Nedtagning af Metro vandvarmer

Hej,

Er der nogen der ved, om det er lovligt for en selv at tage en ufunktionelt Metro vandvarmer ned?


de bedste hilsner

Sunnaze
Hej, Er der nogen der ved, om det er lovligt... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En luft/luft varmepumpe har ingen regulerende effekt på iltmængden - det er den samme indeluft, der bliver opvarmet - der bliver ikke suget noget ind udefra.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej EISOE,

Min varmepumpe suger ind udefra, da den har air condition funktion, som jeg benytter mig af. Indklimaet bliver 'purified' af netop dens 'PURE' funktion.


de bedste hilsner

Sunnaze
Så er det ikke en varmepumpe.

Det er korrekt at en varmepumpe/aircon renser luften ( hvis den har den funktion ) - men den udskifter den ikke.

Den virker som et køleskab/omvendt køleskab med kompressoren stående udenfor.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

nu har i tusindvis af hjem i de forrige årtier haft gasvandvarmere i deres køkkener og badeværelser, uden problemer - så hvorfor skulle det nu blive et problem her?
hvordan tilslutter du vandet til den nye vandvarmer? jeg går ud fra at du vil benytte de eksitserende tappesystemer, så hus at tage hensyn til det, før du går i gang
vh
gug
Normaltvis skal den løftes op af beslaget som er en metal skinne der gjort fast til væggen. 
Annonce
Tak for guiden Kent, den kommer nok til at være meget behjælpelige - jeg må indrømme at være lidt nervøs, da jeg ikke har prøvet sådan noget før.

Ja Gug, jeg benytter bare de eksisterende, da den nye vandvarmer's tilslutninger passer ligetil. Jeg har sat et billede af dens kasse ind på galleriet - der kan man se nogle af dens specifikationer. Har ikke kunnet nå at gøre noget i dag, så det bliver først i morgen nu.

Hej Mads P.,

Tak for hjælpen :-)


de bedste hilsner

Sunnaze
Mener ganske bestemt, det er et lovkrav at din gasvandvarmer skal have en form for aftræk til det fri for og være lovlig installeret. Grunden til kravet er at der under forbrændingen dannes kultveilte (Co2) som fortrænger luftens ilt. Symtomer på og opholde sig i et rum med for store mængder af ovennævnte gas er kraftig hovedpine, besvimelse og til sidst død. Det er nogenlunde det samme som at hive grillen ind i en lukket udestue eller starte bilen i et lukket rum for at begå selvmord. Her er der et link til kultveilte, du skal også over og læse om blod og dets funktion som der linkes til i artiklen. http://www.denstoredanske.dk/It,_te.../kuldioxid

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af gug på 19 aug 2013 08:50
Nej Nitter-det er slet ikke det samme som at tage grillen ind i stuen eller at starte bilen i et lukket rum.
Du forveksler kultveilte CO2 og kulilte CO.
Kultveilte er helt ugiftig i de mængder den normalt optræder med i atmosfæren ca, 0,03% - naturligvis kan der opstå problemer hvis mængden af CO2 bliver så stor at den fortrænger ilten, men det er helt utopisk her.
En gasvandvarmer producerer ikke CO under normale omstændigheder, dvs. hvis der bliver tilført tilstrækkelig ilt til at der sker en komplet forbrænding. Problemet med kulgrill og udstødningsgas fra biler er at de producerer CO grundet en ufuldstædig forbrænding af kul C, og at CO er giftig i selv små mængder da det binder sig til blodets røde blodlegemer langt lettere end ilt og dermed populært sagt optager iltets plads og forårsager en kvælning.
Der findes jo også masser af små gasvandvarmere til indendørs brug som ikke kræver aftræk.

vh
gug
Hej Nitter,

Tak for din indsats, men som Gug siger, behøves der ikke aftræk ved netop denne model jeg har.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Opgaven er gået i dvale, da jeg ikke kan løfte enheden alene - har en arbejdsskade i den ene arme - så jeg bliver alligevel nødt til at finde en 'handyman' der kan være med. Det ville være dejligt hvis der var en kontakt list over pensionerede handymænd, der yder stadig lidt ved siden af deres pension - fordi de må godt lovligt tjene lidt ved siden af. Der findes vel ikke sådan en list noget sted?


de bedste hilsner

Sunnaze
Her vil jeg lige komme Nitten til "undsætning", for det er faktisk MEGET relevant, hvad han kommer frem med.
Det bliver måske noget teknisk, men da det er teknik vi har med at gøre kan det ikke blive anderledes.

Hvis vandvarmerfabrikanten påstår, at der ikke kræves aftræk, så må han naturnødvendigt stille nogle krav til ventilationen af rummet. Gør han ikke det, så er han useriøs og uansvarlig (jeg kloger mig ikke på, om han juridisk er forpligtet dertil).

Hvis man afbrænder flaskegas, som teknisk hedder Butan, så forbruger man noget ilt fra luften og danner noget vand og CO2.
Hvis 50 liter vand skal varmes fra 10 til 50ºC (det er ca den mængde der skal bruges til et varmt bad) og varmeren har en virkningsgrad på 85%, så skal der bruges 204 gram butangas.
Afbrændingen af denne gasmængde kræver 208 gram ilt. Det svarer til iltiindholdet i 2,6 kubikmeter luft.
Hvis dit badeværelse er på 6 kvm med 2,5 meter til loftet, så har du omsat ca 20% af den ilt der var i rummet, hævet CO2 indholdet til ca 3% og sænket iltindholdet til ca. 18% Det er oppe i den CO2-koncentartion der giver hovedpine og forøget vejrtrækninghastighed. Sammen med det lave iltindhold nærmer det sig noget farligt!

Ovenstående viser vist tydeligt nok, at der skal være nogle krav til ventilation, rumstørrelse, aftræk eller andre forhold, som kan sikre fjernelse af CO2.-gasserne.
Bygningsreglementet forlanger, ved mekanisk ventilation, 54 kubikmeter pr time fra et badeværelse. Det er der når anlægget køgrer som det skal og ikke er sat til i fnuller mm. Hvis der ikke er mekanisk udsugning, så ved man i praksis intet om, hvor meget luft der suges ud, og dermed har man ingen mulighed for at vurdere noget som helst.

Det er altså muligt, at den model du kigger på kan sidde i dit badeværelse uden separat aftræk. Det beror på en undersøgelse af de faktiske forhold. Men man kan ikke sige at en given model gasvandvarmer bare kan sættes op uden aftræk.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis