Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg undrer mig. Hvorfor i alverden reklamerer... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med dobbelt halvstik om den faste part (pullert, gelænder etc) er, at det kan skranse, hvis der er ringe friktion mellem tov og underlag, og det kan sætte sig pokkers fast i andre situationer.

Jeg kan ikke forstå argumentationen for at bruge dobbelt halvstik om den faste part. Alene det, at det med fordel kan suppleres med et til om udhaleren (egen part) hvis båden skal ligge længe siger, at det ikke er et pålideligt knob til formålet.
Rundtørn og dobbelt halvstik holder bedre, bekniber ikke, er letter at binde og sikrere at binde op, hvis der er træk linen. Det tager under 10 sekunder at binde det.  Why settle for less?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det med et par rundtørn bruger jeg da også, grunden til det ekstra halvstik er nok en lille beskyttelse mod pilfingre, i håb om at de vælger en anden at pille ved, men i Bogense er der ikke pullerter, så det er ikke aktuelt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Klaus Lundstedt på 01 dec 2013 00:21
Til Nitter:
Historien står nu til troende, da manden har arbejdet som topkapper og frøsamler over en stor del af verden.
Tja, så undre det mig såre at han åbenbart ikke har kunne gennemskue, hvad han  gjorde galt.

Men pyt, så får du svaret her. Forudsat det var et dobbelt halvstik den stakkels mand fik lagt, har han formodentelig glemt at trække det til kombineret med hans udhaler været for kort. Altså det man andre steder også kalder en fejl 40.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Vi kan barelige øre den færdig.
Det var det øjebliks ubetænksomhed, og det sker ikke igen.
Det jeg mener er, at jeg ville ikke betro noget med dynamisk påvirkning til et dobbelt halvstik hvis det kan rykke, trække, ændre vinkel eller på anden måde gøre sig bemærket, men vi har jo så her fået nogle opskrifter hvis man ikke gider læse videre i bogen og komme til noget, der bare holder.

mvh

 varmetossen

Fandt nogen meget gode oversigts-sider på engelsk:

www.animatedknots.com -- Denne web har en masse godt om knob med meget gode animationer. Super godt.

– og nu har de også 3 oversigts-sider om materialerne i reb:

Reb oversigt

http://www.animatedknots.com/rope1.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Reb materialer
http://www.animatedknots.com/rope2.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Reb materialernes egenskaber.

http://www.animatedknots.com/rope3.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Så kan man dykke ned i de tekniske detaljer-------

mvh A

OBS - lige forresten videre med dobbelthalvstik, som kan løsne sig - Pælestik som ligger lidt løst uden belastning - og ligger og bevæger sig, kan også gå op - så det er måske klogt med lidt ekstra sikring nogen gange. Eller et andet knob som låser bedre.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Tja Ellida, det er udmærket med nogle tegninger osv. Men teksten er på teknisk udendansk og en tvivler meget kraftigt på at bare 2% af foraets læsere, mestre den disciplin bare nogenlunde.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja da - det kan være lidt svært.

men hvis man vil finde lidt tekniske oplysninger - så er det et godt web-sted - specielt fordi det er samlet sammen på eet websted.

-- og jeg kan da prøve at oversætte, hvis der er nogen der har spørgsmål :-)

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 01 dec 2013 21:03
Ja da - det kan være lidt svært.

men hvis man vil finde lidt tekniske oplysninger - så er det et godt web-sted - specielt fordi det er samlet sammen på eet websted.

-- og jeg kan da prøve at oversætte, hvis der er nogen der har spørgsmål :-)

mvh A
Nu er det ikke fordi jeg har/føler behov.

Microsoft's Bing og Google Translate har jeg før brugt til og oversætte en side. Det går sådan nogenlunde når det er smalltork men tekniske fraser syntes oversætterne nærmest helt at mangle. Har der så sneget sig nogle ind, kan man tit og ofte kun bruge oversættelsen som en ledetråd til hvad lige det bestemte udtryk skulle være.
 
Surt, men det er måske forklaringen på hvorfor det går med lovgivningen i EU som det gør.   




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er nærmest chokkeret over at det engelske firma angiver nylon som værende godt til slæbeline, det er en pænt dårlig ide at slæbe i nylonline......

Dr_Lyn
Hej Lyn

Jag synes at det lyder meget fornuftigt, at bruge slæbeline som er elastisk - så kommer der ikke nogen pludselige ryk.
Nylon kan jo strækkes 10-20% og fjedre tilbage igen - det giver jo 1-2 meter "Fjeder" med en slæbeline på 10 m.
Hvad er det som du synes er forkert med det ?
mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis