Blommevin har stoppet gæring efter omhældning.

Hejsa LDS'ere

Jeg har ville lave blommevin, og har købt sådan et her: http://things-4-you.dk/hjemmebrygni...t-631.html

Jeg fik startet det op i en brygspand, og da gæren var kommet i, hældte jeg det på en vinballon, da den er noget mere hyggelig at gå og se på
Men det skulle jeg ikke have gjort, da vi stod op dagen efter, havde massen skudt gærlåsen af, og der var klister ud over hele entreen. Det gærede helt vildt! Nå men der var jo kun en vej og det var at hælde det tilbage i spanden.. Men siden det har det ikke gæret :/
Har jeg fået dræbt gæren ved den om hældning?
Og hvad gør jeg så nu, bare en ny pose gær?

Håber der er en med erfaring her, det er min første vin

Mvh
Morten

Mvh

Morten

Hejsa LDS'ere Jeg har ville lave blommevin... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe Så har denne tråd bragt andet godt med sig ud over den blommevin jeg har fået, som vennerne i øvrigt roser
Der er jo også denne http://dansk.amazingstill.com/ Jo ikke helt lovligt i vores afgift land, men den virker siger rygtet

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 14 okt 2013 15:46
Der er jo også denne http://dansk.amazingstill.com/ Jo ikke helt lovligt i vores afgift land, men den virker siger rygtet

Det er vist ikke sagen hvis man mest er til 15 års single malt og god lagret brun rom

Men en hæderlig,drikkelig vin tror jeg på man kan fremstille selv - hvis man er lidt omhyggelig  - men det vil vise sig

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja du kan sagtens lave god vin selv.

Når du bruger en god velsmagende blanding af frugter og bær så kommer det også til at smage godt.
En overskuelig metode er: 2/3 del æblemost (køb en ballon på mosteri som bruges til to portioner vin)  og tilsæt så en mindre mængde most lavet på kirsebær, solbær, hyben eller noget andet med kraftig og karakteristisk smag og farve - så er arbejdet overkommeligt.
Hygiejne skader naturligvis ikke.

mvh A.

PS - jeg har enkelte gange nået at sætte på flaske, proppe, forsegle og gemme det - men i de fleste tilfælde, er det stille og roligt forsvundet ud af ballonen, inden vi kom så langt.
Hvordan det forsvandt? -- det kan jeg ikke huske.

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 14 okt 2013 19:21

Hygiejne skader naturligvis ikke.


Ja, jeg har faktisk læst meget om vinfremstilling inden jeg bestilte mit startsæt som ankommer i denne uge - købte så også mosten på italienske druer her til første gang siden jeg var en del yngre.

Men alle steder har jeg læst at hygiejne er et must - ikke bare at det ikke skader

Bliver det så anstængigt drikkelig kan da være jeg afprøver andre metoder med egne frugter og bær. Jeg har en del klitroser på min sommerhusgrund - der kan vist blive hyben til mange hundrede liter hvis jeg gider

Men tror det bliver noget med rønnebær,hyben,druesaft og æblemost engang.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg


Var lige en tur i Sydfrankrig i efterårsferien denne uge - Ryan air havde næsten gratis flybilletter så det tog vi  - så vinen blev først sat over i går.



Så må vi se - nemt var det - men samme kvalitet som den vi lige har nydt i Frankrig er nok utopi

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Hej.
Bare på med vanten. Der er da ingen grund til at tro det du køber er bedre end det du laver
Jeg lavede engang en hedvin på hyben. Det var et rasende arbejde at rense alle de kerner ud, men den blev rigtig rigtig god så du kan glæde dig.
Til hedvin har jeg altid brug Tokai - gær. Den kan tåle den høje alkoholprocent.
Og kan iøvrigt anbefale et besøg i Tokai, helt østude i Ungarn. Hyggelig by med god camping og også hoteller jo.

mvh

 varmetossen

Nu var vi jo i Frankrig

Og drak ikke ligefrem B.I.B. vin

Men tror da på at det bliver hæderligt på niveau ed en ordentlig BIB.
Så forventningerne er ikke for høje - så kan nok kun blive positivt overrasket

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har hørt om folk, som bruger hyben - og så bare moser/kvaser frugterne uden at pille de hvide fra - ellers er det et vildt kedeligt arbejde at rense hyben. De hvide dimser smager jo ikke af noget, så det kan man sikkert gøre.

Men hyben giver en utroligt god smag - f. eks 1/4 del hyben, resten mere "neutral" såsom æbler og blommer - det bliver ligesom sherry, med en hedvins-gær.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Færdig - og klaret - efter 1 uge !!!

Smager udmærket ( frikadellevin ) - og får nu ( måske ) lov at stå med egespåner i en måneds tid eller 2 

Og gør klar til en lidt dyrere version med længere tid

Også af italiensk druesaft - denne gang Nebbiolo.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Godt så

Har du besøgt en dansk vingård og smagt deres produkter til kr 300,- + pr flaske.
Helt ærligt, det har jeg lavet bedre selv.

Fint, så er der til et hyggeglas i brændeovnens skær på isbjørneskindet

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis