En overraskende strømtyv!

Min hustru, som er gammel, pedantisk bogholder, havde hæftet sig ved, at vores gennemsnitlige strømforbrug var steget markant. 
Ved at udelukke diverse muligheder, især selvfølgelig først og fremmest mit væksted, hvor der var lukket for strøm i 2 døgn, kom hun frem til, at det var HENDES værksted, køkkenet, der var synderen. Det er vores induktionskogeplade, der har et standbye forbrug på 300 watt i timen, altså 7.2 Kw på et døgn.
Jeg har da også undret mig lidt over, hvorfor denne plade ofte var lidt lun. Her var så forklaringen.
Gad vide, hvor mange andre usynlige strømtyve, man nærer i sin installation?

Med venlig hilsen
ktm

Min hustru, som er gammel, pedantisk bogholder... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jenshøj på 11 sep 2013 14:21
300 W i timen svarer til at sige, at du kører 100 km/t i timen, hvilket er noget vrøvl.

Lad os bare fluekneppe :-)
når han skriver sådan under de betingelser han har ridset op er det stadig rigtig det han skriver. Det svarer ikke til at køre 100km/t. Måleren er timeaflæst så der er brugt 300W over hele timen altså 300Wh.
"300 W i timen" er det samme som "300 joule i sekundet i timen". Jeg ved ikke hvad det betyder.

Ja, jeg ved godt jeg er miljøskadet. Men det er menigsforstyrrende for mig, når det står forkert.

På samme måde bliver jeg dagligt irriteret på de fine vejskilte vi har her i landet. Hvidt med en fin rød cirkel om. Og så står der "80 km" på det. Det er vist nok en hastighed man prøver at kommunikere, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke: Hvad er det der ligger 80 km herfra? (på nye vejskilte står der kun hastigheden uden enhed - det kan mit blodtryk bedre klare :-) )

Og undskyld til ktm for at afspore tråden. Der er selvfølgelig noget galt med kogepladen, som du allerede havde opdaget.
300 Wh eller 0.3 kWh svarer til et stand-by forbrug på omkring 0.08 W.
Det er ikke urimeligt hvis der f.eks. er en kontrollampe eller et ur i kogepladen.

MvH,

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 11 sep 2013 15:03
300 Wh eller 0.3 kWh svarer til et stand-by forbrug på omkring 0.08 W.
Det er ikke urimeligt hvis der f.eks. er en kontrollampe eller et ur i kogepladen.

MvH,

Bent.

Nej nu kommer jenshøj efter dig om et øjeblik :-)
Han kan bare komme an! :-)

Annonce
Han kan bare komme an! :-)

Ja, jeg er nok nødt til at høre, hvordan kommer du frem til 0.08W? Min hovedregning siger, at man skal vente 3750 timer før man har brugt 300 Wh med et effektforbrugt på 0.08W.
Skrevet af jenshøj på 11 sep 2013 15:16

Ja, jeg er nok nødt til at høre, hvordan kommer du frem til 0.08W?

Det kunne jeg også godt tænke mig - det var jo 300 Wh på en time.
Min hovedregning giver 300 W

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg går ud fra, at KTM har slukket for alle forbrugere undtagen kogepladen. Han har så aflæst måleren, og efter en time har han aflæst den igen. I den tid har måleren registreret et forbrug på 0.3 kWh.

Da watt er defineret pr. sekund beregnes som følger:

0.3 kWh = 300 Wh

300 Wh / 60 (giver wattminutter) / 60 (giver watt) = 0.08 W

Bent.
Kære Bent.

Du må vist søge om at få dine skolepenge tilbage

Watt * timer giver Wattimer => W = Wh/timer.

Og da ktm har brugt 300 Wh på 1 time giver det altså 300 W

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE, orienter dig lige før du fyrer løs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kilowatt_hour

Bent.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg