Gør-det-selv undervognsbehandling ... eller ej ?!

Hej.

Undervognsbehandling er jo en tung post på budgettet, og mit spørgsmål er om det kan betale sig at gøre det selv i forhold til at få et professionelt undervognscenter til det.

Jeg er klar over at der ikke er en "facit-liste" til det spørgsmål, men hvad er din umiddelbare holdning ??

- kan det gøres effektivt med "sprayprodukter" eller skal der investeres i dyrere udstyr ?

- hvordan rustbeskyttes vanger og hulhum ? Skal der bores huller for at kommer derind med tynd beskyttelse eller kan det gøres via eksisterende propper ?

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Hej. Undervognsbehandling er jo en tung post på... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
en enkelt gang skader jo ikke....
Men om den skal have flere gange er et temperament sag..

Men er at huske en del undersøgelser der fortæller at selve konstruktionen af 107 og søstre er ret simpel og opbygget af billige materialer. Så der skal nok forventes en begyndende rust ret hurtig hvis ikke der gøres noget...
Lidt som i de "gode gamle dage" hvor fx en Fiat 127 vel var rusten allerede vedleveringen og storset alle biler oplevede forskellige rustangreb og diverse skarede dele rundt omkring.. det er noget man efterhånden kun sjælden ser.. og det skyldes nok mest af alt langt bedre konstruktioner, lidt at der undervognsbehandles ofte og så ikke mindst bilfabrikkernes galvaniseringen.. plus i et mindre omfang at vore bilpark er relativ ung.....

MVH Njord ':-)

MVH Njord
Tak for alle der har givet input i tråden.
Ud fra det perspektiv at Peugeot 107`eren er en billigbil der er købt med det formål at skulle holde 5-6 år / 150-175000 km, så vil det nok være bilens undervognskomponenter, drivline, motor, etc der er "møre" før selve karossen, hvis undervognen får bare en minimum behandling.
Da bilen samtidig er næsten ny, og ved selvsyn helt ren under bunden, så forsøgte jeg mig idag i undervognsbehandlingens vanskelige kunst.

Indkøbt blev 2 dåser Valvoline Tectyl Bodysafe - der i virkeligheden er lige så let i brug som vist her :
http://www.youtube.com/watch?v=6hsVBqMXLSM#t=20

Til hulrummene brugte jeg dette produkt med en lang plasticslange . Det var ikke nær så svært som frygtet.
http://www.billigbilpleje.dk/product/hulrumsbeskyttelse-500-ml-1110/

Alt jeg behøvede var en værkstedsdonkraft og masser af store pap-flyttekasser der blev sprættet op og lagt under hele bilen.

Et hjul afmonteret af gangen med donkraften. - plast omkring bremsedele - og på med briller og støvmaske.

Resultatet var jeg selv vældig godt tilfreds med . Og jo - der er nok helligdage og steder jeg ikke har kunnet få med. Jeg var meget omhyggelig og tog god tid til projektet og derfor har jeg selv en god mavefornemmelse - og er sikker på at rustdannelserne ikke starter lige om hjørnet nu.

En mikrobil er til at "komme til" på denne måde. En mellemstor bil eller større kræver selvfølgelig en lift - og så er det en helt anden størrelse.

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Selvfølgelig hjælper din behandling da, men 3-4 spraydåser, er langt fra den kvalitet, som en proff undervognsbehandling udgør.
Det er som regel ikke de steder man kan se, der er de mest kritiske.
Jeg vil tro de vil bruge 4-5 liter, til en bil som din.

Jeg får behandlet mine to biler hos Dinitrol, det er virkeligt et godt stykke arbejde de levere, alle inder skærme mv. er afmonterede.
Jeg havde problemer med en dørås, og havde beklædningen afmonteret, dejligt at se at hele dør indersiden var klistret godt ind.
mvh jens
Jeg har også rodet med den slags førhen, men gider ikke mere. En god behandling svarer sikkert til en 4-5 liter, hvoraf den ene render ud igen fra huller forskellige steder. De sprøjter de bruger er type airless , hvor textylen blot trykkes ud af et tyndt rør, med en given dyse. Jeg vælger kun 2 komp. behandling og har altid kareten oppe og checke bunden efter om sommeren. Hvis der så er afskalning ved bremse rør, bagbro, paneler o.l , smører jeg efter med samme produkt. ( Tektrol ). Men korrekt, man kan gøre det selv, men interessen falder sgu med alderen..  
Ps. Især trillingerne 107 mv. har gavn af inderskærme bagerst.  

 

Det største problem med undervognsbehandling af brugte biler, alle de steder hvor der er gravrust, bliver den indkapslet og enden man får set sig om, så er de steder tæret igennem. Men man kan med fordel sprøjte med produkter som slår rusten ihjel. før man giver en undervognsbehandling.

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis