Spørgsmål om rep af skadet glasfiber

Så er det min tur igen, igen til at have behov for hjælp.
Begge billeder er ved samme pullert, billede 1 er udvendig og billede 2 er fra dækside
som det kan ses har der været et kraftigt træk i den pullert, nu er jeg så blevet træt af at se på revnerne og vil gerne have dem repareret - men er det "godt" nok bare at fjerne pullert, skærer revner op med min "dremmel" og så  lægget nyt "gelcoat" - det skal lige siges at pullert sidder midtskibs og bruges kun ved "spring".
Men ønsker gerne en fyldig forklaring om hvordan jeg skal lave det, på forhånd tak.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Så er det min tur igen, igen til at have behov for... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jo skyldes, pullerten har været udsat for "over belastning"

Det holder jo som det er nu, det er jo ikke pulleten der er ved at være rykket af.

At reparere det udefra med en gang måtte og polyester, er forholdsvis nemt, og virker det ikke har det ikke skadet yderligere.

Men ja det er ikke den korrekte metode, så skal der også tages fat indefra, og pullerten skal fjernes imens.

tjah jeg ville nok betakke mig for at have sådan noget klamp siddende på min båd, men hver sin fornøjelse Je_ens 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi kan da kun være enige om hvad den korrekte, reperationsmetode er.

Nu efterspurgte trådstartere, jo en metode til at lave det udefra, derfor mit forslag.
Men en gang 300 gram, måtte er alt andet lige, bere end kun en gang maling, eller sejle med det som der er.
Under alle omstændigheder skal pullert af, når jeg får fjernet gelcoat, kan jeg bedre se hvor stor skaden er, om den så skal laves inde fra eller ude fra tja det må tiden vise.

Ligger nok et billede ind til den tid

Mit kriteriet for rep vil være:
1. det skal laves forsvarligt.
2. rep. afsluttes med celcoat/topcoat i en farve så tæt på nuværende som muligt.
3. har ikke "hastværk" så hvis jeg ikke når alle 3 i år så når jeg resten næste år

Kaptajnen har talt (jeg er kun matros) båden skal holdes så tæt på original som muligt, så epoxy er ude af billedet.

Har lige været på jagt efter en salon luge og 2 lugeholdere "ødelagt af stormen Allan", hvor der var samme regel "find original dele" eller tæt på, kan i den forbindelse oplyse at  "google" er en stor hjælp.

Forsat god dag til alle.


 

Kun en tåbe frygter ikke haven
Lidt links til glasfiber reparation:

http://www.palby.dk/TreasureChest.aspx?FromMenu=true&language=da-dk&ItemId=187

http://www.ekomposit.dk/glasfiber/glasfiber-wiki/glasfiber-reparation.html

http://www.kerteminde-kajak.dk/dok/pdf/20090212ReparationAfGlasfiberkajakker.pdf

- god arbejdslyst - pøj pøj.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så vidt jeg ved bruger de fleste bådværfter epoxy lim til glasfibermåtterne da det nærmest smelter sammen med glasfiberen og ikke bare limer sig fast til. Persnligt ville jeg også bruge epoxy, men det er jo smag og behag...andet er der ikke i det.

Men husk det er vigtigt at du ikke lægger alle lag på, på en gang. 2-3 lag af gangen da det kan blive vanvittigt varmt....Det er før sket at sådan noget skidt er selvantændt fordi varmen ikke kunne komme væk....

Held og lykke med det.

Så vidt jeg ved bruger de fleste bådværfter epoxy lim til glasfibermåtterne da det nærmest smelter sammen med glasfiberen og ikke bare limer sig fast til. Persnligt ville jeg også bruge epoxy, men det er jo smag og behag...andet er der ikke i det.

Men husk det er vigtigt at du ikke lægger alle lag på, på en gang. 2-3 lag af gangen da det kan blive vanvittigt varmt....Det er før sket at sådan noget skidt er selvantændt fordi varmen ikke kunne komme væk....

Held og lykke med det.

Skrevet af Mkm1980 på 28 jan 2014 00:33
Så vidt jeg ved bruger de fleste bådværfter epoxy lim til glasfibermåtterne da det nærmest smelter sammen med glasfiberen og ikke bare limer sig fast til. Persnligt ville jeg også bruge epoxy, men det er jo smag og behag...andet er der ikke i det.

Men husk det er vigtigt at du ikke lægger alle lag på, på en gang. 2-3 lag af gangen da det kan blive vanvittigt varmt....Det er før sket at sådan noget skidt er selvantændt fordi varmen ikke kunne komme væk....

Held og lykke med det.

Så burde du måske få opdateret din viden, epoxy lim er noget dyrere end polyester så det er ikke noget de fleste glasfiber værfter bruger. Hvis du oplever at det bliver meget varmt ved hærdningene fylder du for meget hærder i, det svække det færdige resultat. For polyesters vedkommende skal der gå mindst en time fra der smøres på til det er så fast at men kan røre ved det uden det klistre til ens fingre, der går yderligere mindst et døgn inden det er så gennem hærdet at det kan tages i brug. Og reelt hærder det i al den tid det er til det går bare meget langsomt. Men de første 24 timer er de mest kritiske.
Epoxy lim bruges mere i forbindelse med bygning i kevlar og kulfiber materialer.

Prøv: www.hfmarine.dk

De er ret gode til epoxy, tag en snak med dem og send dem evt. dine fotos for rådgivning

1691
Skrevet af 1691 på 28 jan 2014 09:36
Prøv: www.hfmarine.dk

De er ret gode til epoxy, tag en snak med dem og send dem evt. dine fotos for rådgivning
Hold nu op med det PIS, båden er lavet af glasfiber og reparationer udføres af glasfiber.
Epoxy og glasfiber arbejder på to forskellige måder, hvorfor så den sammen blanding.
Her må jeg lige sige: udtal dig om noget du har forstand på og hold op med de gætterier  

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også