Vinkelgear til pedalbåd

Hejsa!

Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue, men jeg synes, at det er svært at finde et egnet vinkelgear til projektet... 

Jeg har naturligvis brugt langt tid på internettet, men de gear jeg kan finde, synes at være for store og tunge til mit projekt.

Et gear som det underneden virker umiddelbart oplagt, men det vejer 4,1 kg - det synes jeg er alt for meget...

http://www.grene.com/shop/action/pr...Comer+L25A

Jeg vil gerne lave det så simpelt som muligt - altså noget i stil med en pedal på hver side af vinkelgearet og en aksel bagud til skruen. Det kunne desuden være fint, hvis der var en gearing, der øgede udgangshastigheden...

Er der nogen der har et bud på, hvor man kan finde sådan et gear?

Mvh Thomas

Hejsa! Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil helst ikke ud i selv, at skulle lave gearet. Jeg tror ikke mit lav-det-selv talent rækker så langt - ikke hvis det skal være noget som dur i længden i hvert fald...

je_ns: Dit link ser vældigt lovende ud - tak for det.

Jørgen: Ja, det bliver den næste udfordring.

Ellers må du jo lave hjuldampermodellen

Her med 1 skovlhjul mellem pedalerne...

Og fordelen ved den model er at du kan gå ind på meget lavt vand, at tang i skruen er et ukendt begreb. Og skovlhjulet er ret let at lave selv det kan både sidde forrest og agter, der skal blot nogle lange ror flader til for at kunne styre den præcist.
Der findes masser om den slags på you tube.
en selvkørende rotor plæneklipper. jeg har et gear fra en sådan liggende, og det har samme opbygning som det efterlyste.
Jeg har også set dem du søger fra ny, men føj de er dyre, fra 1000kr

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Skrevet af DLG på 03 jan 2014 19:21
Jeg ved ikke om det er stort nok, men der er nok lidt støj når man bruger det.
http://www.ebay.com/bhp/vintage-hand-crank-drill
Det er alt for småt, men viser princippet i sådan et gear som jeg har i min bog til en pedal trukket vand cykel. Se på de små håndbore maskiner der jo netop består af et kron hjul og et spids hjul. Det der så blot er i det er at spids hjulets ophæng skal være i et trykleje.

Skrevet af Håndværkeren på 31 dec 2013 11:12
I en gammel bog jeg har fra det heden gangene Populær Mekanik var der en der hed 13 Både de selv kan bygge. Her i var tegninger til hvordan man kunne bygge sådan en pedal båd, her forslår man at der sætte et stort kronhjul ( tandhjul ) på kranken af en cykel og et spids hjul på akselen til skruen. Der er endda tydelige anvisninger til hvordan det skal laves. Desværre virker min scanner ikke pt. ellers kunne jeg have skannet det ind til dig.
Tjaa'e. Nu siden din scanner er i udu, var det så ikke muligt du tog et billede af siden med dit glimrende fotoapperatur og oploadede det i stedet. 

Vi er sgi da spændt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Neubert på 04 jan 2014 02:05
en selvkørende rotor plæneklipper. jeg har et gear fra en sådan liggende, og det har samme opbygning som det efterlyste. 
Det er et snekkegear med et ret stort gearingsforhold den forkerte vej (mange omdr til få omdr), så det duer vist heller ikke hvis manden vil frem ved pedalkraft. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja hvorfor har jeg ikke lige tænk på det, tak.



Det er noget småt, men håber det kan bruges 

Jeg har endnu ikke fået instaleret et billed behandlings program på min nye pc, så der er meget lyst, her ville skanneren have gengivet bedre.
Skrevet af Nitter på 04 jan 2014 12:09
Det er et snekkegear med et ret stort gearingsforhold den forkerte vej (mange omdr til få omdr), så det duer vist heller ikke hvis manden vil frem ved pedalkraft. 



Hvilke type det er, er jeg ikke sikker på, da det ikke er som de fleste andre jeg har set.
Mht. omdrejningerne vil det jo godt kunne bruges, da pedal siden kan kobles på hjul delen af gearet, og retningen er jo blot et spørgsmål om hvilken skrue man vælger

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis