Skoda Fabia 2001, Skift af forhjulsleje

Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at synge lidt og jeg er derfor i gang med at undersøge om jeg kan skifte forhjulslejet selv. Jeg har afsøgt youtube, der dog ikke viser hvordan det gøres på en Skoda Fabia, så jeg afmonterede hjulet og fandt fluks første forhindring - en ukendt "møtriksligende" device, som jeg vil høre om nogen ved hvordan afmonteres. Jeg har vedhæftet et billede så I bedre kan se hvilken "møtrik" jeg mener.....

Nej, nej - jeg er ikke mekaniker, men en glad amatør der har haft held til at fikse lidt af hvert ;-)

mvh Erik
Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du er på vej ud i noget snavs, og det lyder somom det kan blive uforsvarligt.
'klumpen skal af og hen til smedene, der vel har en presse. Du kan på ingen måde slå dette fra hinanden og slet ikke sammen igen.
Og du skal finde de rigtige tilspændingsmomenter, der skal bruges når den skal samles igen.

mvh

 varmetossen

Nedenstående skrevet i bedste mening

STOP NU og tænk dig rigtig godt om!

Dine problemer er først lige begyndt, da operationen kræver specialværktøj. Normalt er møtrikken "piece of cake", da den kun er spændt ganske let.

Trækakslen trykker du ud med en alm. aftrækker i kraftig kvalitet. MEN. Nogle gange sidder det så fast, at knokkelleddet må lade livet. Selv efter varme med ilt og gas.

Når du er så langt, skal det gl. leje ud. Du kan ikke slå det ud!! Det er monteret med en række modhagere som brydes, når du kontrolleret trækker lejet ud med SPECIAL VÆRKTØJ.

Herfra skal det nye leje trækkes i MED SPECIAL VÆRKTØJ, da du ikke bare kan trykke det i direkte på navet. - I så fald kan du øve dig igen om ganske få km...

Min mening. Kør til et værksted med det rette værktøj og betal det det koster. Lupo værkstederne tager 1.600,- INKL. det nye leje, som koster 1.000,- i sig selv. Dvs. 600 i arb.løn. Det kan aldrig gå at fortsætte, hvis du ikke har værktøjet til det.

- Og nej. Klumpen skal ikke ned til smeden. Så skal du også have sporet bilen og så er det da først en rigtig dårlig forretning.

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Jakob.
Jamen vi er stort set enige.
Jeg synes nu det er farligt at gå ud fra noget på en Fabia har noget med en Lupo at gøre.
Og du kan ikke bare sige, at centermøtrikken nok ikke skal spændes ret meget. Der mange typer lejeopsætninger.
På en VW transporter type ll f.eks skal møtrikken spændes med ca 50 kgm = 500 Nm såeh

 varmetossen

Holder med Klaus i man ikke kan sammenligne en Lupo med en normal bil i opbygning på nogen måde. Hold den udenfor Jacob.

Centermødtrikken er spændt ret kraftigt og derfor skal hjulet på igen når den skal løsnes. Ligeså skal klumpen af og lejet presses ud, når man ikke lige har specialværktøj du skal bruge ifølge linket. For det ikke skal være løgn bruges pressen igen ved montering af lejet.

Men først skal du jo lige have fundet den der berømte top til centermødtrikken.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Princippet er det samme som Lupo'en. Ikke som almindelige biler normalt laves men det ved d'herrer åbenbart alt om.

Jeg har selv skiftet på Lupo'en en og måtte lave værktøjet til det. Det kan sagtens skiftes uden at afmontere det i kalder klumpen hvis man har det rigtige værktøj. Men afmonter den da bare så bilen skal spores.

I pressen kommer udfordringen når lejet skal i men det finder Erik nok ud af.

God arbejdslyst!

PS. Meld lige tilbage hvad din besparelse blev ift den pris du fik hos Skoda...

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Hej.
til Lyngholm vil jeg sige, at du må tage af indlæggene, hvad du kan se, du kan bruge.
MEN, den operation er meget vigtig at få udført rigtigt. Navet kan skades ved forkert demontering, det nye leje kan skades ved forkert montage, og jeg vil ikke sidde i den bil på vej ned ad et bjerg når forhjulet kører videre for sig selv.
Så skaf den bog over bilen. Biltema har den nok til 3-400 kr.

mvh

 varmetossen

Der kan vi ikke være uenige

Step 1 er at finde ud af, hvad det er du har med at gøre. Hvis ikke nettet er løsningen, så køb en værkstedshåndbog. Den vil du få glæde af mange gange fremover, hvis du har ambitioner om at gå i krig selv. - Og det lader det jo til

Her har du i øvrigt din video på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=nC3nKW1TppE

Det som I skal lægge mærke til, er:

- at når lejet trækkes ud, så er modhold på selve motorbenet, som ikke kan tilgås med alm. aftrækker 
- at når lejet presses i, så foregår det på yderringen af lejet BAGVED selve navet.

Begge dele kræver specialværktøj som man selvfølgelig godt kan konstruere selv. Også selvom man har presse til rådighed og har skilt det hele ad.
Som I kan se på videoen, kan hele operationen laves uden af afmontere hele "klumpen" selvom de har gjort det på videoen = ingen sporing nødvendig.

Jeg tør næsten ikke linke til noget der har med en Lupo at gøre...

http://www.lupo3lklub.dk/forhjulsleje.html

Nå men jeg er spændt på at høre enden på historien...

Mvh. Jakob Jørgensen
På trods af det manglende udstyr og jeres meninger angående om det er klogt og forsvarligt, besluttede jeg mig alligevel for at forsøge....

Jeg fik fat på en mangekantet topnøgle i str 36 (tak for tippet angående mangekantet top, jeg var ikke klar over at nogle toppe havde flere kanter), afmonterede kapslen på alufælgen der sidder umiddelbar foran navmøtrikken. Herefter monterede jeg igen hjulet og sænkede donkraften så dækket ikke kunne drejes og løsnede navmøtrikken.

Møtrikken der holder klumpen og bærearmen sammen blev fjernet, så jeg kunne afmonterer trækakslen, hvorefter jeg igen monterede bærearmen for at afstive "klumpen".
Af en kollega lånte jeg en "trebentet" aftrækker og ville forsøge at benytte denne, for at undgå at demonterer "klumpen". Anvendelse af aftrækkeren lykkedes mig ikke rigtig, så jeg brugte lidt tid på at overveje situationen. Princippet i en aftrækker er jo ekstrem simpel, så jeg tænkte at hjulboltene kunne anvendes, hvis jeg sikrede underlaget og jeg samtidigt strammede flere bolte jævn fordelt på flancen. Med tre bolte lykkedes det at få lejet til at give sig og idet boltene ikke er lange nok til at trække lejet helt ud anvendte jeg til sidst siden på en hammer, som jeg spændte boltene ind mod.



Som I af billederne kan se er det en noget anderledes "aftrækker", men det virker altså super fint, hvis man er tålmodig og påpasselig så kanten på "klumpen" ikke beskadiges. Med hammerens hjælp lykkedes det at få trukket lejet det sidste stykke ud og jeg kunne rengøre området hvor det nye leje skulle monteres. Jeg afvaskede det i petrolium om sleb det let med korn 320 og tørrede det helt rent. Inden montering af det nye leje smurte jeg monteringstedet med WD40.



Da lejet var fjernet besluttede jeg at demonterer ankerpladen for at få bedre plads til montage af det nye leje. (jeg var ikke i stand til at fjerne den før, idet skruerne var ret rustne og een er placeret lidt bag flancen som tilhører lejet). Med mange forsigtige små slag på en træklods på flancen kunne lejet let navigeres ind i klumpen igen, indtil der manglede ca 4 mm. For at presse lejet helt på plads anvendte jeg den trebenede aftrækker - fik den hægtet fast på bagsiden af "klumpen" og lod den presse på en top str 32 som jeg havde monteret indvendig i det nye leje. Denne anderledes opstilling skubbede let lejet helt på plads.



Med en skruetrækker skubbede jeg lejets fjederlås ind i "kraven" og vupti - nyt leje var monteret. Caliberen, hjul blev monteret igen og jeg valgte at anvende den gamle navmøtrik til en prøvetur, således det kunne skilles hvis et eller andet var galt...

Men prøveturen faldt godt ud, så nu er der ingen hastighedsafhængig støj fra lejet og det eneste som jeg manger er at få skiftet navmøtrikken om til den nyindkøbte (den har modhagere så den ikke kan løsnes igen) samt lige kigge bremserne igennem endnu engang.

Det ser sgu ud til at det lykkedes for mig uden anvendelse af fancy værktøj.


Speciel tak til miwi og nitters fyldestgørende beskrivelser og råd, men også tak for de andre velmenene kommentarer.

Jeg kan oplyse at jeg har fået et tilbud på 2 nye billige dæk, samt udskiftning af 2xhjulleje - pris 6500 kr. Ovenstående operation kostede 899 kr for et nyt leje, 5 nye hjulbolte og selvfølgelig en del timer der gav en del læring.  

mvh Lyngholm


Ja det er jo ikke raketvidenskab, godt du fik det ordnet.

Generelt for montering af lejer, når yderringen skal presses i, skal man presse på yderringen.
Når inderringen skal presses i skal man presse på inderringen.
Hvis man ikke overholder dette skader man lejet, og det får en begrænset levetid.
(hvis man ikke overholder dette, laver kuglerne mærker i kuglebanerne)

mvh jens
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis