På trods af det manglende udstyr og jeres meninger angående om det er klogt og forsvarligt, besluttede jeg mig alligevel for at forsøge....
Jeg fik fat på en mangekantet topnøgle i str 36 (tak for tippet angående mangekantet top, jeg var ikke klar over at nogle toppe havde flere kanter), afmonterede kapslen på alufælgen der sidder umiddelbar foran navmøtrikken. Herefter monterede jeg igen hjulet og sænkede donkraften så dækket ikke kunne drejes og løsnede navmøtrikken.
Møtrikken der holder klumpen og bærearmen sammen blev fjernet, så jeg kunne afmonterer trækakslen, hvorefter jeg igen monterede bærearmen for at afstive "klumpen".
Af en kollega lånte jeg en "trebentet" aftrækker og ville forsøge at benytte denne, for at undgå at demonterer "klumpen". Anvendelse af aftrækkeren lykkedes mig ikke rigtig, så jeg brugte lidt tid på at overveje situationen. Princippet i en aftrækker er jo ekstrem simpel, så jeg tænkte at hjulboltene kunne anvendes, hvis jeg sikrede underlaget og jeg samtidigt strammede flere bolte jævn fordelt på flancen. Med tre bolte lykkedes det at få lejet til at give sig og idet boltene ikke er lange nok til at trække lejet helt ud anvendte jeg til sidst siden på en hammer, som jeg spændte boltene ind mod.
Som I af billederne kan se er det en noget anderledes "aftrækker", men det virker altså super fint, hvis man er tålmodig og påpasselig så kanten på "klumpen" ikke beskadiges. Med hammerens hjælp lykkedes det at få trukket lejet det sidste stykke ud og jeg kunne rengøre området hvor det nye leje skulle monteres. Jeg afvaskede det i petrolium om sleb det let med korn 320 og tørrede det helt rent. Inden montering af det nye leje smurte jeg monteringstedet med WD40.
Da lejet var fjernet besluttede jeg at demonterer ankerpladen for at få bedre plads til montage af det nye leje. (jeg var ikke i stand til at fjerne den før, idet skruerne var ret rustne og een er placeret lidt bag flancen som tilhører lejet). Med mange forsigtige små slag på en træklods på flancen kunne lejet let navigeres ind i klumpen igen, indtil der manglede ca 4 mm. For at presse lejet helt på plads anvendte jeg den trebenede aftrækker - fik den hægtet fast på bagsiden af "klumpen" og lod den presse på en top str 32 som jeg havde monteret indvendig i det nye leje. Denne anderledes opstilling skubbede let lejet helt på plads.
Med en skruetrækker skubbede jeg lejets fjederlås ind i "kraven" og vupti - nyt leje var monteret. Caliberen, hjul blev monteret igen og jeg valgte at anvende den gamle navmøtrik til en prøvetur, således det kunne skilles hvis et eller andet var galt...
Men prøveturen faldt godt ud, så nu er der ingen hastighedsafhængig støj fra lejet
og det eneste som jeg manger er at få skiftet navmøtrikken om til den nyindkøbte (den har modhagere så den ikke kan løsnes igen) samt lige kigge bremserne igennem endnu engang.
Det ser sgu ud til at det lykkedes for mig uden anvendelse af fancy værktøj.
Speciel tak til miwi og nitters fyldestgørende beskrivelser og råd, men også tak for de andre velmenene kommentarer.
Jeg kan oplyse at jeg har fået et tilbud på 2 nye billige dæk, samt udskiftning af 2xhjulleje - pris 6500 kr. Ovenstående operation kostede 899 kr for et nyt leje, 5 nye hjulbolte og selvfølgelig en del timer der gav en del læring.
mvh Lyngholm