Overligger ved vinduer

Hej,

Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus som er muret i hvide kalk sten (ru), og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Over vinduerne er der 3 skift sten i alt, så er det nødvendig med en overligger, når det er indervægene som er bærende ?

Grunden til at jeg spørger er at flere af stenen er løse over, og jeg tvivler derfor på at der er en overligger sat op. Alle sten vender ens.

Med venlig hilsen
Bo
Hej, Jeg skal skifte vinduer i mit etplans hus... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er desværre en ommer. Den skal slet ikke kunne bue. det behøver ikke at være stålets skyld. har du mulighed for at ligge et billede op af den ene kalksandstens overlægger? så man kan se de skåret riller?
Jeg laver lige en ny beskrivelse for dig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har lavet beskrivelsen efter Dansk Murstenskontrol's tolerancer og krav.
Da du laver dine overliggere som slap armering, skal du som minimum have 8 mm rustfri tentorstål.  
Længden på din overlægger skal svare til 7 sten (1668 mm), får at opnå det korrekte vedlag,
som er en trekvart sten på hver side (168 mm)
Pilhøjden skal være 0,7 % af længden på din overligger.
Cementmørtlen skal være flydende.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Overliggeren alene er en slap konstruktionsdel der fungere som del af den overliggende bjælke. Hele ideen med en tegloverligger er at der skal etableres en trykbue som kan fordele lasten til vederlaget, dette opnås først når der er muret et par skifter over teglbjælken! Den samlede bjælke består derfor af den armeret teglbjælke+2-3 af de overliggende skifter.


 Certificeret Statiker

Det er nemlig rigtigt. Men den skal stadig ikke kunne give sig når man løfter den. Som om den er knækket i fugerne. Så får den ikke ikke lagt styrken ud mod vederlaget. Når man murer over den.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den skal da slet ikke løftes i enderne! Den skal understøttes min. pr 600mm indtil den samlede bjælke er hærdet - dvs både armeret bjælke og overliggende skifter! Her vil en ingeniør anbefale 28 dage - men det sker vist aldrig i praksis!

Hvis du løfter tegloverliggeren alene kan du ikke undgå at der kommer revner i fugerne - prøv at kigge på tværsnittet og den indre momentarm mellem din armering og din trykzone - det skal jo knække!

 Certificeret Statiker

Annonce
Det vil jeg give dig helt ret i!
jeg kender også til de 28 dage, men ja. jeg har heller ikke set det ske.
der en del der kan projekteres bedre.

Tegloverliggeren vil alle omstændigheder flække hvis den bliver løftet op på samme led som den skal ligge.
Men det kan undgås væsentligt hvis man sørger for at den står på højkant af murstenes bredde og løftes på midten. Har jeg erfaret.
hvor den lægges op på muren og drejes imens understøtningen er der. Det er der ikke mange der tænker over.

havde du lagt armering en smule højre oppe eller hvad tænker du?
Man kunne jo køre cementmørtlen længere ud til murstenens bagside, i fugerne, som kommer ind mod konstruktionen, for at stabilisere. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg tror måske det er cement blandingen det er galt med da den ikke var flydende. Nogen skriver mørtel cement . Vil i ikke lige skrive blandings forholdene og gerne skåret ud i pap
1 del cement/ 2.5 dele kvartsand eller ovntørret sand. Det er det samme.
1:2.5. Det står på tegningen oven over.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Er dette stærkt nok ? Troede der skulle mørtel i for at gøre det stærkere ...
Det er altså omvendt, når du skal bruge mørtel tilsættes lidt cement for at gøre det stærkere, når du støber med beton skal der ikke mørtel i da det gør det svagere.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis