firmabil

Undskyld... men er der nogen herinde der kan give mig et godt råd ang. noget lidt andet end konkret byggeri?.

Jeg har lige købt en gammet toyota hiace som jeg tænker at bruge i min nystartede murermester/kloakmestervirksomhed.
Den er fra 1999 og jeg har betalt 12000 kr kontant for den.
Mit spørgsmål går på:
Skal jeg  købe for penge fra firmakontoen eller skal jeg lade det være min private bil nr 2?
. Hvad kan bedst betale sig for mig økonomisk? På forhånd tak Mvh sjanten

Undskyld... men er der nogen herinde der kan give... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sluppermand på 08 nov 2013 16:34
det kræver en total ombygning af en varevogn for at få den på hvide plader så det er nok ikke lige den løsning du skal vælge.

Envidere er beskatningen af fri bil mest for dem som har en hvidplade firmabil, ikke for varevogne.
Det gør det nu ikke, man skal bare betale afgiften, og så kan man køre som den er, der er ikke krav til indretning af biler på hvide plader.


hvis du betaler fuld afgift af en varevogn får du papegøjeplader på
Skrevet af sluppermand på 08 nov 2013 21:14
hvis du betaler fuld afgift af en varevogn får du papegøjeplader på

Forkert - hvis du betaler fuld afgift - altså registreringsafgift kan du få hvide plader på - hvis du betaler moms og indregistrer den til blandet eller ren privat kørsel får du papegøjeplader på.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af sluppermand på 08 nov 2013 21:13
det skal være sæder i til passager bag i
Det står der ikke noget om i reglerne - hvor har du det fra ?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2095457

Der står at man kan ombygge den til personbil - ikke at man skal. Men registrer man en varebil med hvide plader får den status af personbil.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hej.
Hvis der er betalt moms af en gulpladebil kan den køres til private formål.
Er der betalt fuld registreringsafgift til hvide plader er der fri anvendelse. Om du kører med et varerum eller tre rækker sæder bestemmer du selv.
Jeg købte for mange år siden en Range Rover, betalte afgiften til hvide plader, dengang kr 22.000 og satte kryds i feltet til benyttelse til varevogn for da var den årlige vægtafgift billigere for en varevogn.
På gaden så politiet og andre bare en vogn på hvide plader med sæder bagi og alt OK.
Om det er aktuelt nu ved jeg ikke, men vi danskere skal hele tiden leve op til dagens krav, og finde en vej i reglerne til egen fordel. 


 varmetossen

Ja det er stadig en ren jungle, Min opringning til skat igår kom til at tage en hel time inkl. ventemusik, og jeg talte med 3 forskellige"eksperter".
Jeg nåede som skrevet frem til at jeg skal have papegøjeplder på den, omkring 8180 kr i årlig afgift.
Jeg skal lave lørselsregnskab og kan give mig selv 3,81 kr pr km.
Derudover kan jeg trække moms fra til diesel, forsikringer og reperationer.

Jeg håber at jeg kan regne med det jeg fik at vide i telefonen, men har som altid en lille mistillid til at myndighederne har styr på det de arbejder med. måske skal jeg til at bånde alle samtaler.
Mvh. Jon
Skrevet af EISOE på 08 nov 2013 22:16
Det står der ikke noget om i reglerne - hvor har du det fra ?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2095457

Der står at man kan ombygge den til personbil - ikke at man skal. Men registrer man en varebil med hvide plader får den status af personbil.

og i dit link står der så følgende 
Det koster det at skifte fra gule til hvide nummerplader

Ud over udgifterne til at ombygge bilen fra varebil til personbil, skal du betale:

  • en ekstra registreringsafgift (differenceafgift)
  • prisen for at få bilen synet
  • nummerplader, når du omregistrerer bilen.

Når bilen er omregistreret, skal du også betale en anden sats i ejerafgift eller vægtafgift.

Ombygningen er netop at montere sæder seler mm.

Ja, hvis man vælger at ombygge bilen - og reglerne afspejler blot at langt de fleste skal have bilen på hvide plader i forbindelse med isætning af bagsæder.

Jeg stopper her.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men tak til jer allesammen for jeres hjælp. lad os lukke den her...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis