Tig svejsning i rustfast, med ren Argon

Jeg har erhvervet mig en gammelt tig svejser, og en flaske ren Argon.

Når jeg svejser i aluminium, får jeg en fin blank svejsning.

Men i rustfast stål, bliver svejsningen noget mørk i det, har prøvet at skrue ned for strømmen, og regulere op og ned på Argon flowet, uden store forbedringer.

Hvis jeg syre svejsningen at i Pelox, ser den ganske fin ud....

Er der fordi der skal bruges Argon med 2% co2 ?

Alu. svejset med AC,

Rustfast svejset med DC, (har udmålt udgangen for vekselstrøm, diodebroen fungere 100%)

Her er svejsning i alu, der er ikke efterbehandlet efter svejsning

(jeg har ingen erfaring i tig svejsning, så der er meget at lære)

Her er så den i rustfri

Jeg har erhvervet mig en gammelt tig svejser, og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En fin side du linker til, dén skal jeg nok komme til at bruge noget tid til at kikke på

Har du prøvet den "Tig finger" de bruger

Jeg bor i nærheden af randers

Jeg købte et Tysk 20 kg Argon for 2500 kr incl. indhold og flaske, samt fragt.

En ombytter hvor fragtmanden, kommer og stiller en fyldt, og tager den tomme retur, koster 1400 kr. incl fragt.

http://svejsevaerk.dk/shop/argon-gas-20-203p.html

Det skulle være noget billiger i Tyskland, hvor man også kan købe en 50 liters.


YES! den dersens "TIG Finger" DET duer! min er godt nok ved at være lidt naset, dels af noget lim fra gaffatape, der sad for tæt ved svejsningen, dels af noget pulverlakering, der ditto. Jeg kunne godt forestille mig at købe den nye XL næste gang.
Vær opmærksom på Pestdanmarks fortoldningsgebyr på 160 kr. Hvis du kun køber 1 standard Tig finger, så kan den lige snige sig igennem, den store eller flere, der skal man regne med told, moms og gebyr, og så bare håbe, at man slipper.

http://www.randersindustriservice.dk
Jesper er en flinker mand, og han er meget meget billig med gaslinser og kopper. Det kan kun gå for langsomt!

Som sønderjyde køber jeg naturligvis mit argon i Tyskland. For en 20 l flaske betaler jeg ca. 1500 kr i PANT og omkring 400 kr for en ombytning. Det kræver dog, at man har et momsnummer, de sælger ikke til private. Siden jeg begyndte har de dog åbnet en afdeling i Kolding, hvor de også leverer fra. Prøv at spørge dem om priser og levering.
http://matthies.eu

Mojn
Kurt

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Jacob @, god info i dit link, det vil jeg helt bestemt bruge... og så på med den gaskop, med fuld gennemgang.

Kup@ Jeg har været i Randers industri servise allerede Dog ligger de PT. i flytter rod .

De har overtaget svejse delen fra Boldsen, incl. forhandlingen at gasser fra Air Liquide.

Og tak for linket til http://matthies.eu/, det skal da prøves når flasken er tom. (der går forhåbentlig lidt tid endnu)

Uha, jeg har et meget anstrengt forhold til Air Liquide, de konfiskerede uden videre en ejendomsflaske jeg købte sammen med min første Tig maskine og forlangte jeg skulle til at betale leje af flasken, noget med 4 kr om dagen! Det er ikke for småfolk. Nå, men jeg fandt jo så et alternativ sydpå, så ku' de få en spand at hoppe i :-)

Nu spurge du om TIG Fingeren. Måske du også på et tidspunkt vil se Jody fortælle om CK Flex-Loc håndtag.
http://www.weldingtipsandtricks.com/water-cooled-tig.html
Det er bare så ustyrligt lækkert at arbejde med, så det næsten ikke kan beskrives med ord. Gu' er det dyrt, meget dyrt, men hvis du en dag vil forkæle dig selv....
Jeg har en god ven, som er smed og som har givet mig nogle lektioner i at TIG svejse (til gengæld for at jeg lærer ham at spille sækkepibe) han så videoen og udbrød: "Du bestiller bare ikke sådan en ude at spørge om jeg vil have en med også!"
Min 230A vandkølede brænder er mindre og mere håndterlig end en almindelig luftkølet. Den luftkølede 160A er naturligvis endnu mindre.
Når brænderen er vandkølet holdes gassen også køligere og det er med til at gøre det lidt nemmere at holde temperaturen nede på svejsningen, så den ikke bliver sort.
Jeg fik dem fra England, så var der intet bøvl med told, moms og pestdanmark
http://www.rapidwelding.com/dynamic/DisplayItem.aspx?c=CK-FlexLoc-250
-men det render op, når man bliver begejstret for lækkert grej ;-)


If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Ja vandkøling lyder jo effektivt, nu kommer jeg ikke til at svejse, ret meget, så jeg må nøjes.

Den Tigfinger, er det sådan noget glasvævet ting, synes jeg har set en lignende brugt til noget varmeisolering af ledninger.

Det kunne jo være lidt smart, at finde et billigere alternativ.

Den svejser jeg købte fulgte der en 20 kg Argonflaske med fra Hede Nielsen (Air Liquide)

Jeg gav ikke noget for den, prøvede ellers om det ville give et afslag, hvis sælgeren beholdt flasken, men prisen var den samme.

Jeg sendte et billede af flasken til Air Liquide..

Og fik samme besked som dig, at de gamle ejer flasker ikke længere kan fyldes, medmindre man betaler en leje pr dag. Det er da lige groft nok, at hvis flasken er inde og vende hos dem, at man så lige skal betale godt kr. 5 incl. moms i leje per dag, for sin egen flaske.

Jeg skal dog ikke betale leje, selv om de nu ved jeg har den stående, det har jeg udtrykkeligt spurgt efter.

 Så heller sælge den som gammelt jern, eller bruge den til andet formål.

Min var også oprindeligt fra Hede Nielsen.
Selvfølgelig skal flaskerne kontrolleres og trykprøves engang imellem, og de flasker der er ude på en byggeplads lever nok også et hårdere liv, end dem du og jeg har stående, men når de så også tager mere end det dobbelte for gassen, så hører forståelsen op.
Jeg fik ikke muligheden for at beholde min, jeg fik den bare byttet og så kom der en kæmperegning.
Gammelt jern, eller brug den til tank med en køleskabskompressor, noget kan man altid finde på.

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Annonce

Her er svar mailen fra   Liquide Danmark A/S, jeg skulle da lige være helt sikker på, at de ikke bonede mig for flaskelejen.

Hej Jens,

Det er først, når/hvis du ombytter flasken, at der vil blive opkrævet leje.

Med Venlig Hilsen

Dina Bertelsen

Kundeservice - Front Office

Air Liquide Danmark A/S

Vejlevej 19

8700 Horsens

Fik også priser på flasker, og fyldning, køber man en ny flaske, mener jeg at  indholdet kommer oven i prisen og ja så naturligvis lige 25 % moms oven i

Flaskekøbet:

5 liter = 2.306,-

11 liter = 2.964,-

Indholdet:

5 liter = 396,-

11 liter = 613,-

Ja, det er vist rigtigt, de små flasker findes stadig som ejendomsflasker, altså uden leje, og jeg vil da trods alt formode, at når man køber en flaske første gang, så er den fyldt, men hellere spørge først - eller finde en anden leverandør. Gassen bliver jo ikke ligefrem billigere i små portioner.
Har du ikke selv et cvr nummer, så prøv da at finde en lille smed, mekaniker eller bare håndværker, du evt. kan bruge som stråmand.
Min erfaring var, at den første flaske hurtigt gik til, dels fordi jeg gerne ville øve mig, men også fordi jeg stoppede mange gange. Med både preflow og postflow, så svinder det jo i det.

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Nu har jeg jo den Tyske 20 kg, fra svejseværker.dk, som kan ombyttes til 1400 kr.

Men når det bliver aktuelt, prøver jeg lige dit link til Matthies i Kolding.

Jeg læste på et andet fora (fagteorien.dk) at der kunne købe en 50 kg Tysk Argon, for 1800 kr. incl flaske und alles.  Det var jo en lidt anden pris, og skal den alligevel bruges stationært er det jo fint nok.

Jeg ved ikke helt så meget om det, men jeg har en bror der arbejder hos http://www.autogen.dk hvis du smider dem en mail, så vil de sikkert godt hjælpe dig.

Fint jeg prøver at kontakte Autogen, når jeg får brug for en opfyldning..
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis