Vaskemaskine motor kører ikke

Hej

Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det er en Siemens Siwamat XLS 1650, ca. 6 år gammel.

Den tager vand ind fint og pumper det også gerne ud igen, men tromlen kører slet ikke rundt. Har taget toppen og bagbeklædningen af og kan sagtens dreje tromlen rundt med hånden, og motoren drejer fint med. Sætter jeg den til at vaske eller centrifugere, kommer der slet ingen lyd fra motoren. Displayet viser ingen fejl - opfører sig som om alt er i den skønneste orden.

Er der nogen som har et bud på hvad problemet kan være?

- Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kommutator er den ring som kullene skal lede strømmen ind på. Den består af en række kobber lameller rundt i en isolerende ring. 

I gamle dage havde vi et stykke af en slags kridt som blev holdt ind imod kommutator medens den kørte rundt. Det sleb den så den blev jævn. Men det var mest kobberet der blev slebet så isolering skulle bagefter "stikkes ud" Der kunne opstå forbrændinger når kullene var lige ved ikke at kunne nå. De moderne kul har ofte en lille plast stift indstøbt med en fjeder så kullene springer væk fra kommutator når de er slidt. Så stopper motoren pludselig og der er ikke risiko for skade på kommutator. 

Jeg har skiftet mange sæt kul i vaskemaskiner og har ikke set kommutatorer der var beskadiget i sådan en grad at det havde nogen betydning. 

Skulle den være slidt lidt mere på midten, slides kul meget hurtig til efter den facon. 

Så det skal du ikke bekymre dig om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super information. Tak. Og det forklarer også den der lille plast stift, som stikker lidt ud af det ene kul. Det så ellers ud til, at der stadig er kul at slibe på lidt endnu (og at det måske dermed ikke er kullet, som er problemet), men med den tydelige blotlagte stift i midten,, så lyder det jo til, at det alligevel godt kan være kullene. TAK :-)

Med den stift ude er de færdige. Hvis du var på et skib og din motor absolut skulle køre indtil næste havn, kunne du pille plaststiften af og køre lidt videre. Det næste der så sker er at ledningen midt i fjederen bliver for kort, og det begynder at ødelægge kommutator. 

Men det er jo ikke det der er tilfældet hos dig og du har jo sikkert allerede sat de nye kul i og er kørende igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ikke endnu ... de er på vej med posten. Lander i morgen :-)
Spændende om bæstet kommer til at køre igen. Var ellers tæt på bare at kassere den, da jeg faldt over tråden her. Og vil gerne give det et skud med et sæt kul til 100 kr. Det er da et forsøg værd.

YES! Det virker sgu! TAK   

Naturligvis Hvad havde du ellers regnet med     


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis