Spørgsmål om rep af skadet glasfiber

Så er det min tur igen, igen til at have behov for hjælp.
Begge billeder er ved samme pullert, billede 1 er udvendig og billede 2 er fra dækside
som det kan ses har der været et kraftigt træk i den pullert, nu er jeg så blevet træt af at se på revnerne og vil gerne have dem repareret - men er det "godt" nok bare at fjerne pullert, skærer revner op med min "dremmel" og så  lægget nyt "gelcoat" - det skal lige siges at pullert sidder midtskibs og bruges kun ved "spring".
Men ønsker gerne en fyldig forklaring om hvordan jeg skal lave det, på forhånd tak.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Så er det min tur igen, igen til at have behov for... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det skulle det da være nok bare at tage lågerne og eventuelle hylder ud, her efter skal du afdække grundigt med en lidt kraftigere plastik.
Hvis du aldrig har arbejdet med glasfiber, vil jeg anbefale at du øver dig på noget andet først, det er meget vigtigt at ved blanding af polyester og hærder at der bruges den helt nøjagtige blanding. Kommer der for lidt hærder i vare det uger inden det er stift kommer du for meget i brænder det sammen på et øjeblik.
Du skal  bruge åndedræts værn og beskyttelses briller hver gang du arbejder med det, også når du bare skal slibe i glasfiberen. Selve fiber måtterne består af fine tynde glas tråde og får du dem ned i lungerne får du dem ikke ud igen.
Men jeg skal nok vejlede dig til den tid, der skal lige være mindst 20 + grader før du kan arbejde med glasfiber.
Hej Håndværker

Jeg vender helt sikker tilbage for råd vedr. glasfiber, har selv overvejet at lave de første forsøg på noget der bare skal smides ud, tror det bliver det "billigste"

Desværre  er det ikke bare med de skabe, ved at det er et lukket kabinet - et langt med 2 skillevægge og 4 skydelåger men hva f... svigersønnen må bare give en hånd for at få lov til at sejle med til sommer han er "Kontormand" så han må kun løfte værktøjet holder jeg selv.

Foreløbig tak for input.

Kun en tåbe frygter ikke haven
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er han da i stand til at løfte ret meget mere end en papir clips 
Hej T.

Ja det kan være, at det er nok, at du tager nogen låger af. Det vil jeg da håbe.

Som håndværker skriver skal det være lunt til glasfiberarb - specielt når det er polyester og glasfiber - så må det ikke komme under 18grader. Ellers så stopper hærdningen.

Men hvis du laver det med epoxy, så er temperaturen ikke så kritisk - det hærder videre, selv om temperaturen er lidt lavere. Det kan man arbejde med selvom det ikke er varmt.

Jeg vil bestemt også råde dig til at øve dig først, hvis du aldrig har arbejdet med det.
Personligt vil jeg anbefale epoxy - det er stærkt, du kan blande små portioner og med lidt varme på, kan du få det til at hærde rimeligt hurtigt, så du kan fortsætte - og hvis du undgår at smøre dig ind i det (gummihandsker ) så behøver du ikke åndedrætsværn.
Men find et værksted eller nogen du kender, så de kan vise dig lidt først - det er ikke atomfysik, men der er mange finesser, hvis det skal være ordentligt.
mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Håndværker: min svigersøn er god som holdeved montør men som værktøjsfører

A: det epoxy lyder besnærende pga det med temperatur, men hvad med gelcoat/topcoat, kan man lave en lige så fin overflade ??
Har set en lave lidt karosseri opbygning på en beachbuggy, fandens flot lavet - han brugte epoxy og noget krydsvævet fiber, i min uvidenhed har jeg kun det grove glasfiber på nethinden når vi snakker "glasfiber".

Kan godt se at der er noget jeg skal afprøvet før det er båden der skal have en tur, hellere "ødelægge" anden ting end båden det må være det der hedder "lærepenge"

Kun en tåbe frygter ikke haven
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej T

Ja det er jo lidt af en større omgang at forklare - men ganske kort, så arbejder man oftest med polyester samt noget måtte, som ligner trevler."Måtte" =  Glas-stumperne limet sammen til et hvidt filttæppe og er kun til polyester.
Det andet kaldes "væv".
Med epoxy bruger man glasvæv som kan ligne almindeligt vævet stof, eller lange strimler med tykke tråde i een retning, eller også noget gult som er kevlar, eller sorte kulfiber.

Epoxy kan du købe i "sæt" med doseringspumpe + lidt væv - og så kan du begynde at øve dig. Du kan også tilsætte fyldstof og få spartel i forskellige hårdheder.

se eksempler fra HF Marine i svendborg:
http://www.hfmarine.dk/files/tips/installationafbovtruster.pdf

http://www.hfmarine.dk/files/tips/forskelligetraerep.pdf

og du kan finde masser hvis du googler lidt på glasfiber reparation o.l.

OBS - det eneste du skal tænke på, er at Gelcoat ikke er så godt at bruge udenpå epoxy-reparationen - her skal man bruge en epoxyspartel i rigtig farve / male.
Så der er mange hensyn at tage.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Og til orientering så syntes jeg at man skal holde lort og lagkage stærkt adskilt !
Epoxy er et rigtig godt materiale til rigtigt mange ting, men hvis båden er bygget af glasfiber, så fortsæt med glasfiber lad være med at falde for lette løsninger. Det er lige så skidt som dem der anbefaler at bruge en to komponent maling uden på glasfiber, der er og bliver efter min mening noget BÆH !
Ja det er nemlig sagen:

Der findes glasfiber armeret polyester - glastråde limet sammen med polyester.

Der findes glasfiberarmeret epoxy - glasfibertråde limet sammen med epoxy.

mvh A

PS du behøver ikke at gøre det mere indviklet, ved at bringe fødevarer og menneskelige affaldsprodukter ind i snakken.

To ulykker kommer sjældent alene.

Hvis det var min båd, ville jeg nok prøve at reparere udefra. Dur det ikke, er man jo ikke ringere stillet end udgangspunktet.( det er selvfølgelig ikke den korrekte metode, men den nemme)

Jeg ville fjerne den dårlige gelcoate + 5 cm længere ud, så ligge en 300 grams glasmåtte på, og bruge polyester, gelcoaten er jo ret tyk, så vil jeg slibe og spartle, og male med autolak, det fylder ikke ret meget.

Man kan også bruge topcoate som spartel, og slutte med at slibe med fint vandslibning, og efterfølgende maskinpolering, så kommer det til at stå spejlblankt.

Jeg synes ikke man skal bruge epoxy til reparationen, det arbejder nok ikke så godt sammen med glasfiberen, da det bliver meget stivere.

Jeg har god erfaring med at sandblæse, det fjerner polyesteren, og fritlægger glasset, og giver en rigtig fin ru og sugende overflade at støbe på.

Så tager viden lige helt forfra ! Det handler om en kant på båden som er ca. 3 cm. tyk i toppen og omkring 4 cm. i bunden hvorpå der er monteret en pullert der er beregnet til at lægge et spring i land. Den pullert kan blive udsat for et meget hårdt pres netop fordi den fungere som spring pullert, ikke nok med det men det er et skråt ud af gående pres, så her skal altså noget til for at kunne holde. Det hjælper ikke spørgeren at komme med mere eller mindre nemme løsninger, der er kun en vej hvis det skal kunne holde i mere end 5 minutter.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også