Overstrygning af tag - vindhætter eller??

Endnu et spørgsmål - taget på mit hus, som er cementtagsten, er tæt, men det er lidt medtaget, og jeg vil gerne forlænge dets levetid, da jeg ikke har råd til et nyt tag de næste år. Jeg har lige renset tagrenderne og i den forbindelse fik jeg jo kigget lidt nærmere på det. 

På nordsiden af taget (den side, som ikke ses på min avatar) er der ret meget mos, hvilket jeg selv vil fjerne. Samtidig overvejer jeg så, om ikke det var en god ide at overstryge taget, da det i nogle fuger ikke har det sådan supergodt. 
Men hvis man gør det, kan jeg forstå, at taget idet det bliver tæt, skal have en anden form for ventilation, på tagfirmahjemmesider skriver de vindhætter. 
Nogen af jer, der ved, hvordan man gør sådan noget - eller er der andet, der er en bedre ide end at overstryge det? 
Jeg tænker også på at give det en form for overfladebehandling (maling eller andet) efter at have fjernet mossen og renset det, er der nogen af jer, der har gode forslag til, hvad man kunne give det af behandling? 
Jeg kan en af de nærmeste dage tage nogle nærbilleder af nogle af tagstenene, hvis det er nødvendigt

På forhånd mange tak. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Endnu et spørgsmål - taget på mit hus, som er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ak ja, der skal mere oplysning ud til folk. Der er faktisk skrevet en bog om det... Jeg kan bare ikke huske hvad den hedder
Absolut.
En bog om tage? Eller stilforvirring, når man bygger eller huh?

Jeg tilgiver dem aldrig, dem, som lagde tegl på bjælkehuset. Og hver gang, jeg har haft lejlighed til at lægge vejen forbi siden dengang, de lagde det ugliness-tag på, så håber jeg sådan, at nogen har købt huset og lavet det om. Men de ligger der stadig, de gyselige, orange sten. Det kan man altså bare ikke. På et mørkebrunt bjælkehus, mand. Nå. Men jaja, det er jo deres hus, de kan gøre som de vil når det nu ikke er fredet (hvilket det burde være - hvor er bjælkehusenes fredningsforening?!, fnis). Jeg undres bare uendeligt over sådan noget.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror at det er fordi det er dit barndoms hjem at det skære dig sådan i hjertet, for prøv at se på norske tømmer huse, så er største delen belagt med rødt tegl tag, det er meget få der bruger tagsingles. I Svendborg hvor jeg kommer fra, var der også sådan et stort Norsk tømmer hus, og det var belagt med røde teglsten og er det stadig.

Jeg har tænkt på om det kunne lade sig gøre at male dit cement tag lige som de gør med eternit tage. Så ville du måske endda kunne få noget der mindede om den blålige tagsten du så gerne vil have. Og så kunne det jo nok holde tæt i en længere årrække til der er råd til den ægte vare

Jaja, selvfølgelig er der sentimental ekstratyngde i, at jeg boede der som barn og elskede det hus.
Men der er da ikke oprindelig tradition for at lægge tegl på norske bjælkehuse, mener jeg bare. Det er da et nyt påfund, at man gør det.
Og så er der altså bare noget æstetisk og farvemæssigt galt med at matche mørkebrune, træbeskyttede bjælker med orange tegl, i min verden er det dæleme grimt. Både farver og materialer clasher.
Men jaja, det er måske efterhånden blevet et spørgsmål om smag - de fleste mennesker synes jo også, at højglanslaminatkøkkener er praaaaagtfulde også i huse fra attenhundredeoghvidkål. Jeg er nok bare gammeldags - eller, haha, det ER jeg.

Og ja, det var lige præcis også det, jeg havde tænkt på, om man ikke kan male det efter mild afrensning (med håndkraft og algeafrenser sprøjtet på) med noget. Farven på taget i dag er jo grå, så det ligger jo tæt op ad i forvejen og er pænt nok. Men hvis jeg maler, ville jeg netop male med noget, som var gråt også, ikke sort eller andet.
Ville i hvert fald være rart, hvis man kunne passe lidt ekstra på det til der er råd til at skifte det hele.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu tænkte jeg godt nok på sådan en speciel maling der bliver sprøjtet på at et tagfirma, det er en slags gummi maling, to komponent for jeg har set at de står og blander det sammen og sætter spanden ind under en pumpe der suger det op og sender det via en slange op til manden på taget.
Annonce
Ah, ok - ja, altså, det er vel så sådan noget, som kommer til at fungere lidt ligesom Tagtæt? Altså det der fra Borup ...? Bare i større "målestok"-agtigt? Altså ikke at jeg kunne finde på at smøre Borup Tagtæt på stenene, spørger bare, om det er sådan-ish-det fungerer?
Nogen ide om, hvad sådan noget koster at få udført?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Haha - DET var billigt! Så giver jeg sgu kage til hele holdet oveni. :-D

Var måske også lidt bonkers spørgsmål ... tænkte bare sådan hvorhenne, man cirka lå. Er temmelig fattig pt., suk. Så alt sådan noget med at hyre nogen til noget, det kræver meget, meget grundig kiggen på finanserne. Især fordi jeg jo har flere projekter her, som skal laves, skorsten, gulve og hvad ved jeg. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er heller ikke altid jeg lige kan se fordelen ved at eje frem for at leje, alle de reparationer skatter og afgifter forsikringer o.s.v.

De fradrag det giver er efter hånden ædt op af andre reguleringer og afgifter.

Så hvad er det lige der gør at det er så godt at være ejer, når du engang bliver Folke pensionist bliver du straffet hvis du bor i eget hus !

Det er da FANTASTISK at være ejer! Det synes jeg. Jeg elsker mit hus og friheden til at kunne lave det hele, som jeg gerne vil have det. Som lejer må man jo ikke noget, ikke engang fjerne et skab eller noget, der skal man finde sig i den indretning og stil, stedet har.
Dertil kommer at have sin egen have. Jeg har boet et sted, hvor man ikke engang kunne sætte den mindste blomst i en potte uden at sure naboer kom styrtende og skældte og smældte. Og hvor der aldrig var en rolig stund for børnefamilier og larm og efterladt rod. At have naboer lige op og ned af ens vægge er et mareridt, med mindre det er skønne naboer, og det er alle bare ikke, især ikke i storbyen.
Næh du ... at have sit eget, det er sagen. Så har man fred og ro og frihed. Udgifterne er bare noget, man må finde ud af, det er jo bare penge.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også