Tig svejsning i rustfast, med ren Argon

Jeg har erhvervet mig en gammelt tig svejser, og en flaske ren Argon.

Når jeg svejser i aluminium, får jeg en fin blank svejsning.

Men i rustfast stål, bliver svejsningen noget mørk i det, har prøvet at skrue ned for strømmen, og regulere op og ned på Argon flowet, uden store forbedringer.

Hvis jeg syre svejsningen at i Pelox, ser den ganske fin ud....

Er der fordi der skal bruges Argon med 2% co2 ?

Alu. svejset med AC,

Rustfast svejset med DC, (har udmålt udgangen for vekselstrøm, diodebroen fungere 100%)

Her er svejsning i alu, der er ikke efterbehandlet efter svejsning

(jeg har ingen erfaring i tig svejsning, så der er meget at lære)

Her er så den i rustfri

Jeg har erhvervet mig en gammelt tig svejser, og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Hej

Det blå skal fjernes og er meget normalt det er der.

Strømregel 30 til 40 amp. pr. mm plade.

Argon manometerflov 8 til 12 liter.

Wolframtråden ca. 1mm fra emnet, svejsestilling næsten lodret (+- 15 grader)

Husk det er meget giftigt at svejse i rustfrit stål.

Frank

 

 


FA
Husk wolfram forskellen fra ac til dc, og husk at få dem slebet ordentligt når du svejser dc, en slibesten er fin, men sliberetningen har også meget og sige, sliberetning altid på langs med din wolfram.

Samt hvor langt "op" du sliber på wolframen har også noget at sige for hvor bred lysbue du får ved svejsning.
2,5 x diameter på wolfram sliber du den op, ca!
Så hvis du kører med 1,6mm wolfram sliber du ca. 4mm op.

 

Jeg er ikke rigtig kommet videre, med at tig svejse, der har været så meget andet at rode med.
Jeg har kun lavet lidt rep. på et blæserhus i aluminium, det gik fint.

Jeg skal nok have Wolfram elektroderne ti rustfri slebet mere spids, jeg tror ikke den er 2½ x diameter i længden, jeg har sleben dem på båndpudser, med slibespor i længderetningen.
Jeg har de rigtige wolfram elektroder både til rustfri og aluminium

Til aluminium har jeg lavet spidsen meget stump, det gik fint.

Annonce

Når jeg sliber elektroder plejer jeg at sætte dem i en boremaskine, for at dreje dem regelmæssigt, men ikke for hurtigt rundt på båndsliberen. Hvis man sliber væk fra spidsen hjælper man til at transportere varmen væk fra den, så den ikke gløder op. Pas nu på, at spidsen ikke fanger og brug sikkerhedsbriller! Ideelt set bør man ikke bruge slibebåndet til andet end en slags elektroder, for at undgå forurening af elektroden, men jeg har en fornemmelse af, at det ikke er certifikatsvejsninger til rumfart du laver, så hul i det ;-)
2% Lathan (blå) kan bruges til stort set alt,
2% Cerium (grå) er rigtig gode til AC
Ren Wolfram (grønne) er rigtig gode til at punktere balloner med


If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Jeg arbejder for BM Teknik, vi har nogle fine maskiner til at fjerne misfarvningen. I mærket Cougartron - se filmerne her http://www.cougartron.com/film-page

Mark Edwards
www.bm-teknik.com

Nok lige i overkanten til hobbybrug...

Jeg bruger noget Pelox bejdsepasta, den renser svejsningen og varmezonen fint af...

Vi prøver igen, i morgen --

Hej. Jeg er ny her. Har lige anskaffet en tig-svejser , den hedder Spartus AC/DC 220.

Jeg har endnu ingen argon flaske og er lidt forvirret om hvad der skal købes. Er det Argon 4.6 eller Argon 4,8 der er bedst til rustfri, sort jern og aluminium? Er også i tvivl om Wolfram elektroden - hvilken farve, har læst at den guldfarvede er ok allround. Er det et godt valg?

Endelig savner jeg en " indstillings- manual" hvordan med indstilling af ampere? Hvad betyder slope Up? Osv? Findes der noget ?

På forhånd tak

Christian


Chlmdk

Hej Christian,

nu er jeg ikke verdensmester i TIG svejsning, men så vidt jeg husker, så er 4.8 renere (og sikkert også dyrere) beregnet til svejsning af Titanium og andre fine ting.
Se mit indlæg ovenfor om argon fra Tyskland og elektroder. Lanthan er det tilsatsmateriale til Wolfram, du skal lede efter. Farvekoderne er efterhånden ret forvirrende og upræcise.

Godt Nytår!

Kurt



If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis