En overraskende strømtyv!

Min hustru, som er gammel, pedantisk bogholder, havde hæftet sig ved, at vores gennemsnitlige strømforbrug var steget markant. 
Ved at udelukke diverse muligheder, især selvfølgelig først og fremmest mit væksted, hvor der var lukket for strøm i 2 døgn, kom hun frem til, at det var HENDES værksted, køkkenet, der var synderen. Det er vores induktionskogeplade, der har et standbye forbrug på 300 watt i timen, altså 7.2 Kw på et døgn.
Jeg har da også undret mig lidt over, hvorfor denne plade ofte var lidt lun. Her var så forklaringen.
Gad vide, hvor mange andre usynlige strømtyve, man nærer i sin installation?


Med venlig hilsen
ktm

 

Min hustru, som er gammel, pedantisk bogholder... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når måleren efter en time viser 300Wh mere, betyder det at der er brugt i gennemsnit 300W i hele timen.
Jeg stopper nu - men dit link bekræfter jo blot det jeg skriver

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

og den her linie i dit link forklarer det meget godt:

The kilowatt-hour (symbolized kWh) is a unit of energy equivalent to one kilowatt (1 kW) of power expended for one hour (1 h) of time.

Du goooste!!!  Sikke da min lille beretning fra hverdagen har kunnet afstedkomme så megen disputs. 

Faktum er, at kogepladen tilsyneladende koster 7.2 af den slags enheder man betaler for til el-selskabet á ca kr. 2.20 inkl diverse afgifter og moms, altså ca. kr. 16, altså DKR og ikke SKR eller NKR. Dvs den bruger 1/24 del af de 7.2 enheder pr time, man betaler for på et døgn og det giver 0,3 pr time, hvad det nu end måtte være for enheder.
Og ja, vi slukker nu for lortet, når vi ikke har den under opsigt, idet jeg kunne frygte at noget vildere kunne optræde og udvikle sig, og vi er nu på jagt efter en substitut.

Min bagtanke med at berette historien var 2 ting, nemlig at henlede opmærksomheden på, at sådanne, i min optik uventede, hændelser kan optræde utilsigtet, med en vis økonomisk belastning til følge.
Sekundært kunne det jo være, at en eller anden kunne løfte sløret for, hvordan fa'en det kan lade sig opføre, når der ikke er nogen kontrollampe på pladen, eller nogen indbygget afbryder, andet end den normalt brugte slukanordning via symbolet på pladen. (Fingertouch hedder det vist!) Det er jo ofte man ser forklaringer på de særeste problemstillinger her på sitet

Grunden til at vi fandt ud af det relativt hurtigt, skyldes min hustrus opfølgning på, hvorledes vort solcelleanlæg kører og fungerer, og derfor kunne se en underlig og uventet udvikling i forbruget. Havde hun ikke været på dupperne i den sammenhæng, kunne der let have været gået måneder eller år, uden at det ville have været opdaget, og jeg så blot havde fået på huden for at være sløset.


Med venlig hilsen
ktm

 

Der skal vist teflonbaseret glidecreme til, hvis hunfluen ikke skal brænde varm her.

Tak for tippet.
 
Det viser, hvor nyttigt det er at aflæse sin elmåler jævnligt.
Jeg vil fremdrage eksemplet for "kranen" som mener det er noget pjat.
Desværre har jeg ikke en fjernaflæst elmåler. Sydfyns Elforsyning har for få måneder siden byttet byggestrømsmåleren ud med en gammeldags. Den fjernaflæste kommer op i løbet af et års tid. 

 
 
Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
ktm, du kan gå roligt i seng med udsagnet om at du ikke har indsigt i disse ting og sove trygt, medens andre måske måske får en urolig nat, hvor ørerne har udstrålet adskllige wattsekunder

mvh

 varmetossen

Hvilket mærke var det induktions komfur ? Det må da være defekt, hvad siger firmaet der har leveret og monteret det ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en Gram, som er defekt, og de siger absolut intet. Den er ca 4 år gammel.
Jeg har overladt sagen til Hustru om at finde en anden, der kan passe ned i hullet på granitbordpladen!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis