Forskellige kvadrat til 2 amaturer? er det ok? Citer

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters lejlighed der er trukket en 3x1,5 imellem dem, men fra udtaget kommer der kun en 3x075.. Vi havde kun de stumper at gøre med.. Mente det var ok så længe man gik op i kvadrat.. Er den god nok eller er det noget sjusk?

Mvh  Niels

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af steinaa på 01 maj 2013 16:05
Anders S: Du kunne hjælpe sagen lidt på vej hvis du selv kom med nogle referencer til din hyppigt nævnte stærkstrømsbekendtgørelse... :-)

Installationen er formentlig ikke helt efter bogen omend jeg tvivler stærkt på at hytten bryder i brand på grund af den installation.

Som jeg læser det er der fra lampeudtaget trukket en tilledning på 0,75mm2 hvilket er helt fint. At der så sløjfes videre til et nyt armatur er kun gangbart hvis armaturet er bygget til formålet som man eksempelvis ser med indbygningsspot der kommer i sæt af typisk tre.

Er der tale om et "grundarmatur" (eksempelvis lysstofrør) har de typisk gennemsløjfningsklemmer til fast installation og så skal der trækkes en 1,5mm2 fra "siden" af lampeudtaget og til det første armatur og derfra videre til de resterende armaturer i 1,5mm2.
Har desværre ikke en SB, lige ved hånden... 

Og nej, selvfølgelig brander hytten ikke ned... Men der er nogen gange underlige regler til som måske ikke lige giver mening 

Men eventuelt kunne man jo trække to tilledninger på 0,75 fra lampeudtaget. 

Skrevet af Anders S på 01 maj 2013 20:13
Har desværre ikke en SB, lige ved hånden... 

Og nej, selvfølgelig brander hytten ikke ned... Men der er nogen gange underlige regler til som måske ikke lige giver mening.

Men eventuelt kunne man jo trække to tilledninger på 0,75 fra lampeudtaget. 

Ikke noget problem, du har SB lige her.....

http://www.sik.dk/content/download/10294/120436/version/1/file/Afsnit+6.pdf

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis det her ikke er flueknepperi af værste skuffe , så ved jeg ikke hvad.........det er måske ikke helt lovligt at sløjfe videre fra 0.75¤ med 1,5¤ til en lampe mere , men jeg kan stadig ikke se problemet........vi gradbøjer allesammen reglerne ind imellem , og det her er ganske uskyldigt og ufarligt.........man må jo heller ikke gå over for rødt lys..........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Wezio på 01 maj 2013 21:07

Ikke noget problem, du har SB lige her.....

http://www.sik.dk/content/download/10294/120436/version/1/file/Afsnit+6.pdf
Skriver bare; "Fejl!" i status bjælken?? 

Svend Høst: Helt korrekt, men trådstarter spurgte om det var i orden og her er der ikke så meget at gradbøje.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis