Overligger ved vinduer

Hej,

Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus som er muret i hvide kalk sten (ru), og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Over vinduerne er der 3 skift sten i alt, så er det nødvendig med en overligger, når det er indervægene som er bærende ?

Grunden til at jeg spørger er at flere af stenen er løse over, og jeg tvivler derfor på at der er en overligger sat op. Alle sten vender ens.

Med venlig hilsen
Bo
Hej, Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så fik jeg lavet et nyt forsøg i går, med 14 mm flamingo i fugerne, 1 del cement og 2,5 del ovntørret sand, i en flydende blanding, som blevet hældet i revnen og fugerne .....

Glæder mig til at se resultatet i dag når jeg kommer hjem fra arbejde :-)
Husk lige at lade den hærde i minimum 4 dage før du løfter den. Så den får nået at få lidt styrke. Og når du løfter den skal du gøre det imens den står højkant af. Altså så bredden af stenen vender op af.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Hej Bobo.
Er dit avatar billede et forsøg på at bevise at man ikke er fuld, så længe man kan ligge på gulvet uden at holde fast
Hæ hæ nej det var da vi skulle have et laminat gulv på så lagde vi tape på gulvet rundt om mig og det nye laminat gulv over, så hvis huset engang bliver solgt og de fjerner gulvet så er der et omrids af mig 😄
Det dur slet ikke! Men prøv da engang mere så skal det nok lykkes
Det er vigtigt at der også støbes mellem stenene. Hvis ikke stålet er indstøbt hele vejen er det klart at overliggen bøjer når du løfter den hvilket man i øvrigt altid gør på højkant! Flamingoen skal kun gå ca. 10 mm ind i fugen målt fra stenens forkant (og underkant da den sikkert også bliver synlin) For at skære det ud i pap vil det sige at fugerne ligesom rillerne fyldes med sand/cement pånær 10 mm. fra forside og underside (som senere fyldes med en fugemørtel der svarer til murværkets fuger. Cementen du støber med skal være nærmest flydende og rillerne rene for skærestøv. Håber det lykkes for dig
Jeg tror faktisk det lykkes for mig, og står nu med en fin overligger .... Kan jeg selv skifte den, og hvorledes gør man ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis