Skoda Fabia 2001, Skift af forhjulsleje

Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at synge lidt og jeg er derfor i gang med at undersøge om jeg kan skifte forhjulslejet selv. Jeg har afsøgt youtube, der dog ikke viser hvordan det gøres på en Skoda Fabia, så jeg afmonterede hjulet og fandt fluks første forhindring - en ukendt "møtriksligende" device, som jeg vil høre om nogen ved hvordan afmonteres. Jeg har vedhæftet et billede så I bedre kan se hvilken "møtrik" jeg mener.....

Nej, nej - jeg er ikke mekaniker, men en glad amatør der har haft held til at fikse lidt af hvert ;-)

mvh Erik
Den aldrende Fabia (årgang 2001) er begyndt at... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af je__ns på 21 sep 2013 23:41
Ja det er jo ikke raketvidenskab, godt du fik det ordnet.



Generelt for montering af lejer, når yderringen skal presses i, skal man presse på yderringen.

Når inderringen skal presses i skal man presse på inderringen.

Hvis man ikke overholder dette skader man lejet, og det får en begrænset levetid.

(hvis man ikke overholder dette, laver kuglerne mærker i kuglebanerne)



mvh jens



Præcis.

Som jeg forstår det er flanchen = inderringen brugt til at skubbe yderringen i. Vi håber lejet ikke har taget skade.

Lyngholm. Du skal lige undersøge dels moment på møtrik samt om strålerne på knokkelleddet skal have loctite inden du samler det sidste.

Mvh. Jakob Jørgensen
Tillykke med den vellykkede operation, også selv om du ikke helt brugte den fremgangsmåde vi plejer når ........ Men det er naturligvis fuldstændig ligegyldigt når du fandt den fremgangsmåde der passer lige dig og det værktøj du har til din rådighed.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for det. For at få lejet ind bankede jeg forsigtigt på flancen, men det kraftige tryk med den "omvendte aftrækker" blev påført på den top som I ser påbilledet - er det ikke her trykket bør ligge under montage?



mvh Erik
Hej erik
smukt arbejde - kan godt li' den kreative måde at bruge værktøjet på - man må jo bruge de forhåndenværende midler til at løse opgaven - havde du trykket forkert på lejet var det ødelagt, men da du har prøvekørt og alt er ok så er det bare super......
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Skrevet af miwi på 22 sep 2013 20:44
Hej erik
smukt arbejde - kan godt li' den kreative måde at bruge værktøjet på - man må jo bruge de forhåndenværende midler til at løse opgaven - havde du trykket forkert på lejet var det ødelagt, men da du har prøvekørt og alt er ok så er det bare super......
michael


Michael. Har du set sådan et leje i virkeligheden? Når trykket ligger som på billedet, er det inderringen i lejet som bruges til at trykke yderringen i. Alle råd er selvfølgelig skrevet i bedste mening, men den her type leje er altså anderledes end de alm.

Jeg skal ikke lave nogen skræmmekampagne. Det lyder som om, at lejet er gået så let i, at det forhåbentligt ikke er ødelagt, men der er masser som har ødelagt dem i tidens løb pga. samme monteringsmåde som den Lyngholm har anvendt. Det viser sig ikke nødvendigvis de første km, men måske først efter 10.000 km.

Der hvor det er tricky er, at lejet skal trykkes i bag ved flanchen på yderringen af lejet. Den er umulig at komme til med en alm. aftrækker.

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
hej jakob
ja jeg har set op til flere - havde bare glemt hvordan det var lavet - sådan er det jo når man til daglig skruer i biler og ikke har nogen faste mærker at holde sig til :-) og jeg har da også et stk værktøj til den slags tossede monteringer, men heldigvis er det yderst sjældent at jeg laver noget på skoda/vw af den slags........

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hvis lejet er presset i med en aftrækker, og det er smuttet let i, er det ikke sikkert det er så slemt.
Det værste man kan gøre, er at banke det i med en hammer, ofte får det lidt skævt fat, og så ødelægger man lejepasningen, og risikoen for at ødelægge kugler og kuglebaner.

Mvh jens
Hmm, jeg noterer hermed lige km standen - så kan vi jo holde øje med om reparationer er udført fornuftigt over tid.
KM: 232512.

Indtil nu er der ikke konstateret nogle problemer.
Hvad hvis du havde intaget lillemors domaine og havde lagt klumpen i ovnen og lejet i fryseren, ville det kunne virke sammen, eller er tolerancerne for små, har andre erfaring med det. Det har jeg haft gjort med andre lejer / mc cylinderforinger etc.

Og et tillægsspørgsmål. Konen har lige fået sådan en Fabia (dejligt køretøj, ikke verdens flotteste design) jeg skulle sidste weekend lave den klar til syn, men stødte på problemet med den forbaskede 12 kantede top der også skal bruges bagpå til tromlen. Så jeg fik ikke skilt det ad og set hvordan det står til med bakkerne. Men en let opstramning af håndbremsen ordned problemet. Mit spørgsmål, hvor købte du den der top. Kan se harald nyborg har et sæt der ligner noget der kan tage den, men gider ikke give 600 kr. for en masse toppe jeg aldrig får brug for.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej.
Ja, der er ikke mange gammeldags værktøjshandlere tilbage, men der er en i Vordingborg er hedder Tage Olsen og der kan du købe løse toppe.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis