Drivhus=1000 stykker glas og lidt spagetti profiler

Ja så røg drivhuset, 12,1 m2 juliana i mere end 1000 stykker og bøjede profiler,
heldigvis har jeg en drivhus forsikring og støbt sokkel, så der burde ikke være noget.
Men hvis de nu tilbyder et nyt hus, vil det så være en fordel at tage poly frem for glas, for der ligger godt nok meget glas rundt omkring
Og hvordan med demontage og montage, står forsikringen for det.
Ja så røg drivhuset, 12,1 m2 juliana i mere end... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej de er ikke så gode, men det var alt jeg kunne finde af billeder.

Velbekomme.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af jhjorsal på 05 jan 2014 08:52



Ja det ligner vist meget godt, først kom oktober stormen.

Så pillede jeg resten af glasset ud, og tænkte så sker der da ikke mere i år, men så kom den næste storm

Og jeg må indrømme jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad jeg gør nu, for min plan var at det næste drivhus skulle være med polyplader, og ja jeg ved godt det er ikke det samme, men jeg vil nu formentlig kunne finde glasskår i min gårdsplads mindst de næste 10 år, Taktikken var bare at hvis det nu var polyplader så var det overskueligt at pille pladerene ud hvert efterår da det jo er hele længder, også sætte dem i igen til foråret, men jeg syntes jo ikke, som billederne viser at mit drivhus var særlig skadet efter første storm og hvis storm nummer 2 kan rasere et drivhus uden glas så meget, så er jeg altså i tvivl. Jeg har også tænkt lidt ligesom dig, borde nogle huller ud for de lodrette stolper på langsiden der passer til et 1/2 tomme vandrør, lade dem gå til remmen, også stripse dem fast, det kræver dog igen at polypladerene kommer ud.







En anden løsning kunne være at rejse et hegn lige foran drivhuset med H stolper og så ligge klinke brædder i om vinteren, for i mit tilfælde er jeg ikke i tvivl, jeg stod og så på skaden da det skete, og selvom de fleste drivhus skader opstår pga sug så var det helt sikkert tryk der lavede mine skader i den første storm.







Inden stormen overvejede jeg faktisk også noget med nogle indvendige kryds men i dette tilfælde havde det vist ikke gjort nogen forskel.

Jeg vil rigtig gerne hører hvad du kommer frem til

Mvh

Johnny

Så kom det nye drivhus op, det blev selvfølgelig et magen til da jeg ikke var interesseret i at skulle til at lave ny sokkel, dog med små ændringer, det blev med indfarvet profiler og polyplader, også er hver enkelt plade limet med silikone hele vejen rundt, samtidig med at stålsoklen også er limet på den murede sokkel , og jeg må sige at det er helt utrolig hvad det har gjort af forskel, huset er blevet langt mere stabil, når man står og skubber til det.



Jeg overvejer så at sætte 4 øjer i den langsgående bjælke i toppen (2 i hver side), så jeg til efteråret kan sætte 4 stropper i øjerene, de skal så gå ned langs med det skrånende tag, og videre ud i 4 stormpløkker, så er der da hold i toppen, håber jeg. Så nu det jo så bare blive sæson, jeg er klar :-)







Hej.
Jeg har et relativt billigt drivhus som dit i ca. 30 år det har overlevet mange storme, og enkelte glas er gået i tidens løb, men det står fint endnu i dag (på en støbt sokkel).
Når jeg ser dine billeder, synes jeg at huset står meget åbent for vinden, og jeg vil derfor give dig det råd at filosofere lidt over vindretninger i storm, og give det et fornuftigt læ omkring huset, det havde jeg tænkt på og det har virket (jeg bor dog ikke på en bakketop, men med udsigt til Limfjorden mod vest), og glasstumper i haven er noget af det værste man kan have.
Vh. Henning.
Hej igen.
Jeg kom lige til at se dit seneste billede af dit nye flotte drivhus, og så tænkte jeg at, du bor på" åbne vidder der hvor vindene får fart",så vil jeg bare sige at hvis du ikke laver nogle hegn i kraftig træ (hække tager tid), så vil du stå i samme situation næste år .(Bodil mm bliver jo ikke blidere).
Men held og lykke.
Henning
Tak for rådet Henning
Hvad vil du foreslå?
Jeg forestiller mig selv at jeg vil støbe nogle stolper ned, nærmest op og ned af drivhuset mod vest, også skrue noget flethegn på hvert efterår, som kan komme ned om foråret.. Som du kan se på et af de første indlæg på side 1 er der jo en plan med at få skabt læ via beplantning, men ting tager tid, især når det skal gro selv ;-) dette projekt gik jeg og nussede med i efteråret http://www.havetip.dk/haveplaner/tegn-haveplan/en-rigtig-haveplan.aspx og efterfølgende er det hele blevet plantet til 1200 små træer og buske, det meste er sprunget ud, men er jo ikke mere end en 1/2 m høj
Mvh
Johnny
Annonce

Hej Johnny.

Der godt nok et flot projekt med din have du har gang i, men med hensyn til afskærmning er jeg ikke ekspert i luftstrømme og lædannelse, men jeg vil dog tro at der godt må være lidt mere afstand til drivhuset, således at hegnet kan stå der permanent indtil dine træer er vokset til. Drivhuset står jo frit, og du kunne jo male hegnet hvidt.

Vh. Henning.

Jeg har som jeg har beskrevet i en anden tråd også fået et drivhus smadret af Bodil.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/185808

Nu har jeg rejst skelettet til et nyt magen til det gamle, men jeg har gjort det bedre fast til soklen, det var tydeligt at det var samlingen mellem sokkelrammen og huset der først svigtede ved det gamle, men der var flere af de lodrette profiler der var rykket fra bundskinnen (den er i øvrigt temmeligt spinkel i forhold til resten af profilerne.

Jeg har skruet bundskinnen fast i trærammen med en beslagskrue ved hver lodret stolpe, og dobbelt i hjørnerne, men som ekstra sikring har jeg forankret huset til betonsoklen, se mine billeder, de siger vist det hele, men nogle af dem er  desværre uskarpe .

.
Rustfri 1,5 mm 60x80 mm                  Ombukket kant 5 mm

Beslaget kan kantes ind i tagprofilen. To beslag ryg mod ryg. Beslagene har den fordel at de kan monteres i et samlet drivhus.


M8 gevindstag boret 150 mm ind i soklen og fastgjort med ankermasse
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Ovrigt/Ankermasse-205302/
3 mm galvaniseret wire og wirelåse.


Fastgjort til beslagene med vantskrue.

Nu regner jeg med at huset bliver på soklen, så er det spændende hvor det svage sted er næste gang.







Jeg glemte at skrive at jeg har forankret 4 steder, første og sidste tagspær fra hver ende.
Skrevet af akselj på 15 apr 2014 18:56

Jeg har som jeg har beskrevet i en anden tråd også fået et drivhus smadret af Bodil.



http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/185808



Nu har jeg rejst skelettet til et nyt magen til det gamle, men jeg har gjort det bedre fast til soklen, det var tydeligt at det var samlingen mellem sokkelrammen og huset der først svigtede ved det gamle, men der var flere af de lodrette profiler der var rykket fra bundskinnen (den er i øvrigt temmeligt spinkel i forhold til resten af profilerne.



Jeg har skruet bundskinnen fast i trærammen med en beslagskrue ved hver lodret stolpe, og dobbelt i hjørnerne, men som ekstra sikring har jeg forankret huset til betonsoklen, se mine billeder, de siger vist det hele, men nogle af dem er  desværre uskarpe .



.

Rustfri 1,5 mm 60x80 mm                  Ombukket kant 5 mm



Beslaget kan kantes ind i tagprofilen. To beslag ryg mod ryg. Beslagene har den fordel at de kan monteres i et samlet drivhus.





M8 gevindstag boret 150 mm ind i soklen og fastgjort med ankermasse

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Ovrigt/Ankermasse-205302/

3 mm galvaniseret wire og wirelåse.





Fastgjort til beslagene med vantskrue.



Nu regner jeg med at huset bliver på soklen, så er det spændende hvor det svage sted er næste gang.















Det ser sku godt ud, jeg har limet min stålsokkel fast til soklen, så det er heller ikke der mit svageste punkt er næste gang. Jeg er mere bange for toppen, og for vindtrykket i det hele taget, og som jeg skriver tidligere har jeg plantet for at imødegå dette problem men sådan nogle selvvoksne ting tager jo tid. Jeg tror et form for stakit foran drivhuset mod vest, for en tid til alting vokser op, må være løsningen, jeg piller den selvfølgelig ned om sommeren, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan der er mest hensigtsmæssigt at lave det. Jeg er selv ude i noget med at støbe nogle stolper ned, også købe sådan nogle pileflet sektioner i byggemarkedet, så der er lidt luft gennemgang, måske en regel på tværs på bagsiden af stolperene, for at undgå at det er pilefletsektionen der vælter drivhuset, men skal det stå lige op af drivhuset eller lidt fra, eller er der en meget bedre måde at skabe læ her og nu, altså til efteråret



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også