Er denne noget værd mon?

Hej

Kunne godt bruge en ny pressetang og faldt derfor over denne: http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Tanger-og-Sakse/Pressetang-71604/

Hvad er forskellen på den og andre man kan finde til omkring 1500,-? Sagt med andre ord - er den noget værd mon?

Hej Kunne godt bruge en ny pressetang og... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare bruge en polsko med skrue klemme? Virker fint og kan skilles ad igen
Jesus da - helt ærlig.. Få det da lige til at lyde som raket videnskab at lave en presning!

Den tang er længe fin, og det skal nok holde ligeså godt som, hvis du brugte en "professionel" tang!

Til gengæld vil jeg våge at påstå, at hvis du varmer skoen op til den er glødende og varmer kablet godt op, så du kan lave en slaglodning af kabel og sko, er det langt det bedste du kan gøre, da den samling ikke vil være følsom overfor rystelser.
Det kan du risikere at en presning af et flerledet kabel er
Øh jeg får ofte på puklen når jeg skriver noget i ikke syntes om, lige nu syntes jeg faktisk at i er tæt på det punkt, for spørgeren har ikke sagt hvad han skal klemme og hvor mange volt der er hvis det over hovedet har noget med strøm at gører
Polsko med skrue klemme fra firmaet F.Usk & K.Lamp ØH !

I forbindelse ned forsøg med punktsvejser, lavede jeg et simpelt presseværktøj, til 95 m2 kabel, der var ikke spændingsfald at måle i samlingen ved 1000 ampere, jeg pressede med 25 tons.

Så et simpelt presseværktøj kan også bruges

Skrevet af Håndværkeren på 28 nov 2013 16:54

Øh jeg får ofte på puklen når jeg skriver noget i ikke syntes om, lige nu syntes jeg faktisk at i er tæt på det punkt, for spørgeren har ikke sagt hvad han skal klemme og hvor mange volt der er hvis det over hovedet har noget med strøm at gører

Polsko med skrue klemme fra firmaet F.Usk & K.Lamp ØH !

Nu skriver han batteri kabelsko, så mon ikke det er 12-24 volt? men det har ikke så stor betydning. Strømstyrken (ampere), er mere væsentlig at kende.

Men kabelsko, kabel og værktøj skal passe sammen, om det så er dimensioneret rigtigt, er en anden snak. 

Annonce
Blot for at præcisere: Jeg skal bruge tangen i min båd, hvor der er et 70A start batteri og 1 (måske 2) 100A batteri(er) til forbrug. Grunden til jeg ikke bruger en polsko med skrueklemme er at jeg agter at montere noget ala: http://bue-net.dk/product_info.php?cPath=1_1338_1171&products_id=9906 hvor jeg ikke lige kan se en skruefætter passer i enderne.

Er meget glad for alle svar - Så konklusionen er, at jeg kan godt regne med tangen kommer til at virke til mit hobbybrug, selvom nogle mener det er overkill/spild af penge til mit formål - korrekt!?
Skrevet af Mr. Højspænding på 28 nov 2013 16:47
Jesus da - helt ærlig.. Få det da lige til at lyde som raket videnskab at lave en presning!

Nej, raketvidenskab er det ikke - hvis man ved man har med at gøre.
Som skrevet længere oppe har jeg set afbrændte el-tavler på grund af forkert pressede kabelsko.
Men det er jo jeres eget valg om i vil lave det ordentligt og sikkert.

Og til Kimsekamse:

Hvis du vælger at bruge den tang og kabelsko, der ikke passer helt er det bedre at presse den lidt for meget end lidt for lidt. Jeg har arbejdet meget med at sikre det rette værktøj og kabelsko i vores produktion - men det er så industri. Og en for hård presning er bedre end en for løs.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Når det er til en båd, vil en tinlodning være godt.

Hvis du har en ikke helt perfekt presning, kan den med tiden ir'e og give dårlig forbindelse.

mvh jens

Hej.
Nu blir det lidt forvirrende for mig. vil det sige det er kabler/ledninger til forbrugere, vi snakker om og ikke 100-vis af ampere til start og lign.
For hvis det er det, skal du lige finde ud af forbruget i kablerne og det kvadrat der skal til.
Akkumulatorer opgøres i amperetimer, forkortet Ah og angiver evnen til at levere en begrænset strøm i en vis tid, og max ampere, der  angiver om det er egnet til benzin- eller dieselmotorer.
Der hører ikke en speciel akku til en given motor, markedet er frit, når bare tingene passer sammen.
Til forbrug kan det være en fordel at vælge et gele-batteri til kørestole f.eks.
Blybatterier er ikke så gode til forbrug.

mvh

varmetossen

Synes ikke den skinne ser id af noget særligt, men den er nok ok :-)
Til dit brug er tangen ihvertfald fin

Håndværkeren
Hvad skulle ulempen være ved polsko med skrue tilslutning, altså sådan en med en skinne og 2 6 mm skruer til at spænde skinnen om kablet.. Det er da brugt med succes mange gange her, på traktorer der sluger væsentlige mængder strøm ved opstart :-)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis