Gør-det-selv undervognsbehandling ... eller ej ?!

Hej.

Undervognsbehandling er jo en tung post på budgettet, og mit spørgsmål er om det kan betale sig at gøre det selv i forhold til at få et professionelt undervognscenter til det.

Jeg er klar over at der ikke er en "facit-liste" til det spørgsmål, men hvad er din umiddelbare holdning ??

- kan det gøres effektivt med "sprayprodukter" eller skal der investeres i dyrere udstyr ?

- hvordan rustbeskyttes vanger og hulhum ? Skal der bores huller for at kommer derind med tynd beskyttelse eller kan det gøres via eksisterende propper ?

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så nem en opgave, især hulrummene kræver spec udstyr og sprøjteskemaer, for at komme ind i alle krinkelkrogne.
Du kan under ingen omstændigheder gøre det med spray dåser.

Du kunne evt. selv give undervognen hver anden gang, og så springe hulrummene over.

Du skal have en kompressor og sprøjte, og uden en lift er det ikke nemt, og det sviner.

Jeg har før selv undevognsbehandlet mine 2 biler, men gør det ikke længer, Dinetrol klare det for mig nu,
Det er jo ikke gratis at gøre det selv, og det er et modbydeligt arbejde efter min mening.
Har man en kompressor, kan man købe noget forholdsvist billigt udstyr. En blæsepistol med en kort og en lang lanse til at skrue oven i nogle 1 liters bøtter med både tykt og tyndt middel, som kan købes i halvproff. autotilbehørs- og værktøjsfirmaer. Det virker ret godt, men det er et ugudeligt svineri.
Det gode ved selv at gøre det, er at man har mulighed for at brække gamle mudder/saltkager af, før man pøser undervognen til med stads. 
Jeg har udstyret, men bruger det kun undtagelsesvist pga svineriet.

Og nu er min kompressor afgået ved døden, så nu ligger den slags projekter helt stille indtil jeg finder en anden!!



Med venlig hilsen
ktm

 

Jo - en ting er at man bliver møjbeskidt . Det gør jeg gerne for at spare 3000 kr.
Engangskedeldragt og beskyttelsesbriller er jo opfundet :-)

For mig er det afgørende at man får "value for money" Altså er den behandling man kan give med diverse produkter
som kan hentes i Harald Nyborg virker.
Min bil er kun 2 måneder gammel - en lille Peugeot 107. Den er derfor ikke rusten, fyldt med gammel møj og et slidlag der først skal renses af.
Men en ting er at man rimeligt nemt kan spray`e vognbunden - noget andet er paneler og hulrum. Her slipper min viden op omkring hvordan man behandler de steder uden professionelt udstyr.
Man kan så sige : Giv det man kan med spraydåserne, men det er vel omsonst at vognbunden er fin intakt efter 5 år hvis paneler og vanger er helt rustet væk ...

Så det enkle spørgsmål er nu : hvordan kommer man til vanger, paneler, hulrum. ? Skal der bores huller ? Er der propper ?  

I øvrigt tak for de indlæg der er kommet hidtil :-)

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Når det er en hel ny bil, ville jeg få et firma til det, de har sprøjteskemaer, og kan se hvor evt. huller skal bruges.
Og det er jo ikke gratis at lave det selv

Jeg vil ikke mene kan ikke bruge spraydåser, man bruger over 5 liter til en behandling.

Men der findes da udstyr til at behandle hul rum på spray, jeg vil bare ikke anbefale det, der er ikke det tryk og den forstøvning på som et prof. anlæg.
Det vil efter min bedste overbevisning give et ringe resultat, som selvfølgelig først vil vise sig efter 5-10 år.
http://
www.harald-nyborg.dk/p8926/slange-t-dinitrol-ml-spraydaase
der er nada garanti, hvis du selv udfører det. Og du kommer med 100% garanti ikke de "rigtige" steder

 

Hej.
Moderne biler er behandlet ordentligt mod rust fra start. Selv franske og italienske udgaver får jo ingen problemer de første 10 år.
Det er mange er mange år siden, vi havde Alfasud og Lancia Beta, der nok var de grelleste eksempler.
Det er ikke atomfysik at finde ud af, hvor man skal sprøjte noget af det tynde ind, altså paneler, stolper, vanger, op under forrude, se døre efter, fjedertårne.
Det grove udvendig kræver kun et løft af bilen, et par briller, en spatel og en børste og lidt omhu.
Så må man nok lige pille inderskærme af for at kigge der.
Min mening er, at man med moderne biler betaler for mange penge for en rustgaranti, der ikke er nødvendig længere.
Hvis man selv overtager ansvaret for at holde en accetabel gensalgspris, må arbejdet selvfølgelig genemføres

mvh

 varmetossen

Der er jo også mulighed for behandling syd for grænsen. Jeg har fået undervognsbehandlet hos forhandleren for under 200 Euro.
Afleverede bilen mandag morgen, fik en lånebil, og hentede onsdag aften. 2 overnatninger på et landgasthof koster ikke meget, og så fik vi en miniferie.
Arrgghh Klaus, tror du virkelig så meget på bilfabrikanternes beretninger om den fremragende rustbeskyttelse???
Jeg har påhørt den slags anprisninger nu i 50 år, men hvad ser vi på selv ganske få år gamle biler??

Min kammerat købte for 12-13 år siden en ny Mazda sportsvogn, en MX5 eller noget i den henretning. Han fik strege påbud om IKKE at forsøge sig med nogen rustbeskyttelse, idet rustgarantien derved ville bortfalde. Han gjorde det dog alligevel og i dag er der ikke rust at finde i bilen. Prøv om du kan finde en eneste ellers, der ikke er pilrådden i de indre vanger, især omme ved baghjulene og paneler. Det ses ikke umiddelbart, men synsfætteren ved, hvor han skal se efter! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ktm, jeg synes lige nu du snakker for og imod i samme indlæg.
Det kan da godt være mine erfaringer ikke rækker langt nok, men jeg arbejdede et sted gennem 10 år, hvor jeg stod for bilsynene.
Der var mange forskelige. Ingen Mazda sport.
Incl. min egen Avensis fra 99 har de alle overrasket positivt i rusthenseende.
Det jeg har set fortæller, at en rustgennemgang og evt. udbedring af rustbeskyttelsen vil være tilstrækkeligt hvert tredie eller fjerde år, så det ville klæde branchen at justere til virkeligheden.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis