Nedtagning af Metro vandvarmer

Hej,

Er der nogen der ved, om det er lovligt for en selv at tage en ufunktionelt Metro vandvarmer ned?


de bedste hilsner

Sunnaze
Hej, Er der nogen der ved, om det er lovligt... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke fordi jeg ønsker at gå ind i en længere debat om noget som ikke vedkommer det oprindelige indlæg, men det er altså langt over målet at gøre det til noget livsfarligt at bruge en gasvandvarmer uden aftræk, hvis den er godkendt til formålet, for ikke at tale om at rode kuliltefare ind i det.
Hvad med gaskomfurer, gasstegeovne og gasvarmere, som kan købes i ethvert byggemarked og som ikke kræver specifikt aftræk?
Så længe man sørger for almindelig ventilation er der næppe den store fare på færde.
I øvrigt vil en ophobning af CO2 hutigt give symptomer ifa stakåndethed, i modsætning til CO som ingen umiddelbare symptomer giver, fordi respirationscentret er indrettet til at reagere på øget CO2 i blodet (øget surhedsgrad) og i mindre grad faldende ilttryk.

Og til Sunnaze - håber du får en hjælpende hånd - jeg bor lidt langt væk så jeg kan desværre ikke hjælpe, men held og lykke med projektet.
vh
gug
@Gug.
Jeg går ud fra, at det er mig du adresserer.
Jeg taler ikke om CO, men om CO2.
Hvis huset er pivende utæt eller der på anden måde er den nødvendige ventilation, så er der ingen problemer, hvilket jeg også skriver.
Det er en kendsgerning, at der ved afbrænding af Butan (og andre fossile brændsler) dannes vand og CO2, og at CO2 er problematisk i relation til indeklima og i højere koncentrationer for helbred og endda liv. Det skal man forholde sig til.
Jeg opstiller et eksempel på, hvad der i sin yderste konsekvens vil ske, hvis vandvarmeren skal varme 50 liter vand til 50º, og der ikke er ventilation i rummet.
Jeg siger ikke, at den gasvandvarmer ikke kan/må/bør sættes op. Jeg gør opmærksom på nogle forhold som der skal indgå i overvejelsen, så de ikke bliver til fare for brugeren. Risikoafdækning kaldes det somme tider.

Jeg håber Trådstarter får en god løsning på sit varmtvandsbehov. Derfor tog jeg mig tiden til at beregne et eksempel og skrive et indlæg i tråden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Men hvorfor skifte fra el til gas?
Elinstallationen er der jo allerede.

Indrømmet, - med gasvandvarmer kan man tage bad under strømsvigt....
nej Chr., men nu kom du jo Nittern til undsætning, og han rodede rundt i CO og CO2 derfor skrev jeg som jeg gjorde - og står så i øvrigt af her
vh
gug
Skrevet af gug på 19 aug 2013 08:50
Skrevet af gug på 19 aug 2013 08:50
Nej Nitter-det er slet ikke det samme som at tage grillen ind i stuen eller at starte bilen i et lukket rum.
Du forveksler kultveilte CO2 og kulilte CO.
Kultveilte er helt ugiftig i de mængder den normalt optræder med i atmosfæren ca, 0,03% - naturligvis kan der opstå problemer hvis mængden af CO2 bliver så stor at den fortrænger ilten, men det er helt utopisk her.
En gasvandvarmer producerer ikke CO under normale omstændigheder, dvs. hvis der bliver tilført tilstrækkelig ilt til at der sker en komplet forbrænding. Problemet med kulgrill og udstødningsgas fra biler er at de producerer CO grundet en ufuldstædig forbrænding af kul C, og at CO er giftig i selv små mængder da det binder sig til blodets røde blodlegemer langt lettere end ilt og dermed populært sagt optager iltets plads og forårsager en kvælning.
Der findes jo også masser af små gasvandvarmere til indendørs brug som ikke kræver aftræk.

vh
gug
Jamen undskyld Gug. Hvis du ellers kan læse, ville du MED DET SAMME have fanget det var en tanketorsk, der kom et total for meget med i parentesen.  Men det er nu ligemeget, da advarslen stadig er relevant hvis .............. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Sunnaze på 20 aug 2013 09:53
Hej Nitter,

Tak for din indsats, men som Gug siger, behøves der ikke aftræk ved netop denne model jeg har.
Så undre det mig såre, det tilsyneladende ikke står højt og tydeligt på æsken. Jeg så jo nødigt du kom til skade, eller det der er værre. Derfor min advarsel.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er forståeligt at der er nogle der er alarmeret over, at der kunne være en risiko ved brug af flaskegas til opvarmning af vandet under badning, men jeg har før i tiden måtte brug en flaskegasovn til opvarmning i flere år, og er i forvejen klar over forholdsreglerne. Jeg er i øvrigt 100 % sikker på, at der er tale om propan gas, ikke butan, og propan er ikke lige så giftig som butan. Hvis det var så farligt at brug flaskegasovne i hjemmet, kan jeg ikke forestille mig at det overhovedet ville være tilladt at brug dem til opvarmning i hjemmet, uden et skorsten eller anden form for aftræk, og dét er det - mand skal bare sørge for at lufte ude samtidig, da der dannes fugt og sluges ilt. Der er alligevel ikke tale om den samme mængde gas til at varme op en strøm vand, som der er at varme en lokale op. Det er typisk at jeg ikke lige kan huske hvor jeg lagde dens medfølgende manual, da jeg ikke kan huske ordret hvad producenten skrev om hvorfor aftræk ikke er nødvendigt.

Udover alt dette, jeg lufter ude samtidig som jeg tager bad, og har en solluftfanger der skal installeres, der også sørger for udskiftning af luften, så der bliver ingen problem. Jeg tror vi kan lukke for emnet om mit valg af vandopvarmningsform nu, fordi valget er truffet, og der bliver ikke lavet om på det. Men tak for jeres bekymringer og velmente råd http://www.lav-det-selv.dk/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2013/emoticons/wink.gif

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Til Vile - Som jeg sagde i mit oprindelige indlæg, min el-vandvarmer er ufunktionelt, og skal udskiftes. Jeg bruger ikke 60 liter varmevande om dagen alligevel, så jeg synes det er et spild af ressourcer at varme det op, og her hvor jeg bor, betaler vi Danmarks dyreste takst for strøm (og vand), så jeg er glad at skifte det ud til noget der er langt billigere i drift. Det ville heller ikke være lovligt for mig at skifte den gamle vandvarmer ude med en anden el-vandvarmer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Til Gug - Tusind tak for din kæmpe indsats og også dine lykkeønsker!



de bedste hilsner

Sunnaze
Hmmm... hvorfor kom der ikke en emoticon i stedet for blot dens URL?


de bedste hilsner

Sunnaze
Uden at ville åbne debatten en gang til:

Hvis det er flaskegas i almindelige 11 kg flasker, den man almindeligvis kalder flaskegas, så er det Butangas, ikke Propan. Der er tilsat en lille mængde propan for at øge trykket i flasken, men det er uden betydning i denne sammenhæng.

Forskellen på luftforbruget er ubetydeligt. Hvis jeg i mit ovenstående eksempel bytter Butanen ud med Propan, så får jeg 2,5 kubikmeter luft i stedet for 2,6 kubikmeter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg ved ikke hvorfra du får din information Chr., men jeg har det fra producentens egen faktablad (brochure), at det faktisk er omvendt, dvs. at det er butangas der udgør den lille procentdel, og ikke propan. Her et udtog fra side 2 af producentens brochure på deres hjemmeside: http://www.kosangas.dk/media/333965/hvad%20er%20f-gas_2011.pdf

F-gas er et raffineret olieprodukt, som består af kulstof
og brint. F-gas er en fællesbetegnelse for to forskellige gasarter,
butan og propan, som har lidt forskellige egenskaber.
Kosangas er en blanding af butangas og propangas, hvor
butan kun udgør en meget lille procentdel. Undtaget herfra
er de små 2 og 3 kg blå CGI-flasker, der fyldes med butan.


Den flaske jeg har er netop den 11kg du henvender til, og er den producents letvægts flask med orange top.


de bedste hilsner

Sunnaze
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis