeskrivelsen i 10 år for den potentielle brandfælde som i har konstrueret. Gør han det, er han jo ligefrem uintelligent, og tager en unødig stor risiko for en smule ussel mammon.


Ovenstående er til diskussion - men rigtigheden må du ikke betvivle -
Hej Klågeåge.                                                                                                                     Og velkommen her på LDS.                                                                 Jeg er ret sikker på at det ved S Fabrin alt om, men der findes heldigvis Elinstallatører der er til at lave en aftale med. Min tjekkede de kabler jeg havde trukket på loftet og lavede så resten af arbejdet med at tilslutte.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis