Tig svejsning i rustfast, med ren Argon

 Følg tråden
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns

Jeg har erhvervet mig en gammelt tig svejser, og en flaske ren Argon.

Når jeg svejser i aluminium, får jeg en fin blank svejsning.

Men i rustfast stål, bliver svejsningen noget mørk i det, har prøvet at skrue ned for strømmen, og regulere op og ned på Argon flowet, uden store forbedringer.

Hvis jeg syre svejsningen at i Pelox, ser den ganske fin ud....

Er der fordi der skal bruges Argon med 2% co2 ?

Alu. svejset med AC,

Rustfast svejset med DC, (har udmålt udgangen for vekselstrøm, diodebroen fungere 100%)

Her er svejsning i alu, der er ikke efterbehandlet efter svejsning

(jeg har ingen erfaring i tig svejsning, så der er meget at lære)

Her er så den i rustfri

lynæs
lynæs
Indlæg: 5070
Postnr: 5400
lynæs lynæs
Argon er fint.
For mig ser det ud, som om du svejser for meget og for langsomt i rustfrit, man skal så vidt muligt svejse uden tilsætning, så tilpasning er vigtig. Begrænsning af opvarmning er utrolig vigtig, da rustfrit krymper meget, og tingne bliver skæve. Du vil opdage at en svejsnings bagside ligner et krater, det kan modvirkes med en slags tape. Vil du lave en lukket beholder kqn du modvirke det ved at nøjes med at hæfte alt sammen, og så lukke lidt argon ind i emnet.
Kender ikke til alusvejs.
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns Trådstarter

Ja jeg tror du har ret i, det er for meget varme, og med min manglende erfaring går det jo nok også for langsomt.

Jeg har lige købt et håndholdt flowmeter, jeg kørte med alt for meget Argon selv om jeg synes jeg havde skruet godt ned, det giver en meget blødere lysbue, og en lidt pænere svejsning.

Det lyder smart, med en form for tape, så man får argon dækning på bagsiden.

Nu bruger jeg læsebriller, og har lidt svært ved at enes med dem i svejsehjelmen, i går købte jeg en Esab plastiklup i styrke +2, som sættes inden i hjelmen, den virker helt fantastisk, og jeg tror det vil gøre det noget nemmere, at Tigsvejse.

http://products.esab.com/dk/Templates/T041.asp?id=76864

Kup
Kup
Indlæg: 22
Postnr: 6100
Kup Kup
Du må endelig ikke købe argon med co2 iblandet, det er til co2 svejsning. Ren argon, eller hvis det er til rumfart eller andet fornemt brug, måske med lidt helium iblandet. (dyrt) Du har ikke postnummer på, måske kan jeg give dig et tip til billigere argon.
Jeg er bestemt ikke verdensmester i TIG og har derfor haft utroligt megen glæde af de ugentlige videoer fra ham her
http://www.weldingtipsandtricks.com
For nogen tid siden havde an en video om at finde den optimale svejsehastighed contra strømstyrke, så man ikke tilførte emnet mere varme end strengt nødvendigt. Jo, man kan godt polere eller ætse det sorte væk igen, men legeringen er påvirket og vil på længere sigt ikke være helt så rustfri. Det KAN lade sig gøre at holde sømmen gylden (svært) i værste fald blå. Bliver den sort har der været lidt for varmt eller for dårlig gasdækning (pas også på vinklen af dysen). En gaslinse er en god hjælp, især på en kant som dit forsøg her, men brug ikke gaslinse til sort stål, for det er tilbøjelig til at sprutte og vil hurtigt ødelægge den.
Baggas er godt, som Lynæs skriver, til rør og beholdere. Ellers kan man evt. bruge en bagskinne af kobber til at holde temperaturen ned og ilten væk.
Ved alusvejsning er der ingen iltningsproblemer, men rens emnet grundigt inden svejsningen, så der er mindst mulig hinde af aluminiumsoxyd. Når du kan svejse et par øldåser sammen, så er du virkelig god.
Læs her om elektroder her
http://www.weldingtipsandtricks.com/tig-welding-interview.html

Mojn
Kurt

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

lynæs
lynæs
Indlæg: 5070
Postnr: 5400
lynæs lynæs
Jeg svejsede engang overdelen af industriopvaskere for Ken, bag svejsningen blev der fastgjort en vandkølet kobberskinne m. kun en lille hjørneaffasning. Delene passede 100% så det skulle løbes sammen uden tilsats, det var med at holde tungen lige i munden, for hvis man fik lavet et hul, var det til at smide ud, for den ekstra varme ved materialetilførsel, ville medføre skævheder og flimmer, og det gik ikke. Det var en kasse på ca. 1x1m og pladetykkelse 0,5mm
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns Trådstarter

Tak for svarene..

Jeg har fået lidt mere styr på det, prøvede at "løbe" et par 1.5mm plader sammen, her blev svejsningen rigtig fin uden at blive sort.

Så nu er det vist kun mig der skal øve mig, og få indstillet maskineriet optimalt.

Jeg er ved at bygge et lille svejsebord og, så jeg kan få bedre arbejdsstilling, samt noget udsugning.

jacobbb
jacobbb
Indlæg: 234
Postnr: 5700
jacobbb jacobbb
Gaslinse er et must , personligt kan jeg finde mig i meget men uden gaslinse blir jeg idiot ,,
Det er for det meste afstanden mellem elektroden og emnet der tager længst at få ind i fingrene , den skal tæt på og kommer den for langt fra bliver smelten for bred og for meget af energien går til opvarmning af emnet uden for smelten , hvis du ikke dybber elektroden 25 gange om dagen i starten er du for langt fra :-)

Ren argon er længe godt ,
Det er også fint nok at løbe det sammen , men svejsningen bliver markant svagerer og det er lidt noget klyt
Altid lidt tilsats i ,

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns Trådstarter

Jacob, ja jeg skal helt sikkert tætter på smeltebadet, med elektroden.

Jeg er ved at lave et lille svejsebord, så jeg kan få en lidt mere "stabil" arbejdsstilling, og håndstøtte.

Jeg har forskellige størrelse gasdyser (porselæn) er der lidt retningslinjer hvor man bruger hvad.

Det er en gammel migatronic mta 200, med et extra kondensator batteri til alu svejsning.(og man køre konstant HF når der svejses alu)

Sådan en gammel sag, der bruger 2 faser, og 35 ampere på max.

Håndtaget ser sådan her ud

je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns Trådstarter
Skrevet af Kup på 03 jul 2014 10:29



Du må endelig ikke købe argon med co2 iblandet, det er til co2 svejsning. Ren argon, eller hvis det er til rumfart eller andet fornemt brug, måske med lidt helium iblandet. (dyrt) Du har ikke postnummer på, måske kan jeg give dig et tip til billigere argon.



Jeg er bestemt ikke verdensmester i TIG og har derfor haft utroligt megen glæde af de ugentlige videoer fra ham her



http://www.weldingtipsandtricks.com



For nogen tid siden havde an en video om at finde den optimale svejsehastighed contra strømstyrke, så man ikke tilførte emnet mere varme end strengt nødvendigt. Jo, man kan godt polere eller ætse det sorte væk igen, men legeringen er påvirket og vil på længere sigt ikke være helt så rustfri. Det KAN lade sig gøre at holde sømmen gylden (svært) i værste fald blå. Bliver den sort har der været lidt for varmt eller for dårlig gasdækning (pas også på vinklen af dysen). En gaslinse er en god hjælp, især på en kant som dit forsøg her, men brug ikke gaslinse til sort stål, for det er tilbøjelig til at sprutte og vil hurtigt ødelægge den.



Baggas er godt, som Lynæs skriver, til rør og beholdere. Ellers kan man evt. bruge en bagskinne af kobber til at holde temperaturen ned og ilten væk.



Ved alusvejsning er der ingen iltningsproblemer, men rens emnet grundigt inden svejsningen, så der er mindst mulig hinde af aluminiumsoxyd. Når du kan svejse et par øldåser sammen, så er du virkelig god.



Læs her om elektroder her



http://www.weldingtipsandtricks.com/tig-welding-interview.html







Mojn



Kurt




En fin side du linker til, dén skal jeg nok komme til at bruge noget tid til at kikke på

Har du prøvet den "Tig finger de bruger"

Jeg bor i nærheden af randers

Jeg købte et Tysk 20 kg Argon for 2500 kr incl. indhold og flaske, samt fragt.

En ombytter hvor fragtmanden, kommer og stiller en fyldt, og tager den tomme retur, koster 1400 kr. incl fragt.

http://svejsevaerk.dk/shop/argon-gas-20-203p.html

Det skulle være noget billiger i Tyskland, hvor man også kan købe en 50 liters.



jacobbb
jacobbb
Indlæg: 234
Postnr: 5700
jacobbb jacobbb
Fandt lige denne "beregner" som gir fingerpej ang div indstillinger osv
http://www.millerwelds.com/resources/calculators/tig_amperage_calculator.php

Min personlige tommelfingerregel siger så stor gaskop som der er plads til, stor åbning og med gaslinse gir go dækning og minimal turbolens , men dit setup kan sagtens bruges

Svanehalsen på brænderen kan bøjes lidt så vinklen passer bedre , og så er det bare finde en håndstilling der gir max ro

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

jacobbb
jacobbb
Indlæg: 234
Postnr: 5700
jacobbb jacobbb
Fandt lige denne "beregner" som gir fingerpej ang div indstillinger osv
http://www.millerwelds.com/resources/calculators/tig_amperage_calculator.php

Min personlige tommelfingerregel siger så stor gaskop som der er plads til, stor åbning og med gaslinse gir go dækning og minimal turbolens , men dit setup kan sagtens bruges

Svanehalsen på brænderen kan bøjes lidt så vinklen passer bedre , og så er det bare finde en håndstilling der gir max ro

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. tig svejsning ?
    Lav-Hobby
  2. Tig svejsning
    Værktøj og maskiner
  3. Tig Svejser?
    Værktøj og maskiner
  4. Tig svejser
    Værktøj og maskiner
  5. Argon gas
    Lav-Hus