Fræse gulvvarme i betongulv

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.

Men der tog jeg grueligt fejl, gulvet betod af ikke mindre end 3 x pudslag, og var mere eller mindre ikke til at skille ad.



8 timer efter så det desværre kun sådan her ud....



Stadig et lag puds tilbage, og dette er det tykkeste lag, som også er væsentligt højere ved væggen langs vinduet, faktisk over 2 cm højere, som hæfter utroligt godt på underbetonen, så den er nærmest umuligt at skille ad, prøver i morgen med en fladmejsel mellem lagene, da jeg kun har en spidsmejsel til den SPIT pt.. men tror ikke det vil ændre det store.

Da min tidsplan i forvejen er ret presset, og gangen er opbygget på samme måde mere eller mindre,  har jeg et problem med at nå det hele, så skal have fundet en alternativ måde at få lagt de gulvvarme slanger i gulvet, pudslaget ryger selvfølgelig af, da det også er skruk foran døren og trappen, så øverste pudslag ryger som min. af i entreen også.



Nogen der har erfaring med hvor besværligt de er at rille i, jeg har jo pga. trappen ikke rigtigt mulighed for at hæve gulvet, så ned men slangerne i gulvet, et tyndt net over slangerne i stedet for under dem, hvis muligt  pga. højden, også nyt pudslag.... men er det en rimelig løsning...?

Den Spit slår med 10 joule, det er måske bare ikke nok...?
Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som lovet billeder af projektet med at rille gulvvarme i eksisterende betondæk.

Kabelrør blev reppet i går aftes af trikkeren, blev hurtigt klaret med en muffe.



Også blev slangerne lagt i rillerne her i eftermiddags, var ikke det nemmeste når det er så koldt, men gik alligevel.




Riller lukket igen med beton ( Cement og grus 1:3 )



Der lægges så senere en tyndplade i alu ovenpå betonen som varmefordeling, og herefter tæppe/trægulv.

Stort arbejde, men det værd at slippe for alle de radiatorer, og at den lille kan lægge på et lunt gulv og leje fremover.

jeg overvejer lignende,

jeg har et betondæk på 10cm ned til kælderen, ved ikke om det er tykt nok til at må fræses i.
Hvor tykt er dit? og er der opvarmet/isoleret kælder fuld kælder? (hvilke overvejelser har du gjort dig ift varmetab nedad i kælderen?)

jeg overvejer også i stedet nogle gulvvarvmeplader, men kun nogle som ikke tager for meget loftshøjde...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
føj for en omgang koluda, men det ser sku godt ud efter den omgang, og varmen skal nok brede sig til resten af betonen er jeg sikker på. så junior kan lege på gulvet

 

Kan lige måle dækket i morgen, men mener det er 150mm lecadæk.

Der er opvarmet ikke isoleret kælder under, så den smule varme tab der vil være mod kælderen er uden betydning, da kælderen alligevel vil være opvarmet med varmepumpe, vil temperatur forskel på loft og rummet ikke være så stort.
Ja, var noget af en beskidt og hård omgang, men kostede jo mere eller mindre kun lidt tid, gulvslange og en et par baljer grus og 1 pose cement, så havde været åndssvagt ikke at gøre det, nu man har muligheden for det.

Ja, mon ikke varmen nok skal brede sig lidt i pudslaget alligevel, alupladen vil bare give det ekstra varmefordeling, og den smule aluplade skal jeg nok også finde billigt, har jo en del kontakter...
Annonce
Tænk at det kan gøres så simpelt...

Mit betondæk er som sagt 100mm armeret, bør jeg så ikke være betænkelig ved at fræse i det? :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo, med mindre det er kraftigt armeret i flere lag, ville jeg nok være betænkelig ved det.

Mit er jo godt ca. 180-200mm tykt, og har så kun skåret i det øverste pudslag, udover i gangen, hvor det er støbt massivt i ca. 170mm.

Eneste sted jeg måtte længere ned var i køkkenet hvor jeg skulle have plads til isoleret pex til koldt vand i køkkenet, her måtte jeg tag ca. 3 cm af toppen af dækkene, og det øverste armering, men har valgte jeg så også at støbe det hul dæk massivt inden rillen blev lukket, og der er så også en armeret pudslag henover nu, så giver med garanti ikke problemer i fremtiden.
Hejsa. Lidt gammel tråd men håber da stadigvæk Koluda er aktiv eller andre for den sags skyld
Står i samme situation og vil gerne have fræst mit gulvvarme ned i eksisterende 17cm tykt betondæk (kælder nedenunder)
Mit spørgsmål går egentligt bare på om man bare kan rille amok eller om der er den mindste farer for nedstyrtning / sammenstyrtning ?
I det tilfælde, kan det så "reddes" ved at stille et par soldater op i kælderen indtil gulvvarmen er støbt i ???
Hvis det er 17cm tykt, er det øverste lag sikkert bare et pudslag, og dette har ingen bærende effekt, så du svækker ikke videre dækket ved at fræse ned i dette.
Kaluda, har du lagt varmefordelingplader direkte på betonen eller er der noget lyddæmpende imellem?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis