Skoda Fabia 2001, Skift af forhjulsleje

Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at synge lidt og jeg er derfor i gang med at undersøge om jeg kan skifte forhjulslejet selv. Jeg har afsøgt youtube, der dog ikke viser hvordan det gøres på en Skoda Fabia, så jeg afmonterede hjulet og fandt fluks første forhindring - en ukendt "møtriksligende" device, som jeg vil høre om nogen ved hvordan afmonteres. Jeg har vedhæftet et billede så I bedre kan se hvilken "møtrik" jeg mener.....

Nej, nej - jeg er ikke mekaniker, men en glad amatør der har haft held til at fikse lidt af hvert ;-)

mvh Erik
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billedet mangler, men det er den store mødtrik der sidder midt i navet du skal have af for at få akslen ud af lejet (lad bilen stå afbremset på hjulet når du løsner mødtrikken). Dernæst piller du hjulet og bremsecaliberen af og til sidst selve klumpen. For at skifte lejet er det nærmest nødvendig du har adgang til en presse, ellers er det næsten umuligt uden at smadre det nye leje.

Pøj pøj.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det ganske rigtigt som nitter skriver, du skal have navmøtrikken pillet af derefter støddæmper - styrekugle - bærekugle m.m. så du til sidst står med klumpen i hånden----- det første der skal skilles ad er selve navet - der finder du en dorn der passer indv. i lejet placerer klumpen så du kan slå navet ud - plejer normalt ikke at side så fast, når navet er ude sidder der som regel det bagerste del af lejet fast på akslen, den snitter man lige så forsigtigt med en vinkelsliber uden at skære igennem tilsidst bruger man en plademejsel og tæver lidt på den til den flækker --- neemt.....