Ventilations spørgsmål vedr. Tagrum.

Hej alle :-)

Vi har købt et 70'er hus med tilbygget vinkel. Fra 2007.
Her i vinterperioden har vi erfaret meget høj fugtighed på loftet. Ved nærmere gennemgang har vi konstateret følgende:

- ventilationer i gavltrekanter er hermetisk lukket i såvel top som bund med isolering.
- loftedelen ovenover badeværelset ser umiddelbart lidt skadet ud med lidt Hvidt skimmelforekomst (se billeder) - vi mener det er pga. At aftrækket fra badeværelset ikke er tæt overhovedet (sidder forskudt i forhold til ventilationsrist i loft) og der derfor ryger varm luft/damp op i loftsrum. Det er alukraft der ligger på denne del af huset, og den er også perforeret nogle steder. Lidt efterisolering kunne måske også hjælpe efter tætning/udskiftning af alukraften.

Der er anvendt skumbølgeklodser ved Tagfod, så ingen ventilation op under taget, men derimod er der etableret 1,5-2cm luftspalte hele vejen rundt i udhænget. - er det ok? Og har man nogensinde måtte benytte skumbølgeklodser? Vil jo mene at der enten benyttes og altid har skulle benyttes træ/plastklodser hvor der ventileres mellem eternitbølgerne og bølgeklodser.

Meget af isolering spærer desuden for luftspalternes virkning da det er placeret helt ud til Tagfod mange steder.

Jeg har kontaktet byggesagkyndig som lavede rapporten på huset, men han forholder sig ukritisk (vel ikke så
underligt) over observeringerne som ikke var nævnt i tilstandsrapport. (Vi har ikke ejerskifteforsikring) sammen med 7-8 andre ting der burde være nævnt (ifølge en uvildig sagkyndig vi har haft ude og kigge) overvejer vi nu om det er besværet værd at gå videre til klagenævnet for byggesagkyndige.

Håber på lidt faglige inputs da vi er lidt i vildrede samt bekymrede over de ovennævnte ting.

Mvh.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke nogen som ved lidt vedr. Vores iagttagelser ? Kunne godt bruge lidt inputs 😞
Hej Jørgen - tak skal du ha' 😊

Ja undskyld hvis jeg virker lidt ivrig, men jeg har bare brug for hjælp og kender jo ikke lige til denne side før indlægget. Jeg troede måske jeg var røget for langt tilbage i tråden så mit indlæg var gået i glemmebogen 😉 jeg tager lige en slapper og afventer lidt så.

Jeg har søgt på siden ang. Lignende ting, men synes ikke jeg kan finde noget jeg kan sammenligne helt, og har søgt side op og side ned ang. Regler vedr. Udluftning på huse i denne alder. Men desværre uden noget endegyldigt resultat.

God dag.
Man må gerne anvende skumbølgeklodser, dem man køber i dag er impræneret med tjære. Men ventilation skal der være, kan du ikke bare pille isoleringen af i gavlen og husk at sætte insektnet i

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Hej psmertz - er det ikke i tagryggen samt skotrenden der anvendes skumbølgeklodser? Har fået af vide af et par bekendte at der ved Tagfod altid er udført i plast eller træfugleklodser da de leder ventilation op over isolering og op i kip. Men ved ikke om ventilationsspalten under udhæng giver ordentlig effekt alene? Hvor mener du der skal insektnet i? Hvis det er ved ventilationsspalte du mener så er der ingenting ud over det isolering som jo ikke bør være der :-(

Tak for svaret
Annonce
Tagrummet skal som udgangspunkt være ventilleret.
Er der isoleret efter huset er opført? Og er det i den forbindelse at de ventilations huller der er er lukket?

Sørg for at der i gavle og i tagfoden er godt med ventilation, så de fugtighed du beskriver kan tørre ud. og så skal en mekanisk ventilator selvfølgeligt ikke blæse luft ud i isoleringen. Der skal være et isoleret aftræksrør som er ført helt op til tagfladen.

Om du skal forsøge at gå efter en klagesag er helt muligt at svære på ud fra din beskrivelse og de foto's du har vedhæftet. Men hvis du har haft en andet sagkyndig ude og se på ejendommen, må han jo kunne rådgive om det?
På tilbygningen (som er fra 2007) er der 400mm på, og lavet vindplader ude ved Tagfod som fører luften op over isolering. Ligeledes er der anvendt pastbølgeklodser som lader luft passere mellem bølge og plastfugleklods. Så det vil jeg umiddelbart vurdere til at være efter normerne.

Det er den gamle del af huset hvor jeg har min tvivl. Her er der ikke efterisoleret på noget tidspunkt, men isolering er måske blevet flyttet noget rundt under ombygning samt der er lavet nyt el i hele huset, så de har måtte flytte rundt med isolering samt lave huller til kabler og lign. Men i hvertfald er isolering lagt helt ud hvor den lukker for både luftspalten i udhæng samt den ventilation jeg mener der burde være i Tagfod ved brug af plast/træfugleklodser.

Kan man komme efter byggesagkyndig mht. Dette? Og hvad med Dampspærre/alukraft som er temmelig skadet, vil det altid være et skjult forhold ?

I hvertfald skal isoleringen lægges om ved Tagfod, men hvad med resten? Gavl ender lukket helt til af isolering Skimmelforekomst som ikke er beskrevet, skumklodser anvendt ved Tagfod? Desuden meget synligt råd i en spærtop grundet vandindtrængningsskade over flere år, ingen ventilationsaftræk fra bryggers hvilket ikke er super smart når der vaskes/tørres tøj, opmuret gavl som bevæger sig ved let berøring, der er ikke murbindere ret langt op, samt fuger er slet ikke fyldt ud på indersiden, hvilket giver problemer når det er en halvstensmur, det har resulteret i at den tager Vand ind ved kraftig regn hvilket har givet vand i stuen med ødelagt elaparater til følge. Meget Utæt ventilation fra bad som giver fugt osv i loftsrum . Løse klinker på begge badeværelser. Ingen opvarmning i bryggers. Og jeg kunne vidst finde 3-5 flere ting hvis jeg kigger efter en ekstra gang.. Er noget i vildrede over hvad vi stiller op, for noget skal der bestemt gøres, - ingen af ovenstående forhold var nævnt i tilst.rapport som var nærmest uden anmærkninger.

Bare skyd løs :-)
Opfølgning: vi har haft snakket med 4 forskellige ang. De misfarvede spær og det er vi mildest talt ikke blevet en dyt klogere af :-(

1. Først havde vi en uvildig byggesagkyndig ude som sagde at det var et super fint loft vi har, og at der blot skal mere ventilation til, så er der ingen problemer.

2. Dernæst kontaktede jeg en håndværker som kom ud og besigtigede tagrummet, - han sagde ligeså, at han godt kunne se misfarvningerne, men at det var storm i et glas vand, og igen at der blot skal ventileres mere.

3. Sideløbende havde jeg telefonisk kontakt med en rådgiver fra et skimmelinstitut som først besvarede et par mails, hvorefter vi tog den telefonisk. Han sagde også at det ikke var noget at være bange for, og at det der nu engang var af skimmel på loftet ville ryge ovenud grundet overtrykket fra underetagen. Men alligevel gav han mig nummeret på et saneringsfirma som kunne besigtige gratis. Desuden sagde han at der med 100% garanti ville kunne findes skimmel i større eller mindre grad i ALLE huse. Det ville jo være i hans interesse at komme ud og tage prøver osv. Og tjene kassen på dette, så kunne ikke se andet end at han jo nok har/havde ret..

4. Der har efterfølgende været en mand ude fra et saneringsfirma. Allerede inden han næsten stod på stigen op til loftet udbrød han "ej ja...det kan jeg godt se, - der er skimmel" jeg blev sgu ærlig talt lidt rundforvirret.
Det var end ikke i den ende af huset hvor det var observeret, men efter lidt søgen deroppe kunne han udpege et par pletter hist og her.
Han mente at eneste løsning ville være støvsugningen af hele loftet samt kemisk rensning.

Nu står jeg så tilbage med en noget blandet fornemmelse i kroppen, for selvfølgelig tager jeg det MEGET alvorligt og vil hellere end gerne have det nedbragt efter der etableres mere ventilation! men samtidig kan jeg ikke finde ud af om jeg skal tænke"gys" eller tage den med ro og selvfølgelig få gjort noget ved problemet, men med ro i sindet. Det er en stressfaktor uden lige når man ikke engang kan regne med "eksperterne"

Nogle eksperter herinde der kan være behjælpelig med lidt indspark?

Nej jeg er ikke Expert, det behøver man ikke være for at konstatere at der er lidt skimmel. Og hvad så, se dog at få sat de extra luftventiler op og så ikke mere pylrer over det.

Man skulle tro du var ene barn der altid har fået din vilje

Hov Jørgen sikke en tone

Ja jeg er pylret.. Men ej enebarn He He. Jeg har faktisk ALTID været gør det selv mand og har aldrig i mine voksne år været nervøs, eller på nogen måde følt behov for at få små udfordringer belyst før nu.

Det er måske mediehysteriet, eller de gange man ser folk der er nødsaget til at sætte en rendegraver på deres elskede bolig netop pga. Skimmel som gør mig utilpas.

Var egentlig faldet ned igen efter de første samtaler jeg havde, og ved også godt at det sikkert lyder helt åndssvags at rådføre sig med Gud og hver mand, MEN hvad skal man også snart tro når vi bebor et samfund som har så mange interessekonflikter ift. Rådgivning etc. Så snart det vedrører penge og profit.

Men ventilation det bliver der i hvertfald udført nu til den helt store guldmedalje!

Men siden du tager det så køligt Jørgen, er det så fordi du ved noget ang. Emnet, eller hvordan ?

Mvh.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis