Skoda Fabia 2001, Skift af forhjulsleje

Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at synge lidt og jeg er derfor i gang med at undersøge om jeg kan skifte forhjulslejet selv. Jeg har afsøgt youtube, der dog ikke viser hvordan det gøres på en Skoda Fabia, så jeg afmonterede hjulet og fandt fluks første forhindring - en ukendt "møtriksligende" device, som jeg vil høre om nogen ved hvordan afmonteres. Jeg har vedhæftet et billede så I bedre kan se hvilken "møtrik" jeg mener.....

Nej, nej - jeg er ikke mekaniker, men en glad amatør der har haft held til at fikse lidt af hvert ;-)

mvh Erik
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billedet mangler, men det er den store mødtrik der sidder midt i navet du skal have af for at få akslen ud af lejet (lad bilen stå afbremset på hjulet når du løsner mødtrikken). Dernæst piller du hjulet og bremsecaliberen af og til sidst selve klumpen. For at skifte lejet er det nærmest nødvendig du har adgang til en presse, ellers er det næsten umuligt uden at smadre det nye leje.

Pøj pøj.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det ganske rigtigt som nitter skriver, du skal have navmøtrikken pillet af derefter støddæmper - styrekugle - bærekugle m.m. så du til sidst står med klumpen i hånden----- det første der skal skilles ad er selve navet - der finder du en dorn der passer indv. i lejet placerer klumpen så du kan slå navet ud - plejer normalt ikke at side så fast, når navet er ude sidder der som regel det bagerste del af lejet fast på akslen, den snitter man lige så forsigtigt med en vinkelsliber uden at skære igennem tilsidst bruger man en plademejsel og tæver lidt på den til den flækker --- neemt.....

det kan godt lade sig gøre at banke det gamle leje ud - som regel sidder der en låsering der lige skal ud først - derefter finder du et stabilt solidt underlag og en dorn i passende str. og en hammer på ca. 1,5kg og tildeler dornen nogle kraftige hug og med en 7 - 8 slag af de STORE :-) sku' lejet falde ud af sig selv (med lidt held) MEN MEN PAS PÅ - fingrene væk mens du slår - har prøvet at ha' en tommel i vejen av av av skadestue m.m. og godt til grin på værkstedet surt øv...bare fordi der sku snakkes samtidig :-(

det nye leje monteres ved at først pudse lejehuset med fint smergellærred fedte det lidt med noget wd40 eller lign smøring - det nye leje placeres rigtigt og "gokkes" forsigtigt på plads så det sidder lige for lejehuset og klemmer lidt, du kan evt. bruge en stor skruestik til at spænde det ind men husk læg noget imellem så du ikke laver nogle mærker - det sidste stykke bruger du det gamle leje som dorn til at få det nye helt ind på plads husk låsering. navet "bankes" også på plads med et passende modhold på det nye leje, uden modhold er der risiko for at det nye leje skilles ad.

så er der kun tilbage at montere hele molevitten på plads - husk at spænde navmøtrikken med det rigtige moment.

I meget sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at varme klumpen lidt op det løsner lidt på lejet.

ADVARSEL pas meget på ABS sensoren hvis du kommer til at ødelægge den, er en ny rimelig pebret i pris og det med at pille den af er som regel umuligt uden at ødelægge den ( de ruster fast )

Metoden her virker - har brugt den masser af gange uden problemer, man skal bare tænke sig lidt om inden man slår med den store hammer :-)

du kan alternativt pille klumpen af smutte ned på et værksted og få dem til at skifte lejet - det klarer en go' mekker nemt med den ene hånd i (din) baglommen ;-) hele operationen kan klares på en 2-3 timer alt efter hvor meget det er rustet sammen........

God arbejdslyst og held og lykke med opgaven
Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Ups vi har vist skrevet samtidig......
så ikke dit billede ligner en torx møtrik, men prøv at lirke lidt med en skruetrækker på den og hvis den føles som blik er det et låseblik - så sidder den rigtige møtrik inde bagved..........har set det før.....

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

hej igen
tjekkede lige af med reservedele ved th. det er et komplet nav du skal ha. og møtrikken er en lidt speciel en kan måske ta's med en 30 - 32 mm mangekant top ellers er det en torx top der skal til og nemmest med en luftnøgle, ved th kostede navet/lejet 899,-

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der kan man bare se.  Det gør så operationen lidt dyre, men nemmere, hvis du kan låne en af de specielle toppe et sted.  Det er desværre ikke muligt at tage mødtrikken  med en sekskantet top, uden at bearbejde den kraftigt med en vinkelsliber. Men så har du stadig et problem med at få den nye spændt, hvis det skal være en orginal der skal på. Husk det skal spændes godt !!

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Overvej lige inden du går i gang. Jeg tror du er ude i dårligt sparede penge.

http://pmmonline.co.uk/technical/wh...koda-fabia

Det ligner samme princip som på en Lupo 3L og kræver specialværktøj. Lejet er en del af navet, som beskrevet ovenfor. Du kan ikke bare presse det i, som på et alm. leje, da du skal ind og presse på yderringen af selve lejet. Ikke på navet!!

Der findes en guide på www.lupo3lklub.dk, men der kræves login for at komme ind under guides. Men igen. Hvis det er samme princip som 3L, kræver det specialværktøj.

Med det rette værktøj kan det iøvrigt skiftes uden at adskille andet end at styrekuglen og trækakslen skal presses ud. Dvs. bilen behøves ikke at spores efterfølgende.


Mvh. Jakob Jørgensen
Møtrikken er på en Lupo 3L en blikmøtrik, som må spændes med meget begrænset moment. Det siger sig selv, at den ikke har samme styrke som en alm. stålmøtrik. Det kompenserer man på en Lupo 3L for, ved at lime trækakslen fast i lejet med den rigtige Loctite.

Det kan sidde forbandet fast ved adskillelse og kræver som oftest minimum en god aftrækker, for at skubbe trækakslen ud af lejet.

Mvh. Jakob Jørgensen

Ja, hurtigt går det ikke, men jeg nåede da lidt videre i dag .
Caliberen, bremseklodser og bremseskiven har jeg nu fjernet og kan nu se hvordan lejet sidder.
 



På denne konstruktion er der ikke nogle synlige skruer


og jeg tror jeg nu kun mangler at finde en mangekant-top, som I også har angivet ovenfor. Jeg kan se at der er 41mm fra spids->spids på mangekanten og vil i morgen undersøge om min arbejdsplads har sådan en top jeg kan låne (har adgang til et prototypeværksted, hvor der er nogle smede ansat - håber de har sagerne og jeg kan låne dem).



Hvis ikke jeg lykkedes med at banke lejet ud, hvilken type aftrækker skal der så benyttes?

Hvis jeg lykkedes med at fjerne trækstangen og efterfølgende lejet uden at afmonterer "Klumpen", skal bilen så spores?

mvh Erik

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis