Vinkelgear til pedalbåd

Hejsa!

Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue, men jeg synes, at det er svært at finde et egnet vinkelgear til projektet... 

Jeg har naturligvis brugt langt tid på internettet, men de gear jeg kan finde, synes at være for store og tunge til mit projekt.

Et gear som det underneden virker umiddelbart oplagt, men det vejer 4,1 kg - det synes jeg er alt for meget...

http://www.grene.com/shop/action/pr...Comer+L25A

Jeg vil gerne lave det så simpelt som muligt - altså noget i stil med en pedal på hver side af vinkelgearet og en aksel bagud til skruen. Det kunne desuden være fint, hvis der var en gearing, der øgede udgangshastigheden...

Er der nogen der har et bud på, hvor man kan finde sådan et gear?

Mvh Thomas

Hejsa! Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Neubert på 04 jan 2014 17:44


Hvilke type det er, er jeg ikke sikker på, da det ikke er som de fleste andre jeg har set.
Mht. omdrejningerne vil det jo godt kunne bruges, da pedal siden kan kobles på hjul delen af gearet, og retningen er jo blot et spørgsmål om hvilken skrue man vælger

Mvh
Nej, det er det faktisk ikke. Gearet minder om disse i sin opbygning: www.da.wikipedia.org/wiki/Snekke_(mekanik) og er lavet til at "konvetere" ca 3000 omdr. pr. min. ned til noget der ligner 100. Tror ærlig talt den stakkels "cykelist"  har mistet pusten inden "skibets" skrue har roteret bare 100 omdregninger og "cyklen" har flyttet sig omkring 5-10 meter i stille vejr.  Og så tør jeg næsten ikke tænke på hvordan den stakkels person ser ud i hovedet, hvis der er modsø.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Håndværkeren på 04 jan 2014 16:18
Ja hvorfor har jeg ikke lige tænk på det, tak.



Det er noget småt, men håber det kan bruges 

Jeg har endnu ikke fået instaleret et billed behandlings program på min nye pc, så der er meget lyst, her ville skanneren have gengivet bedre.
Njaaa'e, er sgi svær og gøre tilfreds.  Kunne du ikke bare have nywes med at zoome lidt mere ind og givet os tegningen af gearet alene ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Thomas, var lige ude på fjernlageret her i eftermiddags og kigge efter vinkelgear. Det eneste jeg fandt var et vinkelgear der formodentelig har siddet på en grønhøster. Men vægten ligger i omegnen af 20 kg og akselenderne har en tykkelse på 1" efter bedste ywemål.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det prøvede jeg faktisk, men p.g.a. blitzen blev det så udtværet at der var umuligt at se noget som helst.
Men du kan jo gemme billedet på din pc. og så selv redigerer og forstørre som du har lyst.
Hej.
Her er det dovne svar. Der findes da cykler med to pedalsæt og drift til et hjul, og så et vinkelgear til propelaksel, men det er måske også det, der er tanken.
Hvad skal gearingen være til propelomdrejningerne.
De ting skal ligge helt fast før en konstruktion kan starte.
Min umiddelbare opfattelse er, at det ikke skal være en voldsom gearing, og er afhængig af propellen.
Kan se, jeg ikke fik læst op på lektien
Jeg ville nok gå efter skovlhjulet med alt det foreliggende

mvh

 varmetossen

Annonce

Sådan løselig udregnet vil 60 pedal o/m i minuttet, og en gearing 1:7 og en propel med 10" stigning give en fart på 5-6 km/t

Ideen håndværkeren kommer med vil jeg nu også mene er den bedste hvis ikke du finder et gear der passer i gearing. Jeg har desværre lige smidt et bagtøj væk, men noget må kunne opdrives så du kan komme igang.


 

Skrevet af Håndværkeren på 04 jan 2014 20:20
Det prøvede jeg faktisk, men p.g.a. blitzen blev det så udtværet at der var umuligt at se noget som helst.
Men du kan jo gemme billedet på din pc. og så selv redigerer og forstørre som du har lyst.
Hmm, ikke for at være på tværs, men med 375*500 pixels i billede størrelse gør det ligefedt.   Lad være at bruge blitz men tag det udendørs, i dagslys naturligvis. Indendørs kan du bruge lyset fra en eller to akitektlampe(r) der lyser skråt fra siden. Så burde det blive fjong når du lader fullefiapparaturet styre lys og hvidballancen.  

Tillykke med din nye computer. Hvis der er indstalleret Windows  på maskinen, ligger der faktisk et brugbart billedredigeringsprogram på den. Det hedder, øh skal lige ud og kigge efter ywebliiik, Paint.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg tænker umiddelbart, at den største udfordring ved selv at lave gearet, som skitseret på tegningen, er at få fikseret skrueakselen med lejer osv..

Kunne det tænkes, at man kunne finde en aksel med lejer, som kan anvendes til formålet?

jeg prøver lige, måske er det her lidt skarpere......

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis