Vinkelgear til pedalbåd

Hejsa!

Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue, men jeg synes, at det er svært at finde et egnet vinkelgear til projektet... 

Jeg har naturligvis brugt langt tid på internettet, men de gear jeg kan finde, synes at være for store og tunge til mit projekt.

Et gear som det underneden virker umiddelbart oplagt, men det vejer 4,1 kg - det synes jeg er alt for meget...

http://www.grene.com/shop/action/pr...Comer+L25A

Jeg vil gerne lave det så simpelt som muligt - altså noget i stil med en pedal på hver side af vinkelgearet og en aksel bagud til skruen. Det kunne desuden være fint, hvis der var en gearing, der øgede udgangshastigheden...

Er der nogen der har et bud på, hvor man kan finde sådan et gear?

Mvh Thomas

Hejsa! Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel bare at få akslen presset igennem et kompaktleje og ført ud igennem en pakdåse i hækken? Så kan lejet jo sagtens spændes fast i den rigtige vinkel i båden i et lejeoverfald der passer i størrelsen.


 

Du behøver altså ikke de vilde lejer for at kunne styre den smule aksel, på den viste tegning er der over hovedet ingen lejer ud over den bøsning hvor akselen trykker ind imod.Den smule pedal kraft du kan præstere slider ikke en stålaksel over i løbet af den første måned.

Skrevet af Thomas Maigaard på 04 jan 2014 22:16
<p>Jeg tænker umiddelbart, at den største udfordring ved selv at lave gearet, som skitseret på tegningen, er at få fikseret skrueakselen med lejer osv.. </p>
<p>Kunne det tænkes, at man kunne finde en aksel med lejer, som kan anvendes til formålet?</p>


Måske misforstår jeg hvad Thomas mener?


 

Ja ind til videre har han jo ikke oplyst om det er en pram eller en ponton båd han vil lave.
Jeg vil nok vælge en ponton båd for at få så lille en modstand i vandet som muligt.
Det kan der selvfølgelig være noget om.

Jeg fandt iøvrigt lige et link som han måske kunne se på. Vinkelgearene virker små og kan leveres med en udveksling på helt op til 1:500 jeg ville ikke tro der sker så meget de at de vendes så en omgang på pedalerne svarer til flere på akslen.

http://www.gearcentralen.dk/pages/id81.asp


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis