Overligger ved vinduer

Hej,

Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus som er muret i hvide kalk sten (ru), og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Over vinduerne er der 3 skift sten i alt, så er det nødvendig med en overligger, når det er indervægene som er bærende ?

Grunden til at jeg spørger er at flere af stenen er løse over, og jeg tvivler derfor på at der er en overligger sat op. Alle sten vender ens.

Med venlig hilsen
Bo
Hej, Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok på den måde :-)
Hvorfor har du dog lavet så stor afstand imellem stenene, det der er en total ommer. Grunden til at man laver afstand er for at det skal illudere fugerne imellem stenene. De er ikke strengt nødvendige, faktisk holder det bedre uden fuger.
For at det skal ligne de andre sten. Det er samme afstand som fugerne på dem som allerede ligger der nu
En fuge imellem sten bør ikke over stige 10 mm. har jeg hørt en mure fortælle. Og når jeg sammen ligner med din skyde lære og hammer skaftet ser din fuge ud til at være væsentligt større. Men det lange af den korte, mellem rummer / fugen skal selvfølgelig udfyldes. Hvis du kigger på det billede jeg har lagt ind kan du se en over ligger der er støbt ud i et stykke af indfarvet beton incl. fuger. Og fugen skal selvfølgelei laves færdig inden du løfter på bjælken. 
Annonce
Ok, så de skal udfyldes med samme blanding som det jeg skal bruge til at sætte jernet fast med ?
Det er nu 12 mm, Jørgen.
Og ro på - om den fuge er 12 eller 16 mm betyder vidst ikke det store :-)
Hvis det var mig ville jeg også gå efter at ramme samme fugebredde som det eksisterende murværk. Hvis ikke han gjorde det, så ville han jo få 2 monster-fuger i hver ende af overliggeren, der hvor den møder de øvrige sten i murværket.

Jeg har selv lige skiftet en "overligger" - der var der bare lagt noget 6mm stål i fugen - det var godt rustent, og slapt - det havde holdt fint i 40 år.
billedet snyder også lidt, da der er 13-14 mm mellem hver sten, så vidt jeg husker ...
En fuge mellem mursten skal være mellem 10-12 mm. Du skal udstøbe fugerne på samme tid som din armering og det er her flamingoen kommer ind i billedet. Som jeg har vidst på min tegning skal der ligges en flimingostrimmel som er CA. 10 i dybten og 10 mm i bredden . Som du ligger i hver fuge så du ikke får støbt helt ud til stenen. Det gør så du kan afslutte den med en mørtelfuge som passer med den der er i murværket, når du har muret den fast. Her kan du så samtidig køre dine sten helt op til murstenen så du får lige store fuger hele vejen.
en mørtel er en betegnelse for en masse i murersprog. Det lim, kmørtel, kcmørtel, cmørtel og mange flere. Den mørtel du nok snakker om er kalkmørtel og det skal ikke bruges i til dette, da den ikke har en styrke der er nok. En cementmørtel er betegnelse for en fin beton altså cement og sand.

men kan heller ikke se nogen galt i at lave fugerne som aaroe siger. Det vil tydeligvis se pænere ud.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis