Raketovns-princip i centralfyr II

Hej.
Ja, der udvikles stadig. Jeg er ude efter at erstatte oliebrænderen med en brænder med dette princip, og jeg er kommet ewt stort skridt. Nu kan den følg med til at varme 190 m² op, ihvertfald til der kommer frost, mn jeg er ikke færdig endnu.
Jeg skal nok veje døgnforbruget, men det er LANGT under forbruget i fastbrændselsdelen i fyret.
Den nye 'raketdel' fik en form, så der dannes en hvirvel efter forbrændingen, og dermed blandes røg og gasser i højere grad.



Så blev den sat ind i fyret og ilden tændt:



Jeg har valgt et keramisk brændkammer for ikke at transportere varme fra forbrændingen.
Der stikker 10 cm firkantrør ud af fyret, som brændkammeret bygges omkring.



Og når bålet er igang, er der virkelig varme på



Det kan stadig forbedres, men skulle bare igang i aften
og det er rigtig godt.

Og dette er kun et personligt forsøg, der ikke kan opmuntre til at andre forsøger sig.
Det er dyrt, risikabelt, ja farligt, måske endda uforsvarligt, Jeg ser lige

mvh
mvh

 varmetossen

Hej. Ja, der udvikles stadig. Jeg er ude efter at... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja, ok, men - altså - en sliddel.
Kan den fås som reservedel?

mvh

 varmetossen

Skrevet af ktm på 26 okt 2013 00:01
Nej, desværre slet ikke!
Jeg skal finde en måde, hvorpå den kan repareres.

Kan den ikke svejsses op, med elektroder beregnet til varmefast rustfri stål, eller skal der plade til også?
Elektroder som er velegnede, eks Esab OK 62,53
http://products.esab.com/dk/Templates/T041.asp?id=7806

Skal du have en ny plade, er den rigtige type,  rustfri stål ma 253
Mon ikke du kan krejle lidt her
www.voelund-soen.dk/materialer.html

Skrevet af je__ns på 26 okt 2013 00:25

Kan den ikke svejsses op, med elektroder beregnet til varmefast rustfri stål, eller skal der plade til også?
Elektroder som er velegnede, eks Esab OK 62,53
http://products.esab.com/dk/Templates/T041.asp?id=7806

Skal du have en ny plade, er den rigtige type,  rustfri stål ma 253
Mon ikke du kan krejle lidt her
www.voelund-soen.dk/materialer.html


Ødelæggelserne er så omfattende, at en opfyldning med svejsetråd ikke er det mest oplagte, desværre. Der triller nu lidt piller ved siden af, fordi især den ene side, på 2-3 cm længde er brændt 2-3 cm ned.
Problemet, også her, er lidt, at om sommeren er den ude af syn og dermed ude af sind, så jeg ikke har fået taget fat i problemet, medens den ikke skulle bruges!
Jeg vil prøve, om jeg kan skyde mig ind på, hvilket materiale det er lavet af. 
Jeg har en lille mistanke om, at Vølund ikke rigtig er minded for at klippe et lille stykke ud til mig af en plade!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej, det har jeg ikke villet være bekendt med sådanne småting.
Nu prøver jeg at tage et skilderi, så der evt. er nogle, der kan give et bud på, hvad det kunne være for materiale, næste gang der skal tømmes aske ud. Det tager heldigvis lang tid, så længe der ikke fyres ret meget her i det lune efterår.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Jamen hallelige - og -lo. Du er vel ikke den eneste der kommer til at opleve dette,  og det kan da ikke passe, at ejere af denne maskine skal se sig forladt og ene, når grænsen for dens formåen er nået og de bare må købe en ny enhed.
Nu kan du jo nok redde dig, men det er der mange andre, der overhovedet ikke er i nærheden af.
Så jeg synes, det er rigtig dårlig politik, hvis der ikke er noget folow-up på dette.
Du må på tasterne til importør/producent

mvh

 varmetossen

Hej.
Så gik der et par gode timer på værkstedet igen.
Det har irriteret mig, at de senere udgaver ikke ville acceptere lodret indfyring, som åbenbart alle andre kan komme afsted med.
Min tanke var så at få flyttet 'bålet' så langt ind som muligt, da jeg kan se at luften efter forbrændingen hurtigt afgiver 100º eller mere på vej til stigrøret.
Der var lige plads til en påbygning, og den har nu kørt i 8 timer, heraf de tre med piller uden tilbøjelighed til at brænde tilbage eller ryge, så det lover godt  





mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 29 okt 2013 01:12
Hej.
Så gik der et par gode timer på værkstedet igen.
Det har irriteret mig, at de senere udgaver ikke ville acceptere lodret indfyring, som åbenbart alle andre kan komme afsted med.
Min tanke var så at få flyttet 'bålet' så langt ind som muligt, da jeg kan se at luften efter forbrændingen hurtigt afgiver 100º eller mere på vej til stigrøret.
Der var lige plads til en påbygning, og den har nu kørt i 8 timer, heraf de tre med piller uden tilbøjelighed til at brænde tilbage eller ryge, så det lover godt  





mvh



Kunne det evt. Ikke være en fordel at montere en lille blæser på din vandrette renselem? Kunne måske gøre trækket endnu bedre og minimere risiko for tilbage brand eller røgudslip? Evt. Kunne den bare bruges når der skulle fyres op fra kold start?


Går selv med tanken om at bygge noget ligende bare for sjov.
Hej.
Både ja og nej. Der kan ikke sættes blæser på foran bålet, hvis der ikke er et lufttæt dæksel over den lodrette. Som det er nu, brænder det opad hvis dækslet fjernes på det vandrette rør.
Princippet i det her er også at undgå blæser. Det kan komme på tale ved at fyre med piller for at hæve ydelsen, men ristens udformning og lufttilførslen skulle kunne løse dette.
Der er ændret lidt siden sidst 



Enheden er flyttet 20 mm frem for at give plads til et lodret rør uden knæk for at få bedst mulig plads i indfyringen



Den ekstra plads er brugt til en luftkanal forrest. Det er en plade, der står på tre stk. tentorstål og ender lige under overkanten af det vandrette rør for at give lufttilførsel.
Her er så optænding og driftstart





Denne løsning er den, der har givet størst ydelse til nu. Den holder stadig bålet tæt nok inde i fyret til at det yderste ikke bliver til en skorsten og overtager forbrændingen.
Som det er nu, kan pindene godt være højere end røret uden det brænder opad.

Så god fornøjelse, der er nok at arbejde med, men det er meget interessant, på grænsen til nørdet, tror jeg min kone synes 

Brændeovnen - nej, rumvarmeren - er et bedre navn,  bliver færdig i næste uge, og det glæder jeg mig til.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis