100 HK Mariner 2-takt uden gnist.

Nogle venner ringede, at ovennævnte motor ikke har nogen gnist.
Dødmandsknap er sat rigtigt.

De her været ude at sejle for en uge siden, og nu hvor de skal sejle igen er der igen gnist.
Den får masser af benzin.

Da de rodede med den fandt denne dims






Man kan puste i den fra den ene ende, og så er der en kugle i som gør man ikke kan puste i den fra den anden ende..

Hvad er det for en dims.???? 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nogle venner ringede, at ovennævnte motor ikke har... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke forklare hvad det gør. Kun at det har noget med benzintilførslen at gøre. Se evt. her eller prøv Google.

http://www.4strokes.com/tech/carbover.asp

Uanset så er det 2 isolerede problemer. Tændingen har ikke noget med det andet at gøre.

Havde de målt spændingen igennem på den gl. stator eller gætter de bare? Det kan hurtigt løbe op!

Hvad årgang er den motor? Stelnummer? Find et diagram på nettet og start på en systematisk fejlfinding. Bedste bud er fejl på kill system el. cdi.

Mvh. Jakob Jørgensen
Vi kan ikke finde et ledningsdiagram.
Mariner to-takt
Motornummer: 09979661
Årgang 1999

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hmm. Den er jo forholdsvis ny

Jeg har rodet lidt rundt på nettet og kan heller ikke finde et diagram. Det er lidt nemmere på de ældre modeller.

Jeg kan da foreslå, hvis altså det er noget i har mod på selv at rode videre med, at investere i en rep.manual. Tror den her passer på den:

http://clymer.com/mercury-mariner-2...ptimax-efi

På min gl. Mercury sidder der en switchbox. Det vil jeg formode, at der også gør på den her. Jeg er ikke sikker, da jeg mangler diagrammet.

På min er det den sort/gule ledning, den der slukker for motoren. Hvis I kan lokalisere den ledning på switchboksen (mål evt. fra stopknap/nøgle og bagud), så afmonter den. Så kan I udelukke, at der er en fejl i det system. Dvs. enten nøgle, dødmandsknap eller Mercury switchen (en anordning på motoren der automatisk slukker for den, hvis den tiltes, mens den kører).

Dumt spørgsmål. Der sidder ikke nogen sikringer på den, som kunne være røget?

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Sikringer og dødmandsknap var det første der blev gået igennem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er ikke nok bare at konstatere at en dødmandsknap står i en rigtig position. Hvad hvis der er en fejl på kontakten/andet sted i kill systemet? Enten må I måle jer frem eller også helt frakoble kill systemet.

Jeg tror, at I gør klogt i at konsultere en bådmekaniker, inden I får brændt en masse penge af på reservedelsudskiftning uden forudgående fejlfinding.

Mvh. Jakob Jørgensen
Nemlig..
Som jeg har skrevet tidligere, så ligger båden i Ringsted og søsættes fra Sjælland.

Jeg bor i Svendborg og har ikke stået med motoren.
Ejeren har haft sin daglige gang på et autoværksted, i mange år og en udlært mekaniker hjælper ham.
Deres store problem er at de ikke har et diagram over el.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er sendt videre

tak.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis