Spørgsmål om rep af skadet glasfiber

Så er det min tur igen, igen til at have behov for hjælp.
Begge billeder er ved samme pullert, billede 1 er udvendig og billede 2 er fra dækside
som det kan ses har der været et kraftigt træk i den pullert, nu er jeg så blevet træt af at se på revnerne og vil gerne have dem repareret - men er det "godt" nok bare at fjerne pullert, skærer revner op med min "dremmel" og så  lægget nyt "gelcoat" - det skal lige siges at pullert sidder midtskibs og bruges kun ved "spring".
Men ønsker gerne en fyldig forklaring om hvordan jeg skal lave det, på forhånd tak.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Så er det min tur igen, igen til at have behov for... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Håndværker, ikke for at gøre dig ked af det, men...

Det du kalder "glasfiber" er polyester med glasfiber - ikkesandt? det kaldes også glasfiberarmeret polyester. Altså glastråde limet sammen med polyester.

Ligesådan er det med epoxy og glasfiber - det er en lim med glastråde. Altså glasfiberarmeret epoxy.

---- på en almindelig "glasfiberbåd" som er lavet af polyester og glasfiber, kan man glimrende arbejde videre med epoxy og glasfiber til en reparation.

Omvendt så er det ikke særligt holdbart at lime / reparerer videre med polyester ovenpå en epoxy-glasfiber ting.

Der er noget forskel på de to materialer - og epoxy er noget stærkere - så en glasfiber/epoxy reparation bliver meget stærk, når den udføres korrekt.

Dog er der så den ulempe, at man ikke så godt kan gå videre med topcoat - men skal bruge farvet epoxyspartel sidst.

----- som sagt ikke for at skændes med dig - men folk skal jo have at vide hvilke materialer der faktisk kan bruges - mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er jo det Elida, at bruger du epoxy skal du også bruge en epoxy farve udvendigt, og hvorfor begynde at blande tingene sammen, nu har glasfiber bevist sit værd i over 50 år hvorfor så lave om på det.
Epoxy er godt til mange ting men lad os holde det adskilt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ikke for at hælde mere benzin på bålet! men: Det kan være meget fornuftigt i mange situationer at bruge epoxy til at reparerer glasfiber med, og jeg vil endda sige at den konkrete opgave er én af dem! Epoxy er for det første en langt bedre lim end polyester er, og så er den faktisk "blødere", og ikke som en skrev "stivere" Hvis man tager et stykke polyester der feks er spildt på gulvet så knækker det som glas epoxy bøjer, det er fiberen der giver stivhed. Der ud over er epoxy langt bedre til at penetrere den skadede glasfiber så hvis man ikke får alt det skadede laminat slebet væk så er der en god chance for at epoxy vil forsegle det. Endelig kan man sagtens male med polyester topcoat på epoxy bare man husker at slibe og vaske/affedte grundigt inden.

Dyrman
Altså håndværker, du lyder sgu som om du tager munden lidt for fuld...
Epoxy er en fucking lim, der får to materialer til at reagere sammen, og i det her tilfælde limer glasfiber måtterne fast til den øvrige glasfiber, lad nu være at få os andre til at lyde dumme, fordi du ikke magter at arbejde med epoxy, eller foretrækker noget andet.
Epoxy reagere fint med glasfiber, som kulfiber, og den der med at det slet ikke arbejder sammen med glasfiber er da ligeså stor en gang vås, som at du kun kan bruge epoxy maling bagefter.
Når pisset er slebet, kan du giver det primer og gel coat, som man normalt ville gøre.

Prøv engang imellem at overveje dine ord inden du skriver, eller nedgør folk. Du gør meget ud af at have ret, men det har du desværre ikke altid!
I min verden er det altså glasfiber for sig og epoxy for sig, det er muligt at andre har en anden mening så tillykke med det. 
Skulle der være flere der ønsker at hakke på mine personlige meninger, forlanger jeg det leveret skriftligt på Mamor i tre exemplare sendt med post danmark.
Håndværker@
Det kan vi godt sige, men hold in-mente at det var dig der indledningsvis begyndte at "svine" andre løsninger og meninger, og det er ok! Men man skal klappe i hvis man ikke kan tåle svar på tiltale....

Håber trådstarteren har fået lidt inspiration og noget at tænke over. Ser frem til at høre om det lykkes for dig....Og god arbejdslyst i øvrigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også