Vaskemaskine motor kører ikke

Hej

Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det er en Siemens Siwamat XLS 1650, ca. 6 år gammel.

Den tager vand ind fint og pumper det også gerne ud igen, men tromlen kører slet ikke rundt. Har taget toppen og bagbeklædningen af og kan sagtens dreje tromlen rundt med hånden, og motoren drejer fint med. Sætter jeg den til at vaske eller centrifugere, kommer der slet ingen lyd fra motoren. Displayet viser ingen fejl - opfører sig som om alt er i den skønneste orden.

Er der nogen som har et bud på hvad problemet kan være?

- Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for det hurtige svar Thorsten.
Ledningerne fra motoren, og alt andet, fører op til betjeningspanelet, så den gemmer sig jo nok det. Det så bare lidt sværere ud at gå til, men der er nok ikke nogen ud vej. Jeg prøver at skille det ad.

Jeg kan se at den siemens er med kul i motoren. Der er et eller andet sted imellem 90 og 98 % chance for at det er dem der er slidte. De sidder i 2 hvide holdere på din motor. Du kan se dem på billede 4 fra oven. Forskellen på din maskine og de 2 der oprindelig er nævnt i denne tråd er netop at de var med kulfri motor. 

Men din er tydeligvis med kul. Det siger sig selv at elektronikken så også er helt anderledes. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak Erik for den meget relevante oplysning. Så er det nok der jeg skal prøve først.

Er det nødvendigt at afmontere motoren for at skifte kullene?

Jeg har forsøgt at afmontere motoren. Har skruet to tykke skruer ud på bagsiden (den ende af motoren hvor akslen stikker ud), men jeg kan ikke få motoren fri.

Nogen gode råd til hvordan jeg får motoren fri?

Når du har skruet de 2 skruer af kan motoren tages af. Den skal bare have et " kærligt " dask fremad imod motorakselen, efter at de 2 store hvide skiver er lirket af. Du kan se på dine meget fine billeder at den sidder på 2 bøsninger bagud. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Efter at have fået et par nye motorkul i kører min Siemens SIWAMAT XLP 1650 nu igen, og spinder som en mis. Til andre der skulle støde på denne tråd lægger jeg et link til fin video af hvordan man skifter motorkul på denne type vaskemaskinemotor. Jeg købte nye motorkul hos nettoparts via det link der blev lagt op helt i starten af tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=N_r8d93xPYw 

Tak for hjælpen til dem der har svaret mig og dem tidligere bidraget i denne tråd.

Annonce

super



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej. Har samme problem med min maskine - som beskrevet i tråden her. En ældre men ellers meget stabil sag på 12 år - Siemens Siwamat WXL1650NN/16. Så vidt jeg kan se, er det en af dem med kul. Men jeg har nu forsøgt at åbne og skrue motoren fri - 2 skruer. Men den rokker sig ikke en millimeter. Er der mon en tredje skrue? Eller er det de to "store hvide skiver" som også skal af her (som beskrevet et par svar tilbage)? Har forsøgt at vride løs i skiverne, men de rokker sig heller ikke. Og jeg vil nødig ødelægge sagerne. Har nogen et bud? På fotoet sidder den ene skrue i, men det er blot for at illustrere, hvilke skruer jeg har fjernet - de er begge helt ude, inden jeg rokker løs i motoren :-)

Ok, fandt ud af det. Der skulle tages godt fat bag ved og vrides/skubbes frem. Så gav den slip. Her ses motor og de to kul-ting:

Så ingen tredje skrue og de hvide dimser skulle ikke af. Nu skal jeg så bare have skiftet kullet. Men er lidt i tvivl: Er der 2 slags kul på sådan en motor? Der er de to kul-ting med lange fjedre i, men på siden her, er der også fremvist noget andet motorkul, hvor man samtidig skal rense ... også en Siemens, men jeg kan ikke finde den slags kul på motoren her (se evt. videoen): https://www.nettoparts.dk/shop/moto...8208p.html 

Din maskine har 2 ens kul. Det er bare at få dem stoppet ned i holderen, med den skrå ende vendt korrekt. Kulholder sidder lidt skråt så det er nemt at se hvordan de skal vende.  I tidligere svar brugte jeg udtrykket "kærlig dask" Det lyder som om din skulle have "kærligheden at føle"   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Haha .... ja, det var vist en kende mere dask og træk end kærligt   Tak for info med kulstifterne ... da jeg begejstret stod med dem i hånden gik det op for mig, at jeg havde glemt at se, hvordan de skal vende ift. den skrå flade ... så der reddede du mig lige   

Blev bare lidt forvirret over de to slags kulstifter som tilsyneladende begge passer til min model. De er jo ret forskellige. Men jeg holder mig selvfølgelig til fjeder-typen. Hvordan i øvrigt med "Inden de nye kul monteres, bør du undersøge kommutatoren (den del som forbinder kulstaven til motoren) for grater og ujævnheder - fjernes ved slibning og maskinen renses herefter for kulstøv" ... hvordan gør jeg det? Der er da ingen mulighed for at nå noget, der kan renses der, hvor kullene har været monteret.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis