Forskellige kvadrat til 2 amaturer? er det ok? Citer

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters lejlighed der er trukket en 3x1,5 imellem dem, men fra udtaget kommer der kun en 3x075.. Vi havde kun de stumper at gøre med.. Mente det var ok så længe man gik op i kvadrat.. Er den god nok eller er det noget sjusk?

Mvh  Niels

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen der ved det? er lidt nervøs for at det er farligt..
Skrevet af happyworker på 29 apr 2013 20:32

Hej, jeg har lige sat 2 amaturer op i min søsters lejlighed der er trukket en 3x1,5 imellem dem, men fra udtaget kommer der kun en 3x075.. Vi havde kun de stumper at gøre med.. Mente det var ok så længe man gik op i kvadrat.. Er den god nok eller er det noget sjusk?

Mvh  Niels

Er desværre ikke lovligt, da du ikke må sløjfe med 0,75...

Men hvis det er muligt, så kan du bytte om på de to kabler og så vil det være lovligt. 
Tak for svar! Ved du om man må sløjfe med en 1 kvadrat?
Skrevet af happyworker på 29 apr 2013 22:47

Må du ikke, skal minimum være 1,5 kvadrat. 
Hvis det er efter et lampeudtag (rosette) så kan jeg ikke se der er noget problem..............

elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce

Ved du om det er kan ske noget slemt ved det?
Altså 3x075 er tilsluttet lampeudtaget
Skrevet af happyworker på 29 apr 2013 22:51

Ved du om det er kan ske noget slemt ved det?

Kan jeg ikke udtale mig om, da det kommer meget an på hvor uheldig man er... 
Men der står i Stærkstrømsbekendtgørelsen at du kun må sløjfe videre med 1,5 kvadrat eller derover... Så hvis din installation skal være lovlig, skal det laves om.
At benytte 3x0,75 i et lampeudtag til at armatur er hverken ulovligt eller farligt! Jeg har heller ikke hørt at 3x1,5 eller 3x1 for den sags skyld skulle være ulovligt!

Tag du det helt roligt! :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Svend Høst på 29 apr 2013 22:50
Hvis det er efter et lampeudtag (rosette) så kan jeg ikke se der er noget problem..............

Der er vi jo så heldige at vi ikke selv behøver at vurdere det selv, men bare kan slå op i den store bog og kigge (Stærkstrømsbekendtgørelsen)  
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis