Gilleleje havn smadret - hvad mere?

Trist:
Der er et rigtig trist og dramatisk billede - det ligner en krig:
http://politiken.dk/indland/ECE2153782/oejenvidne-i-gilleleje-havnen-er-fuldstaendig-smadret/
http://politiken.dk/indland/ECE2153...g-smadret/
mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Trist: Der er et rigtig trist og dramatisk... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ihvertfald ikke stoppe med at spare for udledningen af co2. Jeg gør min del måske mere ved at spare på strøm ved at have køretøjer der køre langt på literen og i det hele taget tænke på mine medmeneskers ve og vel. Selv om jeg godt ved at det kun er en meget lille dråbe i havet jeg kan udrette !
Men alt for ofte oplever jeg den holdning, at så længe det ikke skal forgå i min baghave så er det i orden. Jeg har en nabo som lever af at samle skrot, desværre glemmer han meget ofte hvordan man kommer af med det brandbare, så det bliver bare brændt af i baghaven. det er som regel indmaden af campingvogne gamle kabler o.s.v. Jeg har anmeldt ham flere gange til komunen hvor jeg først har fortalt ham at jeg ville gøre det, men hos komunen skal man jo bare kende én så slipper man med en advarsel ! Det er nemlig ret typisk at komunen kontakter ham og fortæller at de kommer den dag og så er der selvfølgelig ryddet for ulovlighedder.
Bjørn Lomborg er lidt af en fantast, der er enkelte ting der kommer ud af munden på ham der er rigtige, men største delen er noget vrøvl. At vore vande er stigende er der ingen tvivl om, bare kom til det sydfynske farvand der er flere steder hvor der var tørt i min drengetid som i dag ligger under vand ved daglige vande. At vi har fået et hårdere klima er jeg ikke i tvivl om, vi har foreks. væsentligt flere dage i året med kraftig vind især i sommer halvåret. Men stormene om vinterne er også blevet flere og oftere. Jeg ved godt at vejret kører i 7 års perioder det er ihvertfald min erfaring.
Du ejer da ikke tråden, og erfaringsmæssigt, kan tråde gå i mange underlige retninger, det må man så finde sig i. Somme tider ret irriterende, men sådan er det bare.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Håndværkeren på 08 dec 2013 11:11
Jeg vil ihvertfald ikke stoppe med at spare for udledningen af co2. Jeg gør min del måske mere ved at spare på strøm ved at have køretøjer der køre langt på literen og i det hele taget tænke på mine medmeneskers ve og vel. Selv om jeg godt ved at det kun er en meget lille dråbe i havet jeg kan udrette !
Men alt for ofte oplever jeg den holdning, at så længe det ikke skal forgå i min baghave så er det i orden. Jeg har en nabo som lever af at samle skrot, desværre glemmer han meget ofte hvordan man kommer af med det brandbare, så det bliver bare brændt af i baghaven. det er som regel indmaden af campingvogne gamle kabler o.s.v. Jeg har anmeldt ham flere gange til komunen hvor jeg først har fortalt ham at jeg ville gøre det, men hos komunen skal man jo bare kende én så slipper man med en advarsel ! Det er nemlig ret typisk at komunen kontakter ham og fortæller at de kommer den dag og så er der selvfølgelig ryddet for ulovlighedder.
Bjørn Lomborg er lidt af en fantast, der er enkelte ting der kommer ud af munden på ham der er rigtige, men største delen er noget vrøvl. At vore vande er stigende er der ingen tvivl om, bare kom til det sydfynske farvand der er flere steder hvor der var tørt i min drengetid som i dag ligger under vand ved daglige vande. At vi har fået et hårdere klima er jeg ikke i tvivl om, vi har foreks. væsentligt flere dage i året med kraftig vind især i sommer halvåret. Men stormene om vinterne er også blevet flere og oftere. Jeg ved godt at vejret kører i 7 års perioder det er ihvertfald min erfaring.
Enig og flot at du orker/gider at bruge energi på at tage diskussionen op med nogen der tilsyneladende ikke er de skarbeste knive i skuffen hvad dette emne angår;-) Men det er selvfølge her man kan gøre en forskel (forhåbentlig).

Beklager hvis trådens oprindelige emne kommer lidt i skyggen af en miljø diskussion men jeg synes det er et vigtigt at tage emnet op når der tilsyneladende stadig er nogen i vores ellers så oplyste og velinformerede samfund der lukker øjenende for realiteterne og tror de ved mere stort set alle miljøforskere i verden (Med untagelse af nogen få hvor af de fleste er betalt af resterne af de 7 søstre eks. Exxon ;-)

Mht. Gilleleje havn så er det da virkelig forfærdeligt og ærgerligt. Jeg håber der er flere der sætter bådene på land næste år og jeg håber at de her ligesom andre steder prioritere noget ordentlig kystsikring og helst inden man gentager historien fra tidligere stormfloder hvor der gik (mange) menneskeliv tabt. 

Det kan virke som om at vi i Danmark på nogle punkter har lidt svært ved at investere i fremtiden hvad end det gælder kystsikring eller miljø. Vi vil hellere ha en lille gevinst nu og her og så ellers lukke øjenene for at det er som at pisse i bukserne (lunt lige nu men satans koldt bagefter)!


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
1) jeg skal indrømme at mit indlæg var/er lidt OT.

2) Hverken jeg eller Lomborg benægter global opvarmning eller klimaforandringer, og heller ikke at de er menneskeskabte. Jeg er ikke nødvendigvis enig i den måde man vil løse problemerne på, men mener til gengæld at det er relevant at have en åben debat om det. Der er aldrig kommet noget nyt ud af at sidde og bekræfte hinanden i, at vi har ret! Derfor forbeholder jeg mig retten til at stille spørgsmålstegn ved den "etablerede" opfattelse.

3) Jeg er skam selv opmærksom på, hvor meget CO2 jeg udleder og søger at holde det på et beskedent niveau. Jeg er til enhver tid villig til at stille op med, hvor meget CO2 vi hver især faktisk udleder!
Jeg har et forbrug på ca 4000 kWh pr år til husholdningen og ca 3500 kWh til varme og varmt vand (varmepumpe).

Og så glæder det mig, at vi i dag har fået at vide , at de fleste af de der er ramt af oversvømmelserne bliver dækket af stormflodsforsikringen, og ikke skal ende i økonomisk ruin.
jeg sidder og glæder mig over de 30 kr pr år det koster mig (og andre) at vi alle har denne forsikring, selvom jeg bor højt hævet og aldrig vil få en krone fra den kasse.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er da godt, at man herhjemme gør tingene fornuftigt, men det er jo, som altid med afgiftsreguleringer, og det ved vi alle rammer hårdest hos de, der har mindst.

Jeg har besøgt det sydlige Kina nogle gange, og ud fra mine erfaringer vedr. forurening og energiforbrug/frås, ken jeg kun komme til den konklusion, den forurening, vi herhjemme laver, er fuldstændig uden betydning globalt set, efter min mening gi'r det væsentlig mindre konkurranceevne, med stort tab af arbejdspladser til følge.

Bare een bro af mange.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.
For nu at køre det lidt videre.
Der er en faktor, der totalt er overset i klimadebatten, og det er entropien, den ikke-reversible varme atmosfæren tilføres ved enhver afbrænding.
Vores udmærkede klode har en stor vejrtrækning og puls der indeholder istider og varmeperioder.
Hvor stor indflydelse mennesket reelt har på dette kan man skændes længe om, men det virker rimeligt at antage, at når man brænder alt tilgængeligt fossilt brændsel af på godt og vel et århundrede, har det nok en indflydelse.
Min personlige tro ligger på brintenergi. Det findes, jeg har selv skrevet opgave i det for 40 år siden, men det virker undertrykt af petroindustrien.
 Det er det rene , glade vanvid at ofre større og større summer på at udvinde fossilt brændsel hvis der andre tilgængelige veje.
Og som Lynæs skrier, er det helt forrykt at fjerne hvad der er tilbage af vores konkurrenceevne ved afgifter.
Flyt de omkostninger ud hvor det batter.
Energiomkostningerne her er så høje, at der er vist ingen, der frådser med vilje.

mvh

 varmetossen

Jamen så vover jeg at komme med et lille forsigtigt pip, selv om det er åbenbart er upassende.
Sært som det altid er upassende at tale grønne fundamentalister imod og forsøge at få flere vinkler på problematikken.

Jeg er så fuldstændig og 200% på linie med Chr, Lynæs og Klaus og behøver ikke tilføje yderligere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er såmænd hverken gul, grøn, rød, blå eller fundamentalist for den sags skyld;-)
Vi er helt enige om at der findes mange løsninger på problemet og også mange der er radikalt bedre og mere effektive en dem man pt satser på. Vi er også enige om at der i verden er mange der forurener meget mere en os. Har nogen af jer eksempelvis været i indien det er jo helt sindsygt hvad der foregår.... Men det er nu min holdning at hvis man er klar over at man har et ansvar så er det også ens pligt at tage det uanset om der så er andre der ikke lever op til de samme normer - det er, kan man sige, bagsiden af medalien ved at være mere oplyst end andre.

Men til dit spørgsmål om "Hvem tror på det" da håndværkeren nævner at den globale opvarmning har en effekt på vejret og at vi har en effekt på den globale opvarmning er mit svar:
Mig...;-)

Mht. til konkurenceevne og tabte arbejdspladser tror jeg på det stik modsatte jeg tror at hvis vi satser på høj kvalitet, økonomisk bæredygtighed og miljømæsige bæredygtighed (herunder bl.a. økologi og "grøn energi") vil vi have en unik chance for at stå i spidsen rent konkurencemæssigt fordi vi kan udvikle produkter der kvalitetsmæssigt er helt i top vi vil kunne skabe en masse arbejdspladser både til produktion men i særdeleshed også til udvikling.

Lige nu konkurrerer vi på mange punkter på lige fod med nogen af de største lande som satser alt på at skabe kortsigtede og billige lav kvalitets løsninger samtidig med at de er styret af nogen gigantiske penge maskiner der ikke umiddelbart vil slippe deres indtægtskilder eksempelvis i form af fossile brændstoffer. Det er altså en kamp hvor vi i den konkurence på forhånd har tabt stort! Som jeg ser det er der flere penge (og længere levetid) i at udvikle grøn energi end der er i at brænde olie af også på længere sigt... Et umidelbart eksempel er vindmølle industrien (selvom den pt går op og ned) her blev der skabt store indtægter og mange arbejdspladser fordi vi havde et unikt kvalitsprodukt. Her kan man selvfølgelig altid diskutere om den økonomiske fortjeneste efterfølgende bliver udnyttet rigtigt jeg mener, hvis vi bruger pengende på store 4-hjulere der ikke kører km pr ltr. men ltr. pr km så er vi jo lige vidt.... og hvis møllerne bliver lavet af en masse giftigt lort som forurener mere end den mængde møllerne vinder på den grønne konto ja så er der jo ikke meget fidus i det.

Nå men det var jo en længere udredning og selvfølgelig er det bare mine meninger og ikke nødvendigvis de eneste rigtige;-)

Der er ingen tvivl om at "Bodil" var en storm og der er heller ingen tvivl om at vi har haft storme før og at vi vil få det igen. Alt i alt er jeg bare glad for at vi ikke også døjer med tyfoner, cykloner, tsunamier, jordskælv osv. osv. og at det primært handler om materielle skader som vi (pt.) har råd til at udbedre her i vores lille smørhul;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis