Blommevin har stoppet gæring efter omhældning.

Hejsa LDS'ere

Jeg har ville lave blommevin, og har købt sådan et her: http://things-4-you.dk/hjemmebrygni...t-631.html

Jeg fik startet det op i en brygspand, og da gæren var kommet i, hældte jeg det på en vinballon, da den er noget mere hyggelig at gå og se på
Men det skulle jeg ikke have gjort, da vi stod op dagen efter, havde massen skudt gærlåsen af, og der var klister ud over hele entreen. Det gærede helt vildt! Nå men der var jo kun en vej og det var at hælde det tilbage i spanden.. Men siden det har det ikke gæret :/
Har jeg fået dræbt gæren ved den om hældning?
Og hvad gør jeg så nu, bare en ny pose gær?

Håber der er en med erfaring her, det er min første vin

Mvh
Morten

Mvh

Morten

Hejsa LDS'ere Jeg har ville lave blommevin... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det er ganske få mennesker der har den karakter, der skal til for at opleve hvordan det smager efter lagring .
Jeg fandt for noget tid siden en porter, der havde ligget 5 år i en flyttekasse, og jeg kan kun anbefale at sætte en kasse af dem om året i kartoffelkælderen.
Så er det, at det med karakteren træder i funktion: Hvor længe - og hvor godt skal det være.
Der er så 30 forsøg pr år at afgøre det i

mvh

 varmetossen

Bobler det i glasset ligesom champagne??

Hov!! er det her ikke et politisk ukorrekt emne. Det er jo ikke alle borgere, der bryder sig om at indtage sprut!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis man laver 30 flasker og smager på en hver måned, så vil man efter 2,5 år vide, hvor længe de skulle have været gemt.
Så er det nemmere med det sønderjyske kagebord med syv slags kage. Når man har fået et stykke af dem alle, så ved man, hvilke man skal have som nummer otte og ni.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Den tråd tændte min nostalgiske tankegang ...............

For omkring 30 år siden lavede jeg en del vin selv - ikke 3-ugers vin - det var for ringe kvalitet - men vin lavet af alverdens frugter og bær - hyben,blommer,rønnebær,hyldeblomst - you name it

En af de bedste var på hyldeblomst og rønnebær - en fantastisk portvin ( den lagrede så også et halvt år på flasker inden )

Men......

Denne tråd har resulteret i at jeg har købt hele svineriet til at lave vin hos nævnte nethandel incl. et sæt til en italiensk 5 - dages vin !!!!

Vin på 5 dage - utroligt - den får så lov at modne derefter ( købte også lidt egetræsspåner til at give en illusion af egetræsfad ) - så må vi se om jeg fortsætter

Det med at lave på havens frugter er jeg nok blevet for doven til

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det må vi have en fortsættelse på, EISOE!

Jeg prøvede for vel ca 50 år siden at brygge på rosiner og ris. Det blev ikke nogen decideret succes, men kunne i mangel af bedre og under indtryk af en relativ ung alder, drikkes.
Det var jo også i de år, hvor man hældte denatureret sprit igennem aktivt kul og fik stærk spiritus, som man blandede med diverse "giftige" essenser. Det var nu heller ikke specielt prægtigt, og i helvede et svineri med alt det aktive kul!
Min tidligere nabo bryggede meget vin på solbær, men jeg synes den var noget til den sure og stramme side. Det burde da egentlig være et godt medium at brygge på?

Men absolut spændende at høre om og genopleve!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 11 okt 2013 19:25
rosiner og ris.
Fy! - dengang var det ulovligt at brygge på udenlandsk frugt

Så det gjorde jeg da naturligvis ikke - men husker det tydeligt da jeg ville brygge på rosiner og ville købe en kasse : " nu er du vel klar over.........."


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg



Hej.Ja, der var engang, og børnene skulle jo indvies i livets mysterier.
Dette var årets kirsebærhøst, de store, sorte og høstet efter en solrig dag.
Denne vin er vi blevet mobbet en del for, da vi tog den med til Frankrig. De har jo gode oste dernede, men vinen var vi ikke rolige ved - til det formål.
Denne vin, brygget på Tokai-gær, altså hedvin serveret til et ostebord. Hold DA Op.

Men hvor er det dog længe siden. De to er nu 33 og 35 og har leveret deres del af børnebørn.
Nå, men vi må videre

Mvh


 varmetossen

Jeg lavede for ca 40 år siden noget kirsebær vin, den smagte helt forskrækkeligt.
Den blev stående i kælderen og glemt, efter et par år, skulle den da lige prøves, miraklet var sket, den smagte vidunderligt.

Skrevet af je__ns på 11 okt 2013 21:01
Jeg lavede for ca 40 år siden noget kirsebær vin, den smagte helt forskrækkeligt.
Den blev stående i kælderen og glemt, efter et par år, skulle den da lige prøves, miraklet var sket, den smagte vidunderligt.

Ja, bare et halvt til et år gør underværker

Den portvin jeg nævnte tidligere var god efter et halvt år - forrygende efter 1 år - middelmådig da den lige var færdig.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis