Garage til hobbyrum, hvor går grænsen?

Vi har en muret garage i skel med fladt tag. Garagen er ikke i direkte forbindelse med huset. Jeg har læst rigtigt meget omkring reglerne for at omdanne garage til beboelse og det står efterhånden klart at jeg aldrig for lov til at lave rigtige beboelses m2 derude.

Det næstbedste er så et rigtigt lækkert hobbyrum, hvor jeg

- hulmursisolerer
- skifter tag til sadeltag med loft til kip (indhenter dispensation fra naboen til den højere rejsning) og stopper alt det isolering ind der kan være i loftet
- banker gulvet op og isolere samt laver gulvvarme, som forhåbentlig må kobles på fjernvarmen...? Der afsluttes med trægulv.
- murer porthuller til og sætter dør i samt monterer lidt ekstra vinduer/dør ud mod haven. Selvfølgelig ikke noget der vender ud mod naboen.

Det skulle give et rigtigt lækkert rum og mit egentlige spørgsmål er så, hvad man må bruge sådan et rum til. Jeg er klar over, at der ikke må være værelse derude, men må vi eksempelvis bruge det til musikrum (vi har en masse instrumenter)?  Må ungerne holde LAN party derude? Må man indrette en lille "lounge" med sofaer, spillekonsoller etc. som teenagerne kan trække ud i, når vi har gæster og de ikke gider høre på os voksne og omvendt? Må gæster overnatte derude?

Jeg har svært ved at finde ud af hvor grænsen går og hvad der defineres som egentlig 'beboelses-brug' og hvad der er ok anvendelse af sådanne m2, som ikke er godkendt til beboelse.




  
Vi har en muret garage i skel med fladt tag.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er mere bekymret for, at du måske ikke får naboens velsignelse til sadeltag. Han skal jo også ha solgt engang

 

Kravene til over 15 hedder vel blot "samme som beboelse". Så spørgsmålet er - hvordan må man opvarme et udhus som ikke er godkendt til beboelse ? Der skelnes tilsyneladende også efter hvorvidt det er "konstant opvarmet". Så er der noget problem i at opvarme et hobbyrum til over 15 grader, når man bruger det? Hobby-udstyr kan jo sagtens kræve mere end 15 grader for ikke at gå til.

Skrevet af Bygningskonstruktør på 24-11-2016 18:27
@Jetz
Jeg har ikke snakket om beboelse?
 

 

Nej, det var lars55, der skrev at over 15 grader var det beboelse, så ud fra hans og dit indlæg var jeg så lidt for hurtig til at konkludere at over 15 grader pr. definition er beboelse og derfor skal opfylde kravene til beboelse. Det er så forkert kan jeg læse ud af de andre indlæg.

 

Skrevet af lars55 på 24-11-2016 18:53

Kravene til over 15 hedder vel blot "samme som beboelse". Så spørgsmålet er - hvordan må man opvarme et udhus som ikke er godkendt til beboelse ? Der skelnes tilsyneladende også efter hvorvidt det er "konstant opvarmet". Så er der noget problem i at opvarme et hobbyrum til over 15 grader, når man bruger det? Hobby-udstyr kan jo sagtens kræve mere end 15 grader for ikke at gå til.

Jeg har svært ved at se at nogen skulle komme efter dig fordi du opvarmer et skur til 35 grader
Så længe du ikke bruger det til beboelse, så er der vel ingen der kan/vil forhindre dig i at opvarme et skur, eller kælder for den sags skyld, det er vel bare et spørsmål om hvor stor din varmeregning bliver, alt efter hvad du "fyrer" med
 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
- så man må gerne bygge i "sommerhuskvalitet", kalde det udhus/hobbyrum, isolere det godt og grundigt (men dog mindre end helårskrav) og så opvarme det som man lyster, og i øvrigt bruge det som man vil, alt andet end "bo" der ?
Det er desværre misforstået.
Jævnført bygningsreglementet må der ikke ske unødvendig varmetab eller energiforbrug fra bygning og ud i naturen.
Det vil sige, Hvis der installeres en fast varmekilde som er en varmepumpe som du forslår, i HVILKEN SOM HELST BYGNING, så SKAL kravene fra bygningsreglementet pkt 7.3.2, stk 1. - Rum opvarmet til T > 15°C efterleves og overholdes via en varmetabsramme jft. punkt 7.3.3 . så det ligemeget om det er beboelse eller ej. Hvis der ikke opsættes en varmekilde kan man gøre som man vil i forhold til isolering i bygningen.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Skrevet af Bygningskonstruktør på 24-11-2016 23:16
Det er desværre misforstået.
Jævnført bygningsreglementet må der ikke ske unødvendig varmetab eller energiforbrug fra bygning og ud i naturen.
Det vil sige, Hvis der installeres en fast varmekilde som er en varmepumpe som du forslår, i HVILKEN SOM HELST BYGNING, så SKAL kravene fra bygningsreglementet pkt 7.3.2, stk 1. - Rum opvarmet til T > 15°C efterleves og overholdes via en varmetabsramme jft. punkt 7.3.3 . så det ligemeget om det er beboelse eller ej. Hvis der ikke opsættes en varmekilde kan man gøre som man vil i forhold til isolering i bygningen.

 

Ahhh, så giver det mening for mig. Så man skal overholde kravene til isolering i beboelse, hvis det er over 15 grader, mens andre krav til beboelse ikke nødvendigvis skal opfyldes, hvis det kun bruges som disponibelt rum (det kunne eksempelvis være loftshøjde). Stk. 3 og 4 i pkt. 7.3.2 giver i øvrigt lidt håb om, at det ikke er et komplet umuligt projekt i ældre byggeri.

 

Ja det lyder rigtigt... Men er der stadig en skelnen mellem om det er "konstant opvarmet til min. 15 grader" eller om det kun lejlighedsvist er tilfældet. Eller om det skal overholde reglerne, hvis det bare på noget tidspunkt er over 15 grader. Det er meget aktuelt hvis man vil bygge et nyt hobbyrum som skal være stuetemp. ved brug, men godt kan være 14 gr når det ikke bruges. Jeg har hørt en teknisk forvaltning medarbejder nævne dette med "konstant opvarmet" - måske forveksler han det med "fast varmekilde" ?
Jeg er selv igang med et meget lignende projekt. Vi har et hus fra 1973, også med fjernvarme, også med muret garage i skel, som heller ikke har direkte adgang ind i huset (adgang via carport og udestue). Dog laver jeg ikke det flade støbte tag om - der er blot kommet nyt tagpap på og det er tætnet.

Jeg havde også selv tanken om at få det nye rum der kom derude med i husets m2, og kontaktede derfor et firma med bygningsingeniører og konstruktører der bl.a. laver diverse ting der skal til for at sådan noget kan lade sig gøre - da vores garage også ligger i skel, blev jeg fortalt at det aldrig vil blive godkendt til beboelse - desuden nævnte de noget med det her med fast varmekilde i rummet.

Da jeg blev meget forvirret over dette og stod med lidt de samme spørgsmål som her, ringede jeg derfor til kommunen inden jeg gik i gang med noget, da jeg nødig ville ende i en træls situation.

Kort fortalt, fik jeg af kommunen at vide at jeg sådan set måtte gøre lige hvad jeg ville, så længe jeg ikke ændrede udenfor bygningen, altså lavede nyt højere tag osv. som der godt nok er snak om her. Hun spurgte hvad rummet skulle bruges til og gjorde det klart at rummet IKKE måtte bruges til beboelse - som andre skriver er det jo nøjagtig som med kælderrum, der blot er disponible rum der ikke er godkendt til beboelse. Jeg spurgte derfor også helt specifikt ind til opvarmning - sagde jeg havde tænkt mig at fjerne det gamle gulv, grave ud og isolere og lave gulvvarme (der var i forvejen en radiator i rummet - ved ikke om det gør en forskel?), og her sagde hun at det ikke havde nogen betydning og at det måtte jeg gerne, jeg skulle heller ikke søge nogen tilladelser da det kun var indvendige ændringer der blev lavet. Jeg skulle blot ringe til kommunen igen når jeg var færdig og få ændret bygningen i BBR fra en garage til et "opvarmet arbejdsrum" mener jeg hun sagde det så hed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis