Drivhus=1000 stykker glas og lidt spagetti profiler

Ja så røg drivhuset, 12,1 m2 juliana i mere end 1000 stykker og bøjede profiler,
heldigvis har jeg en drivhus forsikring og støbt sokkel, så der burde ikke være noget.
Men hvis de nu tilbyder et nyt hus, vil det så være en fordel at tage poly frem for glas, for der ligger godt nok meget glas rundt omkring
Og hvordan med demontage og montage, står forsikringen for det.
Ja så røg drivhuset, 12,1 m2 juliana i mere end... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Neubert på 05 jan 2014 11:44

Jeg er nu heller ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre.

Som nitter skriver, hjemmegjort og af træ.

Jeg er med i en togklub der holder til i et gammelt gartneri, der er de gamle af drivhusene lavet af H-profiler, med lægter på

hvorpå glasset er fastgjort.



Mvh


Nu har jeg aldrig set sådan et gammelt drivhus, kunne vi få en lidt mere detaljeret beskrivelse af hvordan de lavede tingene i de gode gamle dage

Skrevet af jhjorsal på 05 jan 2014 13:56


Nu har jeg aldrig set sådan et gammelt drivhus, kunne vi få en lidt mere detaljeret beskrivelse af hvordan de lavede tingene i de gode gamle dage


Jeg har desværre ikke de store detaljer om husenes måde at blive bygget på.
Men har derimod fundet et spændende kubbel formet drivhus
kan ses her
og da også lige en søgning efter træ drivhuse som ses her

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 05 jan 2014 17:00

Jeg har desværre ikke de store detaljer om husenes måde at blive bygget på.
Men har derimod fundet et spændende kubbel formet drivhus
kan ses her
og da også lige en søgning efter træ drivhuse som ses her

Mvh
Tjaae, et sådanne dome drivhus vil nok ikke være helt tosset da det, rigtigt lavet, vil give et meget stift skelet. Vil dog anse beklædningen for at være det svage punkt i konstruktionen.

Her er min søgning på engelsk der gerne skulle "kaste" nogle tegninger af sig for hvem der har interesse: www.google.dk/#q=wooden+greenhouse+construction+plans 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Umiddelbart vil en sådanne konstruktion være både nem og billig at gå til da den kan fremstilles af billige regler (eller hwass de nu hedder): www.freebies.about.com/gi/o.htm?zi=...greenhouse

Oh oh, nu går det nok galt med det mega lange link.

EDIT: Py ha, det virker.  Dog glemte jeg at nævne at huset mangler længdestivhed efter min sølle mening, men det kan der jo nemt gøres noget ved. 

Gad vide hwoon det hjemmebyg drivhus, der var en tråd om for et lille års tid, har klaret de to efterårsstorme ? Det kunne der jo så spørges til.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skrevet af Håndværkeren på 05 jan 2014 10:58
Ikke så langt fra hvor jeg bor, er der en der har bygget sit eget drivhus af trapez plader der blot er bukket som et tunnel telt, sådan nogle plader kan jo fås temmelig lange. Det har stået nu under de sidste storme uden skår i glæden. Det er måske ikke kønt og smart, men sikkert effektivt.


Sådan et har jeg også set hos Lone landmand, lige et drivhus efter min størrelse. http://lonelandmand.wordpress.com/2013/05/10/drivhusbyggeri-7/ nu har jeg kun linket til den sidste artikel,
Men hvis I vil se hele processen skal I bare søge på "drivhus" nede i højre hjørne. I øvrigt en sjov side at følge, Lone og Søren Sørøver har gang i mange spændende projekter, altså udover deres passion for god mad lavet af gode råvare
Annonce

Skrevet af Neubert på 05 jan 2014 11:44
Jeg er nu heller ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre.
Som nitter skriver, hjemmegjort og af træ.
Jeg er med i en togklub der holder til i et gammelt gartneri, der er de gamle af drivhusene lavet af H-profiler, med lægter på
hvorpå glasset er fastgjort.

Mvh


Jeg var forbi et gammelt faldefærdig drivhus idag, og jeg havde forstået det sådan at der var skruet en lægte ned i H profilen, så der kørte en H profil for hver række glas, som en slags spær, Men sådan var det ikke der, der havde de H profilere til at kører på langs af drivhuset, også støttede de bare lægterene på tagkonstruktionen. Men det var nok bare mig der havde misforstået det, jeg overvejer dog om man skulle finde nogle H profiler og svejse sammen og montere derinde, som selve drivhusskelettet kunne gøres fast i, så bliver det i alt fald stående, hvis man nu lavede det sådan at de kørte på tværs af drivhuset, 1/2 vejs nede af tagkonstruktionen, så kunne de også bruges til at binde op i
Jeg skal lige prøve at se om jeg kan hitte et par billeder af omtalte drivhus :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Mit10m2 alu drivhus er 36 år og har overlevet diverse orkaner også den i1999 uden der er gået glas , mit drivhus er ikke fastgjordt på fundamentet , så det kan give efter for vindstød , orkanen i 1999 flyttede drivhuset en halv meter og drejede det 45 grader men der var ikke gået et eneste glas , et særsyn her i området ,det var bare at pille alle glasene ud og flytte det tilbage, min plan er nu at fastgøre det med 6-8 store fjerdre som fx. dem som sidder på vaskemaskine tromler,og som vil gøre at drivhuset giver efter for vindsød men bliver på fundamentet, kort sagt et gummiagtig fundament , om det virker det må tiden vise...............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nå det var ikke meget jeg kunne finde, men 2 ringe billeder kunne det da blive til

Håber at de trods alt kan bruges.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er jo ikke så nemt at se, men jeg kan da i alt fald se at det ikke er lavet på samme måde , takker
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også