Raketovns-princip i centralfyr II

Hej.
Ja, der udvikles stadig. Jeg er ude efter at erstatte oliebrænderen med en brænder med dette princip, og jeg er kommet ewt stort skridt. Nu kan den følg med til at varme 190 m² op, ihvertfald til der kommer frost, mn jeg er ikke færdig endnu.
Jeg skal nok veje døgnforbruget, men det er LANGT under forbruget i fastbrændselsdelen i fyret.
Den nye 'raketdel' fik en form, så der dannes en hvirvel efter forbrændingen, og dermed blandes røg og gasser i højere grad.



Så blev den sat ind i fyret og ilden tændt:



Jeg har valgt et keramisk brændkammer for ikke at transportere varme fra forbrændingen.
Der stikker 10 cm firkantrør ud af fyret, som brændkammeret bygges omkring.



Og når bålet er igang, er der virkelig varme på



Det kan stadig forbedres, men skulle bare igang i aften
og det er rigtig godt.

Og dette er kun et personligt forsøg, der ikke kan opmuntre til at andre forsøger sig.
Det er dyrt, risikabelt, ja farligt, måske endda uforsvarligt, Jeg ser lige

mvh
mvh

 varmetossen

Hej. Ja, der udvikles stadig. Jeg er ude efter at... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der skal blæser på, vil jeg mene og tro, at man skal nærmest injicere luften ind under bålet via en hulrist INDE i den lodrette skakt.
På den måde skaber man en venturivirkning, der ved at hive flammerne ind kan sørge for at forbrændingen foregår, hvor det er ønskeligt.
Gør man det uden for, er risikoen for tilbagebrænding overhængende.
Men det ser ud til, at afbrændingen med de småpinde går lystigt nok, men det er vel en kende brydsomt at hakke brændslet ud på den måde?
Hvordan ville den mon te sig med god flis? Det burde man kunne indfyre med en spiral eller snegl

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ja. Den her kører med pinde, ca 3x3 - 4x4 cm med indfyring hver halve time !
Men det er vist også kun mig, der er tosset nok til at tro, det kan erstatte en oliebrænder.
Men det er godt på vej.
Til nu er det bedst til en god stol, en god bog og katten på skødet, og så passe bålet

Og du har ret. Til pillefødning eller andet, så lægges en plade ind over bunden med lufttilførsel nedefra, så vil det køre.
Den koncentrerede forbrænding vil stadig betyde en stor besparelse  forhold til konventionelle anlæg, men det er så op til mig at bevise.
Det skal stadig være det bærende princip.

Skulle nogen ligge inde med nogle brugte fastelavnstønder, kan de afleveres på et forud aftalt sted





mvh

 varmetossen

Hej.
Og de viste tøndestave blev bare 'spist' uden indgriben

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 01 nov 2013 01:23
Hej.
Og de viste tøndestave blev bare 'spist' uden indgriben

mvh

Har du lavet forsøg med et langt brændselsrør? Som evt. Var lukket 100% tæt i toppen. Og så bruge luften fra den vandrette renselem.

Kunne det ikke muligvis give længere drifttid da man så ville kunne fylde mere brændsel på?
Hej.
Ikke efter bålet er flyttet længere ind, men det ser ud til at kunne virke når det ydre ikke bliver så varmt, men til gengæld mangler den oprette indfødning så også kølingen af luften, der suges igennem, men måske med et keramisk rør, drænrør eller lign. der ikke transporterer varme i samme grad som jern.
Jo jo, det skal da prøves.
Skal jeg se film sætter jeg rist i og et rustfrit rør med piller. Så kører det ca. 4 timer.

Men egentlig var alt dette rettet på en rumvarmer. At sætte det i fyret er en interessant variant der er muligheder i, hvor fremtiden bliver med tilførsel af piller eller flis med en snegl.
Foreløbig er tiden gået med at få styr på forbrændingen, og den er ved at være hjemme.

mvh


 varmetossen

Annonce
Hvis jeg var dig, ville jeg se at få isoleret de dele af indfyringsrøret der er unden for fyret. Det gælder om, at holde temperaturerne oppe, da varm gas flytter sig hurtige en kold.

Skal du brænde længere skal du have et tykkere indfyringrør (den lodrette del) og et læg med regulerbart spjæld, så du kan lukke lidt ned for luften, når der er godt gang i fyret.
Jeg kan have 60 cm lange brændestykker i den lodrette del, indenfor låget. Spjøldet er bare en skive der sidder med en enkelt skrue og kan drejes ind over et hul.


CanAlt
Hej.
Ja, jeg ved det godt, og det sker også når det er faldet til ro med en endelig løsning. Som det er nu bliver den pillet ud hver eller hveranden dag for ændringer.
Varmen fejler nu ikke noget. Den smelter glasuld omkring spiralen
Det næste betydende skridt bliver at lægge en spiral af kobberrør omkring og koble den på centralvarmen.

Du må da lige fortælle om det, du har gang i.

mvh

 varmetossen

Jeg tror, at du kommer til at smelte kobberrøret, alternativt køler så meget at din forbrænding falder så meget i temperatur, at den bliver uren. Tag varmen højere oppe i fyret, eller i fyrets kappe, som jo er beregnet til det.

Jeg har et hjemmebygget "rocket Stove" i min kælder bygget af mursten og en gl. olietønde. Bruger det til at opvarme værksted, når jeg er der. Der er desuden koblet to varmekasser af mursten ind inden skorstenen, hvilket faktisk tager så meget varme ud af røgen, at jeg i perioder kan køre det kondenserende hvis jeg vil. Dog noget bøvl med kondensat.

Gider ikke rode med vand i fyret, da jeg ellers har fjernvarme og kun bruger fyret i den ellers uopvarmede kælder.

Mit fyr er bygget efter Ianto Evans anvisninger, og det nuværende er 4. genration. De første 3 fungerede ikke som jeg ville have det pga. forkerte materialevalg.
Det du har gang i, kan sagtens fungere, men du skal tage de varme vand fra kappen i fyret, ellers får du problemer. Rockets skal køre med højest mulige temperatur i forbrændingen.
I mit fyr med fuld luft kan jeg brænde ler og ( eller mursten ) så hårdt, at overfladen smelter. Med så høje temperaturer er alle stoffer nedbrudt til deres grundbestandele, og der er derfor ingen skidt og møj fra dette fyr.

CanAlt
Hej.
Et lille mellemtrin.
Sku lige bruge en rørstump, der havde stået lidt, og her kan man se sporene af det skjulte liv der rører sig efter fyraften.



Nå, til sagen.
Jeg ville lige lave en lille, fiks vameovn og her er starten:



Og så lige en kappe til isoleringen (se lige fars boremaskine )



Og klar til montage:



Jeg synes selv, det blev et godt design:



Men, desvære blev det en fiasko. Den arbejder ikke og udsender ild og røg de forkerte steder, men det ser jeg så på i æste uge

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis