firmabil

Undskyld... men er der nogen herinde der kan give mig et godt råd ang. noget lidt andet end konkret byggeri?.

Jeg har lige købt en gammet toyota hiace som jeg tænker at bruge i min nystartede murermester/kloakmestervirksomhed.
Den er fra 1999 og jeg har betalt 12000 kr kontant for den.
Mit spørgsmål går på:
Skal jeg  købe for penge fra firmakontoen eller skal jeg lade det være min private bil nr 2?
. Hvad kan bedst betale sig for mig økonomisk? På forhånd tak Mvh sjanten

Undskyld... men er der nogen herinde der kan give... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MogensR på 07 nov 2013 02:03
Nej, det er ikke lavet om :
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2085720&vId=208670

- Selvom du ejer bilen privat, kan du godt få fradrag for moms af driften f.eks. brændstof (både privat og firmadelen)
- Ved kørsel i privat bil kan du udbetale kørselsgodtgørelse.


Ja, det kan jeg godt se. Dette var jeg desværre ikke klar over.
Men jeg tror altså stadig ikke at du samtidig må udbetale kørselsgodtgørelse så? Det står der nemlig ikke noget om. Ellers har jeg da snydt mig selv for mange tusinde kroner!
Men hvis det forholder sig sådan, er det jo klart en fordel at benytte denne metode.

1000 tak for hjælpen
mvh Jon
Skrevet af sluppermand på 07 nov 2013 17:49
betal momsen indregister til firma og privat kørsel, så er misundelsafgiften væk, samtidig afholder firmaet alle udgifter.

Så bliver han vel beskattet af fri bil. 
Dvs. min beskatning af 160.000,-
Man kunne jo også betale momsen og indregistrere den til blandet kørsel - så skal der kun betales halv privatbenyttelsesafgift (misundelsesafgift) - ca. kr. 2.600,- om året.

Det står fint beskrevet her :

http://www.hvr.dk/Files/Filer/Aktuelt/2009/gulpladevejledning-feb09-ny.pdf

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak EISOE
Det var et super link du gav mig.
Eneste tvivl er om det ikke ville være en god ide at betale moms og registrere den på hvide plader, og så give mig selv en kørselsgodgørelse for mine arbejdskilometer på 3,80 kr pr. km?

Jeg har indtil nu brugt min opel astra som jeg købte for 6000 kr for 4 år siden og den har mindst kørt 50000 x 3,8 kr hjem sidenhen. Jeg har ikke haft de store reperationsomkostninger på den så det har været en rigtig god forretning og bilen tjente sig selv hjem allerede den første sommer jeg havde den.

Jeg regner med at have Hiacen de næste 2 år mindst.

Mvh Jon
Skrevet af sjanten på 08 nov 2013 06:38
Tak EISOE
Det var et super link du gav mig.
Eneste tvivl er om det ikke ville være en god ide at betale moms og registrere den på hvide plader, og så give mig selv en kørselsgodgørelse for mine arbejdskilometer på 3,80 kr pr. km?

Jeg regner med at have Hiacen de næste 2 år mindst.

Mvh Jon

Du kan også registrere den på gule plader privat og blandet benyttelse - og betale dig selv kørselsgodtgørelse. Så slipper du også for diskussioner med SKAT om fri bil.
Det kommer selvfølgeligt også an på hvad bilen er værd om det bedre kan betale sig at indregistrere den på hvide plader. Det kan du få et overslag på fra SKAT, hvad du skal betale i ekstra registreringsafgift  hvis du vil føre en gulpladebil over på hvide.
Men med en købspris på kr. 12.000,- kan det måske godt betale sig fremfor at betale kr, 2.600,- årligt i privatbenyttelsesafgift for en gulpladebil til blandet benyttelse.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

det kræver en total ombygning af en varevogn for at få den på hvide plader så det er nok ikke lige den løsning du skal vælge.

Envidere er beskatningen af fri bil mest for dem som har en hvidplade firmabil, ikke for varevogne.
Skrevet af sluppermand på 08 nov 2013 16:34
det kræver en total ombygning af en varevogn for at få den på hvide plader så det er nok ikke lige den løsning du skal vælge.

Hvorfor det ?

Kan man ikke længere have en varebil med to sæder på hvide plader ?



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis